Niburu (planeet X)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Niburu (planeet X)

Ik heb gehoord over een hemellichaam genaamd Niburu (planeet X). Dit zou een zogenaamde "donkere dwerg" zijn, te klein voor een ster en te groot voor een planeet. Hij zou zich in een ellipsbaan bewegen om onze zon en om de dichtstbijzijnde ster (ben de naam vergeten). Een cyclus zou 1800 jaar duren, hij zou dus eens per 1800 jaar zeer nabij de aarde "scheren".

De elliptische baan van Pluto wordt door Niburu verklaard, als ook onze temperatuursveranderingen, hoeveelheid toegenomen natuurrampen, etc. Immers Niburu is op weg naar ons, en de invloed hiervan is duidelijk waarneembaar.

Graag jullie mening; is dit onzin, aannemelijk, sensatie, iets anders.

Re: Niburu (planeet X)

Niburu is een broodje aap, zie de skepsis-pagina en de wikipedia-pagina.

PS: alle planeten hebben een elliptische baan rond de zon. Wil je weten waarom bestudeer dan de wetten van newton en kepler.

Re: Niburu (planeet X)

Er zijn al aardig wat planeten gevonden rond andere sterren en dan zouden we planeet X, die een behoorlijke massa moet hebben om de aarde te beinvloeden, nog niet opgemerkt hebben?

Ik denk niet dat er een planeet X is.

Berichten: 4

Re: Niburu (planeet X)

Ik zou het bestaan van een 10de planeet niet direct af willen doen als een Broodje Aap verhaal door simpelweg een linkje naar een webpage te plaatsen waarin wordt tegengesproken dat de passage van deze vermeende 10de planeet in 2003 zou plaatsvinden. Want dat laatste klopt natuurlijk niet. Zeker achteraf. Deze hoax werd destijds in gang gezet door Nancy Lieder van Zetatalk en leidde tot vermakelijke websites zoals Preparations2003. Het artikel van NASA sluit echter het bestaan van een 10de planeet niet per definitie uit.

Wie zich hiervoor interesseert zou eens "The Earth Chronicles" moeten lezen van Zecharia Sitchin, een van oorsprong wetenschapsjournalist en taalwetenschapper. Dit is een serie boeken beginnend met "The 12th planet" (de Sumerische beschaving beschouwde de Maan en de Zon als "planeet"/hemellichaam). Hij baseert zijn theorie dat de mens is geschapen door een buitenaards ras afkomstig van de planeet Nibiru op kleitabletten en de zogenaamde Enuma Elisj. De link in de vorige post geeft een redelijk beknopte weergave van de inhoud van zijn boeken. Ik ben het echter niet eens met de conclusie dat dit artikel aangeeft waarom Nibiru een fabel is, want dat wordt in het desbetreffende artikel helemaal niet aangegeven.

Toegegeven, als je de boeken van Zecharia leest word je overspoeld met feiten, data en personen en het is moeilijk om te achterhalen wanneer de auteur zich baseert op werkelijke feiten of op zijn eigen interpretaties. Maar dat maakt het niet minder interessant om te lezen. Vooral zijn theorie m.b.t het onstaan van de planeten en het zonnestelsel, de creatie van mensen, de precessie van de aarde, de Zondvloed, de bouw van de pyramides en andere bouwwerken, de (hemelse) strijd tussen Goden en mensen lezen als een spannend jongensboek.

Dat zijn theoriën wellicht verkeerd zouden kunnen uitpakken blijkt wel uit zijn interpretatie van de zogenaamde Akkadian Cylinder Seal van 4.500 jaar oud. Sitchin zag hierin een weergave van het zonnestelsel met tien planeten. Let wel: Pluto werd pas in 1930 ontdekt. Volgens Sky&Telescope blijkt dit echter de weergave te zijn van het sterrenbeeld Boogschutter met in het midden Jupiter. Sitchin bestrijdt dit overigens door te stellen dat dit sterrenbeeld niet overeenkomt met de afbeelding en dat Jupiter nooit in dit sterrenbeeld zichtbaar kan zijn, omdat deze planeet natuurlijk de Ecliptica volgt:
"But one might have to be an astronomer to realize that the offered solution is not only improbable -- it is impossible: Jupiter moves about the Sun in the ecliptic (the plane of planetary orbits around the Sun); it never dips enough in the southern skies to appear in the midst (the magazine's words!) of the Teapot!".
Lees meer hierover op The Case of the Misplaced Teapot.

Mijn vraag is: Klopt het argument van Sitchin?

Re: Niburu (planeet X)

Fonzo,

Ik beweer dan ook niet dat het artikel het bestaan van Nibiru weerlegt. Alleen dat het beschrijft waar het idee achter de veronderstelde planeet vandaan komt.

Het idee is gebaseerd op nogal wat fouten en verkeerde aannames, en kan dus nooit kloppen. Sitchin maakte fouten bij het vertalen van kleitabletten, waardoor het verhaal uiteindelijk niet kan kloppen.

Mensen als Nancy Lieder, met haar doemscenario's, hebben het verhaal verder helemaal buiten proporties geblazen. Volgens haar zou de planeet verleden jaar Augustus langs komen. Zo was haar verteld door de bewoners... Natuurlijk gebeurde er niks, en werd het feest weer uitgesteld.

Wat Sitchin zijn werk betreft. Ik denk dat onderwerpen als deze voor iedereen die er in geïnteresseerd is, wel lekker leest. Zeker als je niet weet wat je kunt geloven. Het spreekt de fantasie aan, en dat leest gewoon lekker :shock:

Wat zijn argument betreft moet ik het antwoord eerst schuldig blijven. Dat zou ik moeten opzoeken, of iemand moeten vragen die daar meer kennis van heeft dan ik...

Re: Niburu (planeet X)

Ik ben nu bezig met een PO (praktische opdracht) te maken over Niburu.

Als je goed zoekt is er veel informatie te vinden, of deze juist is, is een andere vraag.

Ik ben op zoek naar zo veel mogelijk betroubare informatie.

(en ergens geloof ik wel dat er een kern van waarhijd in al deze legendes en voorspellingen zit)

Veel van de stukken die ik heb gevonden komen met allemaal argumenten, en feiten (namen) waar uit blijkt dat het wel degelijk kan kloppen.

Dit is pas de eerst pagina op het internet (die ik dan vond) waar het tegendeel wordt besproken.

De vraag is of jullie wat meer informatie kunnen geven (de teorie ondersteunen, of juist niet)

Alvast bedankt,

groetjes

China

P.S. (misschien klinkt het een beetje stom, maar kunnen jullie het een beetje simpel houden, ik ben niet zo slim en zit pas in 4H)

Re: Niburu (planeet X)

Hier een pagina van skepter die laat zien dat Niburu een verzinsel is. Succes met je werkstuk!

http://www.skepsis.nl/nibiru.html

Re: Niburu (planeet X)

Of ie er is of niet ik weet het niet, echter dit hemellichaam (ik ben niet van mening dat het een planeet is) hoeft natuurlijk niet afhankelijk te zijn van de zwaartekracht van de zon, waardoor zijn baan hiervan ook afhankelijk zou zijn. Het zou ook een dwergster kunnen zijn (een gedoofde ster) deze heeft net als de zon een eigen zwaarte kracht. Ook heb ik gelezen dat dit hemellichaam niet alleen een baan om de zon maakt maar ook om de ster orion. Als planeet is dit onmogelijk, als dwergster weet ik het echter niet, aangezien er een wrijving zal ontstaan tussen zwaartekrachten van onze zon, orion en het hemellichaam. Let wel dat de zwaartekracht van een dwergster vele maar dan ook vele malen groter is dan onze zon (nog actieve ster) en ik ben dan ook van mening dat als dit hemellichaam ons zonnestelsel passeert er best vreemde dingen kunnen gebeuren. Om het nog mooier te maken misschien gebeurt dat wel op 21-12-2012. Dan hebben we gelijk twee theorieen verklaart.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Niburu (planeet X)

dit hemellichaam (ik ben niet van mening dat het een planeet is) hoeft natuurlijk niet afhankelijk te zijn van de zwaartekracht van de zon, waardoor zijn baan hiervan ook afhankelijk zou zijn.
Wanneer een hemellichaam een baan om een zon beschrijft wordt zij wel degelijk beïnvloed door haar zwaartekracht.
Ook heb ik gelezen dat dit hemellichaam niet alleen een baan om de zon maakt maar ook om de ster orion.
Orion is geen ster maar een sterrenbeeld. De sterren die samen het sterrenbeeld Orion maken staan echter erg ver weg. Een hemellichaam dat een baan beschrijft om zowel onze zon en (een van de sterren van) Orion lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Graag een bronvermelding van het door jouw gelezen artikel.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Niburu (planeet X)

De gesproken tekst van de kleitabletten waarop Nibiru beschreven staat is hier te beluisteren.

Aangezien dit een .rm bestand is heb je realplayer nodig.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Niburu (planeet X)

Zou het mogelijk kunnen zijn dat onze zon een dubbelster is?

Dan wel in samenwerking met een bruine dwerg.

Het lijkt mij niet echt onwaarschijnlijk daar er wel meer van dat soort sterren zijn in het heelal.

Ik heb me niet verdiept in de Sumeriers en de maya's (of egyptenaren) maar van wat ik ervan begrijp was hun astrologische kennis nu niet echt beperkt te noemen.

Alleen jammer dat er charlatans zijn die overal gelijk een 'doomsday prophecy' zien.

just curious ,weetje!1one!!

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Niburu (planeet X)

Nou, als er een bruine dwerg was geweest ergens in de buurt van de zon, dan zou zijn zwaartekracht niet onopgemerkt zijn gebleven. En bruine dwergen zenden ook een soort straling uit, het lijkt me dat we die dan toch ook wel zouden hebben opgevangen.

Berichten: 312

Re: Niburu (planeet X)

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Filmpje over een extra planeet in ons zonnestelsel met leven:

http://video.google.com/videoplay?docid=-2...ch+for+planet+x

Het filmpje duurt 35 minuten en Engels gesproken maar ik vond het wel het bekijken waard.

Jason Martell, de spreker op dit filmpje beweert dat er nog een planeet is in ons zonnestelsel, genaamd Planet X (X in het Latijn van 10e planeet en x als niet bekend in de wiskunde). Op die planeet leefden/leven intelligente wezens, intelligenter dan de mens. Deze wezens zijn op honderden steen schriften van de Soemeriërs afgebeeld en hadden de naam ''Zij die uit de hemel zijn neergedaald''. Deze steen geschriften bevatten veel informatie en technologische kennis. Zij gebruikten bijvoorbeeld al electriciteit, duizenden jaren voor Christus, er staan ''ruimte schepen'' op verbeeld en verhalen zoals de Zondvloed zijn 2000 jaar voordat het door de Joden is opgeschreven al in die stenen gekerft. Deze stenen zijn niet vervalst, al die stenen kun je vinden in een museum in Londen. Volgens de man is er ook bewezen door meerdere astronomen dat die planeet er moet zijn doordat er onverklaarbare krachten werken op planeten in ons zonnestelsel en die niet te verklaren zijn met de planeten die we nu kennen. Één baan om de zon zou dan 3200 jaar duren voor die planeet. Verder staan er op die geschriften een groot deel van ons zonnestelsel afgebeeld en de planeten (inclusief de Aarde) hebben namen zoals de 1e, 2e en 3e planeet, die namen gaan niet vanaf de zon, maar vanaf de baan hoe Planet X in ons zonnestelsel beweegt.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Niburu (planeet X)

Ik vind het wel een vet filmpje, hij is alleen een beetje onzeker.

Maar hij heeft wel redelijk sterke bewijzen :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Berichten: 4.546

Re: Niburu (planeet X)

en waarom hebben wij die planeet nog niet ontdekt dan?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer