[Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

[Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Onze zintuigen werken nog wel, maar we verwerken de informatie op een andere manier?

Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Waarom zijn we niet meer bij bewustzijn?

Berichten: 87

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

DimmenGestel schreef:Onze zintuigen werken nog wel, maar we verwerken de informatie op een andere manier?

Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Waarom zijn we niet meer bij bewustzijn?


1. We ontvangen de signalen nog wel, maar onze hersenen negeren de signalen.

2. Ons bewustzijn heeft een afspraak in Dromenland :wink:

3. Omdat onze 'geest' leeggemaakt moet worden, omdat het niet te veel informatie tegelijk kan verwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Maar haaien slapen geloof ik niet omdat ze geen zwemblaas hebben, hoe verwerken hun alle prikkels dan.

Berichten: 6

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Als je slaapt dan schakelen je hersenen over op een andere stand zegmaar (je hersenen zijn actiever wanneer je slaapt, serieus!) en de informatie die je die dag hebt opgenomen wordt verwerkt doormiddel van droombeelden die mensen vaak snel weer vergeten. Ook dingen uit het verleden kunnen terugkomen in een droom, weliswaar in een andere context.

Als je hersenen dit niet zouden doen dan zou dat een ramp zijn voor jezelf en voor je lichaam, omdat je dan alle informatie niet meer kunt verwerken. Je schakelt jezelf tijdelijk uit om alles te kunnen verwerken en de dag erna weer nieuwe informatie op te doen en 's nachts weer te verwerken. Als je je op dat moment bewust was, dan wilde je misschien heel andere dingen en kunnen je hersenen de opgedane informatien niet goed verwerken.

Er zijn ook mensen die zeggen dat tijdens je slaap je 'ziel' gescheiden is van je lichaam, zodat je lichaam uit kan rusten en je zelf met je eigen geest een andere werkelijkheid creërt waarin je je dagelijkse beslommeringen verwerkt. Het is maar net wat je gelooft:)

Dat van die haaien zou ik overigens niet kunnen zeggen, die hebben een instinct en minder prikkels en impulsen op een dag. Misschien kunnen hun hersenen wel overschakelen op een soort droomtoestand maar haaien moeten toch altijd op hun opgeving letten lijkt me. Dus als ze echt zouden kunnen slapen, zou dit wel eens levensgevaarlijk kunnen zijn dacht ik zo...?

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Leuke gast schreef:Onze zintuigen werken nog wel, maar we verwerken de informatie op een andere manier?

Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Waarom zijn we niet meer bij bewustzijn?
Heh, waar is ons bewustzijn tijdens waken ?

Overigens hoeft je (zelf)bewustzijn niet uitgeschakeld te worden tijdens slapen. het zgn helder dromen.

(beseffen dat je droomt)

SM

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Maar haaien slapen geloof ik niet omdat ze geen zwemblaas hebben,  hoe verwerken hun alle prikkels dan.


Ik zeg dit niet met volledige zekerheid, maar als het goed is slapen haaien wel degelijk echter blijven zij door zwemmen. Dit komt doordat haaien sterven wanneer zij te lang stoppen met zwemmen. Ik heb geen idee hoe dit geheel precies in zijn werk gaat, dit is mijn enkel zo verteld toen ik in een zee-aquarium werkte.

Berichten: 87

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Ik zeg dit niet met volledige zekerheid, maar als het goed is slapen haaien wel degelijk echter blijven zij door zwemmen. Dit komt doordat haaien sterven wanneer zij te lang stoppen met zwemmen. Ik heb geen idee hoe dit geheel precies in zijn werk gaat, dit is mijn enkel zo verteld toen ik in een zee-aquarium werkte.
De enige manier waarop haaien zuurstof uit het water kunnen opnemen is als er water in hun kieuwen stroomt. Dit kan uiteraard alleen als hij zwemt.

Van dolfijnen weet ik het zeker; zij hebben periodes op een dag waarin het overgrote deel van hun hersenen 'slapen', maar waarbij ze nog wel zwemmen en bij tijd en wijlen lucht gaan happen.

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Ik kan "Lucide dromen", dit betekent dat tijdens je dromen je bewustzijn niet word uitgeschakeld..ik heb er ongeveer 3 per maand en deze dromen zijn erg leerzaam.

Zo kan je filosofishe vragen stellen aan " Dream Contacts" Zo kan je bijvoorbeeld vragen "Waar ben ik bang voor". Je zal versteld zijn van het antwoord, en het is bijna altijd zo dat hetgeen waartegen je praat (je onderbewuste) gelijk heeft, ook al is dit niet meteen duidelijk.

Ook kan je heel veel leren over jezelf als je bijvoorbeeld in een spiegel kijkt. Dan zie je jezelf op een manier zoals je denkt dat je bent of juist hoopt niet te worden...In principe kan je van alles zien.

Dat dit mogelijk is, is voor mij het bewijs dat dromen op zich een groot leerproces zijn en iets is om emoties te verwerken op een manier waravan je je niet bewust bent.

www.ld4all.nl hier kan je het leren, ik heb het daar ook geleerd 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Als je hersenen dit niet zouden doen dan zou dat een ramp zijn voor jezelf en voor je lichaam, omdat je dan alle informatie niet meer kunt verwerken. Je schakelt jezelf tijdelijk uit om alles te kunnen verwerken en de dag erna weer nieuwe informatie op te doen en 's nachts weer te verwerken.[/quote] er is iemand in België die maar 1 uur slaap nodig heeft per nacht, dit zou dus willen zeggen dat hij veel sneller informatie kan verwerken dan wij???

[/list]

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Maar als je lucide droomt, heb je meestal maar 1 lucide droom per nacht, terwijl je misschien in totaal wel 7 dromen hebt. Dus waarschijnlijk dat je in de tijd dat je NIET lucide droomt, weer informatie verwerkt..

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

De rem slaap is volgens mij een pre-informatieverwerking..de echte informatieverwerking vind plaats in de diepe slaap..onderbwust..en aangezien Lucide dromen in de remslaap plaatsvind heeft dit dus geen invloed op je informatieverwerkingsprocessen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Zijn er veel mensen die weleens op deze manier hebben gedroomd?

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Ik denk dat we tijdens het dromen alle mogelijkheden overwegen.

Ofwel tijdens ons 'wakker' zijn nemen we beslissingen waar we mogelijk niet helemaal uitzijn of achterstaan.

Tijdens dromen overwegen we alle andere mogelijkheden waar we overdag niet zo snel op konden komen. tot in de fantasie toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

De rem slaap is volgens mij een pre-informatieverwerking..de echte informatieverwerking vind plaats in de diepe slaap..onderbwust..en aangezien Lucide dromen in de remslaap plaatsvind heeft dit dus geen invloed op je informatieverwerkingsprocessen
FOUT!

De REM-fase is een belangrijk mechanisme om de geheugensporen te consolideren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Psychologie] Waar is ons bewustzijn tijdens slapen?

Volgens mij slapen haaien (net als dolfijnen, paarden en eenden bijvoorbeeld -correct me if i'm wrong-) met één hersenhelft tegelijk.

Wat slapen/bewustzijn betreft.. als het gaat om informatieverwerking, kan je je hersenen grofweg in twee delen verdelen. Het eerste deel 'ontvangt' en analyseert signalen en stuurt ze door naar het tweede deel. Tussen deze delen zit een soort 'poort'. Je zou kunnen zeggen dat deze 'poort' wat smaller wordt tijdens slaap.. zo kan alleen de belangrijke informatie worden doorgeven naar de hogere gebieden die wat met de informatie kunnen doen (je wekken om naar de toilet te gaan, omdraaien, etc). Op die manier reageer je wel als iemand je naam roept of als je brandlucht ruikt, maar niet als je een trein/klok/buurman hoort. Vergis je niet: deze laatste voorbeelden hoor en verwerk je wel degelijk, ze worden alleen als 'niet belangrijk' afgedaan en gaan dus niet naar de hogere gebieden van je hersenen.

Het is erg basic, maar ik hoop dat je er zo voldoende uit kan halen.

Op deze manier zou je kunnen zeggen dat je dus bewust blijft in je slaap, maar dat het een andere vorm van bewustzijn is. Een minder gevoelige vorm.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer