[Mechanica] Hulp bij vrijmaken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[Mechanica] Hulp bij vrijmaken

Ik ben momenteel bezig met een oefening van mechanica waarbij in 2D twee bruggenhoofden onderling verbonden zijn doormiddel van een scharnier. En waarvan beide steunvoeten ook een scharnier zijn aan de grond. Op de brug bevindt zich ook nog een last. Nu wou ik om aan extra evenwichtsvergelijkingen te geraken het geheel vrijmaken.

Nu vroeg ik mij af of ik bij het vrijmaken van het geheel rekening moet houden met een kracht op het scharnier tussen beiden. Ik weet zeker dat ik moet rekenen met de last en de krachten in de beide steunvoeten aangezien deze allemaal krachten zijn die op het volledige systeem inwerken. Met die reactiekracht van het scharnier tussen beiden weet ik echter niet wat gedaan.

Of is het gewoon niet mogelijk om het geheel vrij te maken?

Alvast dank

Pieter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Hulp bij vrijmaken

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Heb je daar een fatsoenlijke schets van, met ingetekend vectoren voor de ter zake doende krachten? Met name die term "vrijmaken" kan ik niet thuisbrengen..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [Mechanica] Hulp bij vrijmaken

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Heb je daar een fatsoenlijke schets van, met ingetekend vectoren voor de ter zake doende krachten? Met name die term "vrijmaken" kan ik niet thuisbrengen..
Vrijmaken is eigenlijk gewoon het aanduiden van krachten. Deze oefening behoort toe tot het hfst statica waarbij momenten rond de verschillende assen en de resultanten van de krachten langs de verschillende assen gelijk moeten zijn aan nul.

Ik vroeg me af of ik bij het vrijmaken van het geheel rekening moet houden met de kracht in c. Of kan ik dat als een interne kracht van het stelsel beschouwen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Hulp bij vrijmaken

Moet je daar geen sterkteleer voor gezien hebben of mis ik wat? Met momenten en krachten alleen kom je er niet denk ik eerlijk gezegd...

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [Mechanica] Hulp bij vrijmaken

Moet je daar geen sterkteleer voor gezien hebben of mis ik wat? Met momenten en krachten alleen kom je er niet denk ik eerlijk gezegd...
Nee hoor perfect op te lossen met statica. Alles wordt als onvervormbaar beschouwd. Gewoon linker, rechter en het geheel even vrijmaken en daarop toepassen dat moment en resultante gelijk moet zijn aan nul.

Mijn probleem is eigenlijk dat ik dat heb gedaan maar een verkeerde uitkomst uitkom. Enkele krachten kloppen wel. Ikzelf vermoed dat ik bij het vrijmaken van het geheel fouten heb gemaakt. Vandaar mijn vraag. In principe is het zelf op te lossen door alleen de linker en rechter helft van de brug vrij te maken en niet het geheel.

Reageer