Springen naar inhoud

75% buretvolume gebruiken bij titratie??

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 21 december 2004 - 15:10

Ik ben een eerste jaars student Chemie en ik heb iedere week practicum. Ik moet tijdens dat practicum best wel vaak titreren en iedere keer staat in het voorschrift dat ik 75% van het buretvolume moet gebruiken.
Waarom is mijn vraag nu..

(wij werken met motorburetten met een volume van 10 ml)

MVG,
Jeffrey buter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2004 - 15:36

wij werkten met 2/3 buretvolume, maar dat ontloopt elkaar niet veel.

Waarom? Je maakt voor je gaat titreren natuuuurlijk eerst een voorberekening, waarin je het percentage te titreren stofberkend naar 75% van je buretvolume.

Voorbeeld:

~0,1 mol/l NaOH wordt getitreerd met 0,0994 mol/l HCl.

hoeveel ml NaOH neem je dan?

reactievergelijking: OH- + H3O+ --> H2O

Reactie is dus 1 : 1

7,5 ml (75 % van 10 ml) x 0.0994 mmol/ml = 0.7455 mmol HCl (H3O+)

0.7455 mmol HCl komt overeen met ongeveer 0,75 mmol NaOH, je moet dus 0.75 ml NaOH pipetteren.

Ze gebruiken 75% als marge voor als je veel lager of hogere concentratie hebt. Het is het meest nauwkeurig als je uitgaat van 100%, want dan is de absolute fout het kleinst, maar je moet dus ook een marge hebben.
Appareo decet nihil munditia?

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 21:33

want dan is de absolute fout het kleinst

De absolute fout blijft net hetzelfde, namelijk 0,1 mL. Alleen de relatieve fout verandert.

Een vergelijking: Stel, je hebt een afleesnauwkeurigheid van 0,1 mL en je buret heeft een inhoud (geen volume!!) van 10 mL.

Als je getitreerd volume 7,5 mL is, dan kan dit vanwege de nauwkeurigheid net zo goed 7,4 of 7,6 mL zijn. Je kunt er dus 0,1 mL naast zitten, ofwel een relatieve fout van 0,1 mL/7,5 mL = 1,33%.

Als je getitreerd volume slechts 2,5 mL zou zijn, dan kun je er nog steeds 0,1 mL naast zitten, maar dit is nu ineens een relatieve fout van 0,1 mL/2,5 mL = 4%!!! Je moet er dus voor zorgen dat je titratievolume zo groot mogelijk is. Aan de andere kant moet je er natuurlijk voor zorgen dat je titratievolume niet groter is dan de inhoud van de buret en moet je altijd een speelruimte overhouden, voor het geval dat je iets meer nodig hebt dan verwacht.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2004 - 09:24

Je hebt helaaml gelijk eek the cat, ik haalde relatieve en absolute fout altijd al door elkaar. Achteraf gezien is het best logisch, heb ik ook weer wat geleerd :-)

Waarom wordt die grens niet op 80% buretvolume gesteld, me dunkt heb je dan nog genoeg ruimte over :shock: en de nauwkeurigheid wordt groter....
je kunt er toch wel vanuit gaan, bij standaard titraties, dat je wel een tamelijk juiste banadering van de concentratie weet voor je voorberekening? Dat is toch (zeker bij ijzer 3 in mosdoder bijvoorbeeld) niet opeens 1,5 keer zoveer ijzer?
Appareo decet nihil munditia?

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2004 - 18:18

Of je nou 75% of 80% neemt maakt niet zoveel uit. Het is alleen belangrijk dat je niet 20% of 30% neemt, omdat dan de nauwkeurigheid behoorlijk nalaat. Als vrij zeker van je toekomstige resultaat bent, kun je de marge natuurlijk wat kleiner maken.

• Gast

Geplaatst op 23 december 2004 - 21:19

Dank jullie wel voor het antwoord..de leraar vroeg me er nog naar en ik ga het goede antwoord :shock:....

Jeffrey Buter

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures