[natuurkunde] Stralingsbron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[natuurkunde] Stralingsbron

Ik heb een vraag over een opgave, ik kom er niet uit.. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen! :)

Een puntvormige stralingsbron, die in slechts 1 fotopeik gamma straling van 1,2 MeV uitzendt, levert op een afstand van 2 meter een stralingsintensiteit van 14*10 -9 W/m2.

- Wat is de energie van deze straling op 30 cm?

- Wat is het vermogen van deze bron in Watt?

Tnx voor de hulp alvast.. :?:

WnDY

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Voor vraag één:

De energie van fotonen is constant.

Voor vraag twee:

Stel je een bolvormig oppervlak voor rond de bron op een afstand van 2 meter. Wat is dan het oppervlakte van die bol? Je weet het aantal W/m2 en het oppervlak van die bol dus moet je het totaal aantal Watt kunnen uitrekenen.

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Kwadratenwet :)
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Euhmm, dan kom ik er nog niet helemaal uit.. Snap niet goed hoe het zit met die 30 cm.. Hier kan ik nergens iets over terugvinden.. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Oppervlakte van een bol met straal 2 m, en oppervlakte van een bol met straal 30 cm. In het middelpunt je stralingsbron.

de bron zendt een bepaalde hoeveelheid straling per seconde uit (vermogen). Hoe verder weg van de bron, over hoe groter oppervlak (dat boloppervlak) dat vermogen wordt "uitgesmeerd".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Ok, bedankt! Ik ga ermee aan de slag.. :)

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Goed, ik ben tot een aantal antwoorden gekomen.. [rr]

1) 1,2 MeV

2) Opp bol = 4 pi R2 = 4 pi 2x2 = 16 pi. P=IxA=14x10^-9 x 16 pi = 224x10^-9 pi Watt

Ik hoop dat deze antwoorden goed zijn?

Nu heb ik nog 2 vragen hierbij:

- Hoeveel gamma fotonen passeren per seconde door het oppervlak van een denkbeeldige bol met een straal van 30 cm om de bron?

- Wat is de activiteit van de vron in Bq?

Ik hoop dat jullie me weer wat verder op weg kunnen helpen! :)

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Ik heb een vraag over een opgave, ik kom er niet uit.. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Een puntvormige stralingsbron, die in slechts 1 fotopeik gamma straling van 1,2 MeV uitzendt, levert op een afstand van 2 meter een stralingsintensiteit van 14*10 -9 W/m2.

- Wat is de energie van deze straling op 30 cm?

- Wat is het vermogen van deze bron in Watt?

Goed, ik ben tot een aantal antwoorden gekomen.. [rr]

1) 1,2 MeV

2) Opp bol = 4 pi R2 = 4 pi 2x2 = 16 pi. P=IxA=14x10^-9 x 16 pi = 224x10^-9 pi Watt

Ik hoop dat deze antwoorden goed zijn? :)

Nu heb ik nog 2 vragen hierbij:

- Hoeveel gamma fotonen passeren per seconde door het oppervlak van een denkbeeldige bol met een straal van 30 cm om de bron?

- Wat is de activiteit van de bron in Bq?

Ik hoop dat jullie me weer wat verder op weg kunnen helpen!

WnDY

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Die 1,2 MeV is de energie per foton, en die verandert dus inderdaad niet. En je vermogen is correct uitgerekend. Als je het even ziet is het wezenloos simpel.... [rr]

vraag 3 is een beetje een strikvraag. Je bron heeft een bepaald vermogen in J/s(=W, weet je nog), en zendt per seconde een zeker aantal γ- fotonen uit met elk een energie van 1,2 MeV. MeV is om te rekenen in J.

De strik zit hierin: stel die bron zendt per seconde 100 fotonen uit. Hoeveel hiervan passeren er door een denkbeeldige bol met straal 30 cm? Hoeveel hiervan passeren er door een denkbeeldige bol met straal 1m?

voor vraag 4: denk eens na over hoe die eenheid Becquerel is gedefinieerd???

PS, we zouden het waarderen als je wat meer gebruik maakte van de link "speciale tekens" boven je concept-bericht.

dat maakt je berekeningen een stuk leesbaarder
:wink:

kun je dit soort dingen doen: ½ :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Euhmm, bedankt voor de reactie. Maar ik kom er nog niet helemaal uit. [rr]

-Als ik het goed begrijp is het aantal fotonen per seconde dus gelijk omdat het een puntvormige stralingsbron betreft. Maar hoe reken ik dit aantal uit?

-Bq is het aantal vervallen kernen per seconde. Maar ik heb geen halveringstijd, ik weet niet wat voor materiaal het is en ik weet niet wat de activiteit is op t=0. Dus hoe kan ik dan de activiteit berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Stralingsbron

Euhm.

Je stralingsbron levert per seconde energie y

elk afzonderlijk γ-foton heeft energie z

je hebt dus E/seconde, en E/foton. Kun je dat omrekenen naar foton/seconde?

y/z, z/y, y+z, y-z, y*z, wie weet.

zie ook microcursus "systematisch rekenvragen oplossen", paragraaf eenhedenvergelijkingen, in dit forum ergens bovenaan als sticky.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer