Springen naar inhoud

Hoe kan een vliegtuigdeur van binnen naar buiten sluiten??

• Log in om te kunnen reageren

Wolffman

Wolffman

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2006 - 00:18

Wanneer een vliegtuigdeur gesloten wordt, scharniert de deur van buiten helemaal naar binnen door de "sponning". Daarna maakt de deur een beweging die van binnen naar buiten gericht is, om vervolgens perfect te sluiten in de sponning waar de deur zo net nog doorheen ging. Hoe kan dit dat de deur bij het naar binnen zwaaien door de opening heen past en bij het naar buiten bewegen opeens perfect in de opening sluit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 17:56

Volgens mij heeft dat te maken met de vorm van een vliegtuigdeur: de bovenrand loopt niet evenwijdig met de onderrand. Ik had daar pas een afbeelding van gezien, ik zal em wel posten als ik em weer terug kan vinden. Door die aparte vorm kan de deur, ondanks z'n grootte, met een beetje gekantel makkelijk naar binnen scharnieren en vervolgens de romp afsluiten.

<EDIT>
Geplaatste afbeelding
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 10:42

Ik heb het idee dat de deur in het plaatje helemaal niet zo'n aparte vorm heeft maar in perspectief getekend is (kijk maar naar het raampje). In elk geval zijn de hoeken van de meeste vliegtuig deuren gewoon 90 graden (deur heeft natuurlijk wel een zelfde ronding als de cabine).

De manier om een vliegtuigdeur door zijn kozijn te krijgen is verassend simpel. De truc zit hem in het feit dat het "schanier" 2 draaipunten heeft. Hier een poging dit te illustreren met paint.

Bovenaanzicht met bovenste van 2 schanieren, donkerblauw=cabine, lichtblauw=deur.
Geplaatste afbeelding

Je ziet de de deur makkelijk door het minder brede kozijn past. Dat de deur er in de hoogte ook doorheen komt, kan door de onderkant van de deur verder de cabine in te laten kantelen dan de bovenkant. Hij komt dus een beetje schuin te hangen. Een manier om dit de bereiken is bv een derde draaipunt toevoegen aan het schanier.

bovenaanzicht onderste schanier
Geplaatste afbeelding

Bij het openen valt 1 van de 2 schanier verbindingen in een mechanische lock zodat de deur scheef blijft hangen totdat hij weer wordt gesloten.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 12:46

Ik heb het idee dat de deur in het plaatje helemaal niet zo'n aparte vorm heeft maar in perspectief getekend is (kijk maar naar het raampje). In elk geval zijn de hoeken van de meeste vliegtuig deuren gewoon 90 graden (deur heeft natuurlijk wel een zelfde ronding als de cabine).

Het plaatje is inderdaad in perspectief getekend, maar als je goed kijkt, zie je dat de onder- en bovenzijde van het raampje evenwijdig lopen met de onderzijde van de deur. Maar niet met de bovenzijde van de deur. Als de deur correct in perspectief getekend zou zijn geweest, zou de bovenzijde van de deur, net als de bovenzijde van het raampje, evenwijdig getekend moeten zijn geweest met de onderzijde van de deur. Dit plaatje laat dus duidelijk zien dat de bovenzijde van de deur niet evenwijdig loopt met de onderzijde. Maar of dit bij alle vliegtuigdeuren die eerst naar buiten en vervolgens naar binnen scharnieren het geval is, weet ik niet.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2006 - 16:40

Ik zie wat je bedoelt maar ik vraag me af of die vorm te maken heeft met het kunnen openen van de deur. Ik zie de noodzaak er in elk geval niet van en weet dat een moderne boeing of airbus niet zo'n deur heeft. Misschien is het een raar plaatje of is het een deur uit een kleiner vliegtuig waarbij de deur aan de vorm van de cabine is aan gepast (schuinte van neus?) In dat geval lijkt het me wel dat deze deur alleen maar verder moet kantelen dan een recht exemplaar omdat het hoogste gedeelte toch door een minder hoog stuk kozijn zal moeten.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 00:48

Ik zie wat je bedoelt maar ik vraag me af of die vorm te maken heeft met het kunnen openen van de deur. Ik zie de noodzaak er in elk geval niet van

Ik zou niet weten waarom die deur anders zo'n vreemde vorm zou moeten hebben.

en weet dat een moderne boeing of airbus niet zo'n deur heeft.

Hoe ziet een moderne Boeing/Airbus deur eruit?

Misschien is het een raar plaatje

Het plaatje ziet er behoorlijk technisch uit, precies het soort tekening als de tekeningen die in de standaard maintenance manuals staan afgebeeld, dus ik ga er vanuit dat de vliegtuigdeur in de werkelijkheid inderdaad zo'n aparte vorm heeft zoals op de tekening aangegeven.

of is het een deur uit een kleiner vliegtuig waarbij de deur aan de vorm van de cabine is aan gepast (schuinte van neus?)

Het plaatje laat een passenger entry / galley service door zien en dat lijkt me meer het soort deur wat bij grotere vliegtuigen toegepast wordt. Ik neem aan dat deuren van kleinere vliegtuigen een normale vorm hebben en dus niet van buiten naar binnen kunnen scharnieren.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 00:52

Wanneer een vliegtuigdeur gesloten wordt, scharniert de deur van buiten helemaal naar binnen door de "sponning". Daarna maakt de deur een beweging die van binnen naar buiten gericht is, om vervolgens perfect te sluiten in de sponning waar de deur zo net nog doorheen ging. Hoe kan dit dat de deur bij het naar binnen zwaaien door de opening heen past en bij het naar buiten bewegen opeens perfect in de opening sluit.

Kun je misschien wat voorbeelden geven (vliegtuigtypes) waarbij je dit type vliegtuigdeuren hebt gezien?

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2006 - 07:48

De meeste moderne airliners (Airbus, Boeing) hebben dit mechanisme
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2006 - 10:48

Kun je misschien wat voorbeelden geven (vliegtuigtypes) waarbij je dit type vliegtuigdeuren hebt gezien?

Na de vraag van de topic starter gelezen te hebben, heb ik drie dagen geleden van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens 5 minuutjes met een dergelijke deur te spelen en zo eens goed te bekijken hoe precies de werking was. Dit betrof de deur van een b747-400. Verder heb ik hier manuals van de a310 en de b737-400tot900. Nergens een deur zoals in jouw plaatje.

shimmy schreef:  
Ik zie wat je bedoelt maar ik vraag me af of die vorm te maken heeft met het kunnen openen van de deur. Ik zie de noodzaak er in elk geval niet van  

Ik zou niet weten waarom die deur anders zo'n vreemde vorm zou moeten hebben.

Ok, maar heb je dan een idee hoe die vorm het openen makkelijker zou kunnen maken. Overigens, aan welke kant denk je dat deze deur schaniert, aan de hoge of aan de lage kant?

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 16:40

Ik DENK, VERMOED

op het antwoord waarom ze de deur van binnenuit sluiten is:

Wanneer een groot toestel nog aan de grond staat en klaar gemaakt wordt om op te stijgen, met de passagiers al aan boord en de deuren al dicht, wordt de binnekant van het vliegtuig onder druk gestoken. Eenmaal op grot hoogte is er een drukverschil tussen de binnekant van het vliegtuig en de buitenlucht. (kijk maar naar films, wanneer er ergens een gat is in een vliegtuig zeggen de piloten dat ze druk verliezen ).

Nu mijn verklaring is dan als er vanbinnen een grotere druk zit dan duwt die waarschijnlijk de deur dicht, zodat de deur tijdens het vliegen niet kan opengemaakt worden. voor veiligheid.

