[mechanica] Zelzate richting Knokke

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 24

[mechanica] Zelzate richting Knokke

Ik heb voor Mechanica een vraagstuk gekregen waar ik niet aan uit kan. Heb er al heel de namiddag op zitten zoeken

Wie kan mij nog dringend helpen.

Moet morgen afgegeven worden.

Een fietser verterkt omstreeks 10 uur vanuit Zelzate richting Knokke met een snelheid van 25km/h.

Om 10.20uur vertekt een auto vanuit Zelzate eveneens richting knokke met een snelheid van 80 km/h.

Teken het s-t diagram en bepaal waar en wanneer de auto en de fietser elkaar passeren. Bepaal dit eveneens analities.

Alvast bedankt als iemand kan helpen.

Tasha

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Je hoeft niet om dringende hulp te vragen hoor, dat vinden we een tikje onbeleefd en overigens geheel overbodig. Als iemand kan en wil helpen gebeurt dat echt wel, zonder extra nadruk. Jouw gebrek aan planning is niet mijn reden tot haast....

Maar om te beginnen, wat is de afstand tussen Knokke en Zelzate?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 254

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

tasha schreef:Ik heb voor Mechanica een vraagstuk gekregen waar ik niet aan uit kan. Heb er al heel de namiddag op zitten zoeken

Wie kan mij nog dringend helpen.

Moet morgen afgegeven worden.

Een fietser verterkt omstreeks 10 uur vanuit Zelzate richting Knokke met een snelheid van 25km/h.

Om 10.20uur vertekt een auto vanuit Zelzate eveneens richting knokke met een snelheid van 80 km/h.

Teken het s-t diagram en bepaal waar en wanneer de auto en de fietser elkaar passeren. Bepaal dit eveneens analities.

Alvast bedankt als iemand kan helpen.

Tasha
Een hulpmiddel kan het volgende zijn

- begin met alles uit te tekenen, teken de lijn zelzate - knokken.

- zet alle punten erop, dus wie waar start en hoe laat.

- ze de tijd van 1 van de 2 in functie van de andere. (dus bv x is de tijd dat persoon 1 rijdt , als persoon 2 dan 20 minuten laten start, is zijn tijd x-20)

In jouw geval vb , de fietser vertrekt om 10.00 , hij rijdt tegen 25 km per uur, wel dit is 25/60 km per minuut , als hij dan 20 minuten gereden heeft , dan heeft deze reeds ... km gereden...

Wel dat is dan de plaats waar de fietser is op het moment dat de auto start.

En dan kan je verder rekenen...

Berichten: 24

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Sorry, was zo niet bedoelt.

Er staan geen gegevens over de afstand. Afstand onbekend.

Anders kan ik het wel, maar dit is nu net het probleem.

Berichten: 137

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Ik denk om circa 10:29 uur. Dan heeft de auto bijna twaalf kilometer afgelegd en de fietser heeft dan twaalf komma acht kilometer afgelegd. Met dat schema kun je dat dan noteren. Je hebt de afstand toch niet nodig?

(verbeter me aub als ik het fout heb, dan leer ik iets) :)

Berichten: 254

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

tasha schreef:Sorry, was zo niet bedoelt.

Er staan geen gegevens over de afstand. Afstand onbekend.

Anders kan ik het wel, maar dit is nu net het probleem.
je moet die afstand niet kennen...

je moet gewoon berekenen wanneer ze elkaar passeren.

Probeer eens je gegevens te ordenen.

doe het als volgt : X = v.t

En doe dit voor zowel de auto als de fietser.

En je weet vfiets = 25 km per uur

t fiets = x

X f , is de plaats waar ze elkaar passeren, dat noem je gewoon x

en dan voor de autoe : v auto = 80 km per uur

t auto= t fiets ......(vul zelf aan)

en x auto is dezelfde x als de fiets, want dat is de afstand waar ze elkaar passeren.

(op die moment hebben ze beide evenveel km afgelegd)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

sorry, ik las het verkeerd, ik meende dat de auto en fiets elkaar tegemoet gingen. Hier heb je inderdad geen afstand van Zelzate naar Knokke nodig.

En Tasja heeft hulp zat zie ik. Ga zo door jongens. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 254

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Isaac Newton schreef:Ik denk om circa 10:29 uur. Dan heeft de auto bijna twaalf kilometer afgelegd en de fietser heeft dan twaalf komma acht kilometer afgelegd. Met dat schema kun je dat dan noteren. Je hebt de afstand toch niet nodig?

(verbeter me aub als ik het fout heb, dan leer ik iets) :)
ik kom voor t fietser ook op ongeveer 29 minuten uit...

dus trek daar de tijd van de auto af..; dan heeft die 9 minuten gereden

de controle is : 9 minuten rijden tegen 80/60 km per minuut , geeft 12 km

voor de fietser : 29 minuten rijden tegen 25/60 km per uur , geeft +- ook 12 km.

dus het klopt.

nu is het aan tasha om het nauwkeuriger uit te rekenen, maar met de gegevens, de formules die ik reeds hierboven gezet heb, moet ze het wel vinden, denk ik.

Berichten: 137

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

lucilius schreef:
Isaac Newton schreef:Ik denk om circa 10:29 uur. Dan heeft de auto bijna twaalf kilometer afgelegd en de fietser heeft dan twaalf komma acht kilometer afgelegd. Met dat schema kun je dat dan noteren. Je hebt de afstand toch niet nodig?

(verbeter me aub als ik het fout heb, dan leer ik iets) :)
ik kom voor t fietser ook op ongeveer 29 minuten uit...

dus trek daar de tijd van de auto af..; dan heeft die 9 minuten gereden

de controle is : 9 minuten rijden tegen 80/60 km per minuut , geeft 12 km

voor de fietser : 29 minuten rijden tegen 25/60 km per uur , geeft +- ook 12 km.

dus het klopt.

nu is het aan tasha om het nauwkeuriger uit te rekenen, maar met de gegevens, de formules die ik reeds hierboven gezet heb, moet ze het wel vinden, denk ik.
Heb ik het goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

De afstand is niet van belang. Er wordt van uit gegaaan dat het punt waarop de auto de fietser passeert binnen de onbekende afstand ligt. Je mag de opgave als het volgende lezen:
Piet vertrekt op de fiets vanuit huis met een snelheid van 25 km/h. Zijn moeder ontdekt dat Piet zijn lunch is vergeten. Daarom gaat zij hem snel achterna in haar auto. Ze vertrekt 20 minuten nadat Piet is vertrokken. Ze rijdt 80 km/h.

Hoe lang duurt het voordat Piet's moeder de lunch aan Piet kan overhandigen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 137

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Wouter_Masselink schreef:De afstand is niet van belang. Er wordt van uit gegaaan dat het punt waarop de auto de fietser passeert binnen de onbekende afstand ligt. Je mag de opgave als het volgende lezen:
Piet vertrekt op de fiets vanuit huis met een snelheid van 25 km/h. Zijn moeder ontdekt dat Piet zijn lunch is vergeten. Daarom gaat zij hem snel achterna in haar auto. Ze vertrekt 20 minuten nadat Piet is vertrokken. Ze rijdt 80 km/h.

Hoe lang duurt het voordat Piet's moeder de lunch aan Piet kan overhandigen?
Dat dacht ik ook al. :)

Berichten: 254

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Isaac Newton schreef:
lucilius schreef:
Isaac Newton schreef:Ik denk om circa 10:29 uur. Dan heeft de auto bijna twaalf kilometer afgelegd en de fietser heeft dan twaalf komma acht kilometer afgelegd. Met dat schema kun je dat dan noteren. Je hebt de afstand toch niet nodig?

(verbeter me aub als ik het fout heb, dan leer ik iets) :)
ik kom voor t fietser ook op ongeveer 29 minuten uit...

dus trek daar de tijd van de auto af..; dan heeft die 9 minuten gereden

de controle is : 9 minuten rijden tegen 80/60 km per minuut , geeft 12 km

voor de fietser : 29 minuten rijden tegen 25/60 km per uur , geeft +- ook 12 km.

dus het klopt.

nu is het aan tasha om het nauwkeuriger uit te rekenen, maar met de gegevens, de formules die ik reeds hierboven gezet heb, moet ze het wel vinden, denk ik.
Heb ik het goed?
Ik denk het wel ja, ik heb het berekent met 2 vergelijkingen en ik kom toch ook op die waardes uit...

Berichten: 137

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

lucilius schreef:
Isaac Newton schreef:
lucilius schreef:
ik kom voor t fietser ook op ongeveer 29 minuten uit...

dus trek daar de tijd van de auto af..; dan heeft die 9 minuten gereden

de controle is : 9 minuten rijden tegen 80/60 km per minuut , geeft 12 km

voor de fietser : 29 minuten rijden tegen 25/60 km per uur , geeft +- ook 12 km.

dus het klopt.

nu is het aan tasha om het nauwkeuriger uit te rekenen, maar met de gegevens, de formules die ik reeds hierboven gezet heb, moet ze het wel vinden, denk ik.
Heb ik het goed?
Ik denk het wel ja, ik heb het berekent met 2 vergelijkingen en ik kom toch ook op die waardes uit...
Mooi! Dit is de eerste keer dat ik reageer op een vraag mbt tot de wis- of natuurkunde. Normaal durf ik niet te reageren omdat ik dan bang ben dat ik het fout heb. :)

Berichten: 24

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Ik zal eventjes proberen met jullie gegevens dit uit te rekenen.

Ik laat jullie wel weten als ik mijn antwoord heb.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Berichten: 254

Re: [mechanica] Zelzate richting Knokke

Isaac Newton schreef:
lucilius schreef:
Isaac Newton schreef:
Heb ik het goed?
Ik denk het wel ja, ik heb het berekent met 2 vergelijkingen en ik kom toch ook op die waardes uit...
Mooi! Dit is de eerste keer dat ik reageer op een vraag mbt tot de wis- of natuurkunde. Normaal durf ik niet te reageren omdat ik dan bang ben dat ik het fout heb. :)
Héhé , dat begrijp ik best, ik heb dat soms ook , eigenlijk altijd.

Vaak ben ik er zelfs 100% zeker van dat het toch juist is, maar toch twijfel ik dan ng... hjet moest nu toch eens fout zijn...

Maar bon, uiteindelijk zijn er hier nog anderen aanwezig die een fout eventueel kunnen aanduiden.

En vele beetjes helpen vaak... soms komt men tot een juiste conclusie, antwoord door de vele foute antwoorden bij elkaar te voegen..

Reageer