Springen naar inhoud

75% buretvolume gebruiken bij titratie??

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 21 december 2004 - 15:10

Ik ben een eerste jaars student Chemie en ik heb iedere week practicum. Ik moet tijdens dat practicum best wel vaak titreren en iedere keer staat in het voorschrift dat ik 75% van het buretvolume moet gebruiken.
Waarom is mijn vraag nu..

(wij werken met motorburetten met een volume van 10 ml)

MVG,
Jeffrey buter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2004 - 15:36

wij werkten met 2/3 buretvolume, maar dat ontloopt elkaar niet veel.

Waarom? Je maakt voor je gaat titreren natuuuurlijk eerst een voorberekening, waarin je het percentage te titreren stofberkend naar 75% van je buretvolume.

Voorbeeld:

~0,1 mol/l NaOH wordt getitreerd met 0,0994 mol/l HCl.

hoeveel ml NaOH neem je dan?

reactievergelijking: OH- + H3O+ --> H2O

Reactie is dus 1 : 1

7,5 ml (75 % van 10 ml) x 0.0994 mmol/ml = 0.7455 mmol HCl (H3O+)

0.7455 mmol HCl komt overeen met ongeveer 0,75 mmol NaOH, je moet dus 0.75 ml NaOH pipetteren.

Ze gebruiken 75% als marge voor als je veel lager of hogere concentratie hebt. Het is het meest nauwkeurig als je uitgaat van 100%, want dan is de absolute fout het kleinst, maar je moet dus ook een marge hebben.
Appareo decet nihil munditia?

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 21:33

want dan is de absolute fout het kleinst

De absolute fout blijft net hetzelfde, namelijk 0,1 mL. Alleen de relatieve fout verandert.

Een vergelijking: Stel, je hebt een afleesnauwkeurigheid van 0,1 mL en je buret heeft een inhoud (geen volume!!) van 10 mL.