Je kan het een beetje vergelijken met zo een stoompot, je moet ook het deksel er op een rare manier indoen en het deksel duwt dan tegen de buitenranden zodat het deksel niet kan opengedaanworden terwijl de stoompot in werking is.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2006 - 01:31

Nobully: op welke vraag was dat een antwoord en waar werd die vraag precies gesteld?
Mijn punt is dat je een vraag beantwoord die je zelf stelde :) Hoort dus eigenlijk niet in dit topic thuis, maar is wel informatief voor mensen die er weinig van weten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 22:36

Nobully: op welke vraag was dat een antwoord en waar werd die vraag precies gesteld?  
Mijn punt is dat je een vraag beantwoord die je zelf stelde :) Hoort dus eigenlijk niet in dit topic thuis, maar is wel informatief voor mensen die er weinig van weten.

Inderdaad, en om de boel maar even aan te vullen: wat het drukverschil betreft, zou het dus voldoende moeten zijn als de deur naar binnen opent. In dat geval wordt de deur door het drukverschil goed dichtgedrukt en heb je ook geen gezeik met een ingewikkeld scharnier mechanisme. Waarom dan toch zo'n ingewikkeld systeem waarbij de deur uiteindelijk naar buiten opent? Heel eenvoudig: dan heb je binnenin het vliegtuig meer ruimte om te manouvreren (met name handig bij de bagageruimten).

Nu zou ik alleen nog graag officiele plaatjes van vliegtuigdeuren uit een of andere maintenance manual willen zien, waarbij een ander scharniersysteem wordt gebruikt dan degene waar ik eerder een plaatje van heb gepost.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 13:24

Waarom dan toch zo'n ingewikkeld systeem waarbij de deur uiteindelijk naar buiten opent? Heel eenvoudig: dan heb je binnenin het vliegtuig meer ruimte om te manoeuvreren (met name handig bij de bagageruimten).  

Misschien, maar, er is nog een veel belangrijkere reden waarom de deuren naar buiten moeten open slaan; Evacueren.

Ten eerste is het natuurlijk al moeilijk om een deur naar binnen te openen als er zich 50 mensen achter je staan te verdringen om het eerst naar buiten te kunnen, maar verder is het hele evacuatie systeem er op gebaseerd dat de deur naar buiten open slaat.

Elke deur heeft twee modussen, manual of automatic. Manual is wat je na elke vakantie ziet, als de deur gewoon open gaat aan een gate of trap. Automatic is wat je soms op het nieuws kunt zien na een voorzorg landing met uit elke deur een gele glijbaan.
In het geval van automatic is er een schakelaar over gehaald waardoor bij het openen het onderste stuk van de deur aan het vliegtuig blijft zitten. Dit is in het eerste plaatje van zpiderman te zien als "girt". Als de rest van de deur nu naar buiten slaat trekt de girt via een mechanisme de kap van de slide af (ook te zien in het plaatje van zpiderman) en wordt een patroon geactiveerd waardoor de slide zich op blaast (slide zit over de hele breedte aan girt) en mensen naar beneden kunnen glijden.

Ik ken geen deuren die niet naar buiten slaan, maar als ze bestaan zal er dus een geheel ander evacuatie systeem zijn.

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2006 - 10:29

Ik zou niet weten waarom die deur anders zo'n een vreemde vorm zou moeten hebben

op die vraag wilde ik dus antwoorden

zodat ze de deur vanbinnen kunnen sluiten

maar waarom dat ze die niet van den eerste keer langs binnen sluiten is miss idd om plaats te besparen en om niet te drummen ofzo

maar goed kijk na de kerstvakantie probeer ik het juiste antwoord te weten te komen op school

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2007 - 12:56

Het is een beetje een oude koe die ik hier uit de sloot haal, maar voor de volledigheid vind ik het toch leuk om te vermelden.
Bij toeval vond ik dit weekeind het identieke plaatje van zpidermen terug in een boeing systemen handboek specifiek gericht op de boeing 737-300/400 waarmee het plaatje ge´dentificeerd is. Aangezien dit type een deur heeft waarbij de onderkant horizontaal loopt aan de bovenkant durf ik nu met zekerheid te stellen dat het plaatje gewoon wat raar getekend is en die vorm zoals verwacht dus niets te maken heeft met het kunnen sluiten van de deur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures