Springen naar inhoud

lawaai cv ketel

• Log in om te kunnen reageren

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2006 - 06:31

hallo, ik heb een agpo cv hangen uit 98 (hmc22?)
deze ketels werken met het dubbelpompprincipe er zit ook een 25 liter vooraadvat in.
als er warm water getapt word gaat die pomp draaien en dan hoor je veel lawaai.
volgens mij hoor je lucht maar ik heb het hele toestel ontlucht en dat helpt niets.
iemand hier toevallig ervaring mee??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 november 2006 - 09:35

Wat voor lawaai hoor je? Gepiep (dan is het waarschijnlijk lucht), ruis (beetje wind-achtig?), of meer een stromend geluid? Of misschien meer geratel (pomp)?
Als je ontlucht, moet je trouwens bij de eerste CV beginnen, en zo de leidingen volgen totdat je bij de laatste CV voor de ketel komt. Daarnaast kan het ook zo zijn dat er ergens een luchtlek zit. Dit heb ik ook eens gehad, toen ťťn van de radiatorknoppen scheef zat en hierdoor steeds een minieme hoeveelheid lucht werd aangezogen. Dit resulteerde in een enorm gepiep iedere keer dat de verwarming inkwam.

Maar goed, eerst eens weten wat je precies hoort, dan kunnen we kijken wat een mogelijke oorzaak is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 november 2006 - 09:52

toen ťťn van de radiatorknoppen scheef zat en hierdoor steeds een minieme hoeveelheid lucht werd aangezogen.

Lucht aanzuigen in een overdruksysteem? Dat lijkt me sterk.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 15 november 2006 - 10:20

Hier ging ik vanuit eigenlijk. In elk geval was het zo, dat als ik de knop recht hield, het gepiep stopte. Nu je het zegt, in een overdruk systeem lijkt dat niet logisch.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2006 - 12:01

je hoort een soort luchtbelletjes maar je hoort het af en toe niet de hele tijd.
let wel je hoort dit als de warmwaterpomp draait, dus niet de cv pomp.
nu zit er op dat kleine boilertje een automatische ontluchter en die ziet er niet al te best uit.
is het de moeite waard denk om die te vervangen?

please help!

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2006 - 18:25

je hoort een soort luchtbelletjes maar je hoort het af en toe niet de hele tijd.
let wel je hoort dit als de warmwaterpomp draait, dus niet de cv pomp.
nu zit er op dat kleine boilertje een automatische ontluchter en die ziet er niet al te best uit.
is het de moeite waard denk om die te vervangen?

please help!

Regelmatig ontluchten. Nefit ketel, denk ik.
Het eerste wiel was echt niet rond

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 18:08

regelmatig ontluchten is leuk maar zo hoort dat natuurlijk niet te wezen en er stond dat het om een agpo ging.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 19:28

Niet goed gelezen.
Het eerste wiel was echt niet rond

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2006 - 19:35

Zit er niet ergens een fout in de leidingloop? Als je ergens een kattenrug in de leiding hebt die niet ontlucht kan worden dan blijft die lucht daar altijd voor problemen zorgen.

arnoloos

arnoloos

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2006 - 09:25

toen ťťn van de radiatorknoppen scheef zat en hierdoor steeds een minieme hoeveelheid lucht werd aangezogen.

Lucht aanzuigen in een overdruksysteem? Dat lijkt me sterk.

dat dacht ik ook maar na heel lang zoeken in de leidingen kwam ik bij een thermostaatknop die dus gewoon nat was ( vandaar dat de druk ook steeds zakte )
maar die heb ik vervangen en ik hoor nu al 2 weken niks meer en de druk blijft het zelfde.
lucht aanzuigen in een overdruk systeem ?? klinkt onwaarschijnlijk maar het blijft vreemd dat het nu wel over is.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 december 2006 - 10:05

Het kan natuurlijk ook zijn dat de klep van de thermostaatkraan stond te klepperen omdat hij niet helemaal fris meer was.
En het feit dat er water uit kwam bewijst dat er druk op staat. Lucht aanzuigen in een overdruksysteem, ik geloof het nog steeds niet.

Riebur

Riebur

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 13:26

Wat misschien nog een mogelijkheid is dat is de oorzaak niet waterzijdig gezocht moet worden maar stooktechnisch.
Als de gas/lucht verhouding niet OK is dan komt de ketel door de instabiele vlam in resonantie wat een een enorm kabaal kan geven via het warmwater en CV watercircuit. Dit heb ikzelf ervaren bij het inregelen van de juiste g/l verhouding.
Het verschijnsel kan vooral optreden als de ketel in vollast gaat voor de tapwatervoorziening.

Rogresalor

Rogresalor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2008 - 18:06

hallo, ik heb een agpo cv hangen uit 98 (hmc22?)
deze ketels werken met het dubbelpompprincipe er zit ook een 25 liter vooraadvat in.
als er warm water getapt word gaat die pomp draaien en dan hoor je veel lawaai.
volgens mij hoor je lucht maar ik heb het hele toestel ontlucht en dat helpt niets.
iemand hier toevallig ervaring mee??

Ja!

Sedert 2007 heb ik een Agpo HR107 combiketel en dat apparaat had in het begin hetzelfde probleem van water dat te heet wordt. Het is een te traag reagerende temperatuursensor of een defecte. De ketel slaat net te laat af waardoor het water te heet wordt, uitzet en er bellen van "waterdamp" onstaan wat geen lucht is!

Ik heb het apparaat gewoon op 45 graden als taptemperatuur en maximaal 45 graden voor de radiatoren gezet. Sindsdien geen last meer van en ter voorkoming van legionella moet je de kraan even door laten lopen. Ik heb hem niet op comfortstand staan (legionellagevaar!) en als ik warm water tap moet heel het apparaat zichzelf inschakelen wat 15 seconden duurt. Tegen die tijd zijn de bacteriŽn er ook uit.
En het scheelt nog meer in gasverbruik. Het verbruikt stukken minder gas en hij was al zo zuinig.

Veranderd door Rogresalor, 28 juli 2008 - 18:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures