Springen naar inhoud

mens door een godheid?

• Log in om te kunnen reageren

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 20:28

ter aanleiding van het topic over de evolutie van de mens had ik het idee om het over een andere boeg te gooien, het wordt een cirkeldiscussie en er werd langs elkaar heen gepraat dus maak ik maar een nieuw topic, een soort spin-off [rr]
in dat topic hebben 16 mensen gestemt dat een godheid de mens heeft geschapen, nu vraag ik: waarom? welke ondersteuning is daarvoor? voor de duidelijkheid: GEEN evolutiediscussie in dit topic, daar hebben we de andere al voor.
goed, om te beginnen lijkt het me handig om te bepalen welke eigenschappen een godheid zou hebben als het de mens heeft gemaakt, ik zou zeggen brand maar los :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 20:42

God is de afstand die de mensen van/tot zichzelf nemen.

Hopper

Hopper

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 20:59

Waarom is het handig om te bepalen welke eigenschappen een godheid zou hebben?
Waarom zou een godheid eigenschappen moeten hebben?
Wie is die man in de spiegel?

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 21:45

[rr] Is het niet anders om?? Mens heeft godheid geschapen?? :wink:

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2006 - 23:18

daar hebben we het hier niet over [rr] zoals ik al zei hebben in dat andere topic 16 mensen gestemt dat een godheid de mens heeft geschapen, waarom kozen ze dat?
als iets iets doet dan heft het bepaalde eigenschappen, iets heeft altijd bepaalde eigenschappen (zo simpel als: het iets kan iets doen of het iets bestaat) en lijkt het me heel relevant om die vast te stellen, hoe kan iets iets doen als het geen eigenschappen heeft, kan het dan uberhaupt wel bestaan, kunnen wij er dan over praten.
een belangrijke lijkt mij dat de godheid kan interacteren met materie aangezien de mens uit materie bestaat. dat maakt de godheid meteen kenbaar aangezien er iets met materie gedaan is, wij kunnen dat waarnemen en weten dus dat daar een proces achter zit.

- Robert Heinlein -

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:28

... zoals ik al zei hebben in dat andere topic 16 mensen gestemt dat een godheid de mens heeft geschapen, waarom kozen ze dat?

Omdat ze daarin geloven.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 15:22

... zoals ik al zei hebben in dat andere topic 16 mensen gestemt dat een godheid de mens heeft geschapen, waarom kozen ze dat?

Omdat ze daarin geloven.

Inderdaad, ik denk niet dat de 16 mensen die gestemd hebben echt serieus nagedacht hebben over de consequenties van hun mening. De interactie van materie met een "onstoffelijke" godheid en de fysieke communicatie tussen de mensheid en de godenwereld (die er toch moet zijn lijkt mij). Religie is onverenigbaar met natuurwetenschap in mijn optiek. Als je gelooft in een godheid hoef je geen wetenschappelijke redenen te geven (daarom heet het geloof) en daardoor is er op wetenschappelijk niveau niet te discussieren met gelovigen.

Eigenlijk snap ik dus de zin van deze discussie niet...
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 15:25

waarom sluiten jullie het filosofieforum dan niet meteen, heeft filosofie uberhaupt wel nut?
anyway, ik wil me slechts bewust maken van die mening en wat verder doorgaan op die mening. shall we continue then ladies and gentlemen [rr]

- Robert Heinlein -

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 15:36

Ik zeg niet dat filosofie geen nut heeft maar filosofie is niet het lukraak roepen van dingen en hopen dat er iets leuks uitkomt, als je filosofie wilt bedrijven moeten er enkele zaken vooraf afgesproken worden en afspreken op welk niveau je filosofie wilt bedrijven, zoals bekend is kan een filosofische discussie op wetenschappelijk (dus met bewijsvoering) en op religieuze/overuigings niveau gevoerd worden, voor deze laatste discussie hoeven er geen bewijzen worden overlegt. Mijn vraag is dus: Wat wil je horen als je het hebt over "de godheid kan interacteren met materie aangezien de mens uit materie bestaat" bijvoorbeeld?
Ik zeg dat dit een non-discussie is aangezien nog nooit bewezen is dat een godheid fysieke interactie kan hebben met een mens. maar dat is vanuit het natuurwetenschappelijke oogpunt.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 15:38

ik zeg ook zekerrr niet dat ik lukraak iets aan het roepen ben, ik wil gewoon meer weten, that's all [rr] ik wil alleen meer details weten van de mensen die voor de godheid hebben gekozen bij dat topic waar ik het over had.

- Robert Heinlein -

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 16:56

Ik zeg dat dit een non-discussie is aangezien nog nooit bewezen is dat een godheid fysieke interactie kan hebben met een mens. Maar dat is vanuit het natuurwetenschappelijke oogpunt.

Natuurwetenschapper Einstein zou zich om deze opmerking in zijn graf omdraaien....

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 18:48

goed, om te beginnen lijkt het me handig om te bepalen welke eigenschappen een godheid zou hebben als het de mens heeft gemaakt

God zou op de eerste plaats moeten bestaan.
Als de mens uit God is ontsproten dan zou een voorwaarde zijn dat God complexer is dan de mens an sich.
Ik denk dat je zou kunnen stellen dat het bewegen van iets beweging vraagt; God zou hierom de eigenschap 'energie' moeten bevatten.
Dat lijkt me een leuk rijtje om mee te beginnen...

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 20:33

Al het energie en materie , moet op de een of andere manier vanuit het niets gemaakt worden.. Het is logsisch dat een superieur iets het creert. En ook dat de mens de schepper aanbid in de vorm van religies..

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:45

waarom moet dat? ik zie niet in waarom dat zou moeten, en waarom dat logischer zou zijn ook niet. wel makkelijker te begrijpen, dat wel (wat zijn we ook luie wezens he)

- Robert Heinlein -

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 23:55

wel makkelijker te begrijpen, dat wel (wat zijn we ook luie wezens he)

Ook niet makkelijker te begrijpen, slechts een verplaatsing van het probleem.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures