Springen naar inhoud

Onstaan nieuwe chromosomen

• Log in om te kunnen reageren

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2006 - 17:38

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik in het geheel niet twijfel aan de evolutietheorie, ik ben intelligenter dan dat hoor, schiet me hiervoor niet af.

Ik wil alleen maar vragen hoedat uit een dier met bijvoorbeeld 16 chromosomen een dier met 18 chromosomen kan geboren worden? Of anders gezegd, hoe is het toale aantal chromosomen op 23 paar gekomen voor de mens?
Dieren met een verschillend aantal chromosomen kunnen toch niet met elkaar paren dacht ik?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2006 - 18:00

aaargh schreef:

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik in het geheel niet twijfel aan de evolutietheorie, ik ben intelligenter dan dat hoor, schiet me hiervoor niet af.

Ha! Het is goed dat je het erbij zet, ik wou al antwoorden dat mutaties dit niet kunnen veroorzaken en dat dit dus wel per soort ontworpen moet zijn, maar daar neem je dus geen genoegen mee...

Het werkelijke antwoord is dat chromosomen lange strengen opgerold DNA zijn die in tweeen kunnen breken, kunen fuseren, kunnen dupliceren etc. Kortom, over langere tijd bekeken zijn chromosomen redelijk dynamisch. Een extreem voorbeeld is een of andere hert, althans twee soorten die erg aan elkaar verwant zijn, de ene soort heeft 23 paar chromosomen, de ander 4 paar. Uit het blote heeft heeft de chimp er één meer dan wij, ik dacht ook wel dat het corresponderende stukje bij de mens in een ander chromosoom te vinden is, ik weet alleen niet dit exact zit.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2006 - 03:01

Inderdaad. Stukken genen kunnen zich ook over verschillende chromosomen verspreiden. Van bepaalde genen is bekend dat die zeer sterk verspreid hebben over tal van chromosomen (de geurgenen, die verschillende functies hebben op verschillende plaatsen).

Neem nu bijvoorbeeld trisomie 21 (beter bekend als mongooltje). Stel dat deze extra chromosoom gunstig zou zijn, wat duidelijk niet is, dan zou deze verandering vanzelf meer worden doorgegeven en zouden de mensen mogelijk in de toekomst allemaal die extra chromosoom hebben.

Bij de bevruchting gebeurt het behoorlijk veel dat iemand van één chromosoom een exemplaar te veel of te weinig heeft (3 ipv 2). Bij de mens is dit echter altijd ongunstig.

Nu we het toch over verandering in chromosomen hebben, het y-chromosoom wordt al gedurende een zeer lange tijd elke generatie kleiner [rr]
Zonder y-chromosoom geen mannen, zonder mannen geen kinderen op de natuurlijk manier. Yikes.
Benieuwd hoe de natuur dit gaat oplossen, hopelijk komen ze er in de tijd dat ik dit leven leef nog achter.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2006 - 10:04

Uit het blote heeft heeft de chimp er één meer dan wij, ik dacht ook wel dat het corresponderende stukje bij de mens in een ander chromosoom te vinden is, ik weet alleen niet dit exact zit.

Alle mensapen hebben 24 paar chromosomen behalve de mens. De andere mensapen hebben namelijk chromosoom 2a en 2b. Mensen hebben enkel chromosoom 2 wat een fusie is van de chromosomen 2a en 2b (is natuurlijk maar een theorie, want wij waren er niet bij toen die fusie plaatsvond en dus kunnen we er niks overzeggen, ook al is het duidelijk dat fusies plaatsvinden, chromosoom 2 midden in het chromosoom een structuur heeft van twee telomeren die 'back to back' aan elkaar vast zitten en de aanwezigheid van overblijfselen van centromeren, en de genen grote overeenkomsten hebben met de genen op 2a en 2b... Zoals ik al zei: verre van zeker dus. [rr] ).

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 12:45

Nu we het toch over verandering in chromosomen hebben, het y-chromosoom wordt al gedurende een zeer lange tijd elke generatie kleiner

Wat bedoel je met zeer lange tijd? Zolang is het bestaan van chromosomen nog niet bekend hoor...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 13:21

ja bekent, maar daarvoor waren ze er wel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 21:16

Maar stel er wordt een organisme gebiren met per ongeluk een chromosoom meer. Kan die dan kinderen krijgen met zijn soortgenoten met een chromosoom minder?

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 22:10

Dat gebeurt dus in het geval van trisomie 21, wat er bij de productie van geslachtcellen gaat gebeuren is dat er zowel geslachtcellen kunnen zijn met één chromosoom al twee chromosomen, de drie (want haploïd) moeten worden verdeeld over de geslachtscellen.

Problematischer wordt het denk ik als een organanisme met 23 paar chromosomen nageslacht zou krijgen met een organisme met een ander aantal chromosoomparen. Dit is dus anders dan een trisomie omdat het daarbij gaat om een extra chromosoom bij een normaal chromosoompaar. Het is namenlijk zo dat chromosomen altijd in paren aanwezig moeten zijn voor een goede functie.

Overigens is in planten redelijk gebruikelijk dat planten met verschillende ploïdieniveaus met elkaar kruisen, di- tri-, tetra-, penta-, etc- ploïd. Organismen met een oneven ploïdieniveau kunnen trouwens weer geen nakomelingen krijgen omdat ze met het oneven aantal chtomosomen in de knooi komen tijdens de meiose. Geslachtscellen moeten nl gebalanceerd zijn in chromosoomaantal. Dat is de reden dat je geen zaad in je mond hebt als je een banaan eet :wink: de bananenboom waar wij onze bananen van plukken is nl triploïd.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 16:33

Maar hoe zijn we dan tot de 23 chromosomenparen gekomen voor de mens?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 17:42

Maar stel er wordt een organisme gebiren met per ongeluk een chromosoom meer. Kan die dan kinderen krijgen met zijn soortgenoten met een chromosoom minder?

Ja, dat kan (maar niet altijd). Een voorbeeld zijn Okapi. Die hebben 22, 22.5 of 23 chromosoomparen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures