Verbinden stalen buis - koperen buis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Verbinden stalen buis - koperen buis

Hallo,

Bij ons thuis zijn verbouwingswerken aan de gang in de badkamer. De werkmannen hebben de stalen buis aangesloten op een koperen buis (water stroomt van staal -> koper). Mag dit zomaar ? Is er dan geen gevaar op galvanische corrosie ? De buizen zitten in de chappe, dus er mag zeker niets met die buizen gebeuren.

Bedankt !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Wat is een chappe?

In een drinkwaterleiding mag je geen stalen buis gebruiken.

In een cv-installatie kun je probleemloos staal en koper door elkaar gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Een "chape" (p-tje minder) is Frans/Vlaams voor een dekvloer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Hier een mooie animatie wat er gebeurt als je Al en Cu met elkaar in contact brengt: http://aluminium.matter.org.uk/content/htm...geid=2144416692

Wat er gebeurt met staal weet ik niet, er is minder verschil in potentiaal tussen Fe en Al dan tussen Al en Cu, dus weet ik niet of er zo'n erg probleem zal zijn
???

Berichten: 249

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Bij gasleidingen kan je ook staal en koper hebben.

Berichten: 20

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Ik ben ook aan het verbouwen. Ik heb verwarmingsbuis een stukje in de muur moeten leggen. Daarvoor heb ik koper gebruikt. Nadeel is dat metaal onedeler is dan koper en dus sneller gaat roesten als het koper in contact komt met een oxidant (maar dit gebeurt bij CV niet omdat er na verloop van tijd geen zuurstof meer in het CV-circuit zit)

Metaalbuis gebruiken als waterleiding kan ECHT niet. Dit gaat fout!

Als ik leidingen in de muur of in een vloer leg, doe ik er ongeacht het type leiding altijd bescherming omheen (soort platic flexible materiaal). Dit is belangrijk ivm uitzetten/krimpen van de leiding en eventueel aantasten van de leiding. Met name rood/goudband (stuuk) tast koper flink aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Nadeel is dat metaal onedeler is dan koper en dus sneller gaat roesten als het koper in contact komt met een oxidant Metaalbuis gebruiken als waterleiding kan ECHT niet. Dit gaat fout!  
Je bedoelt natuurlijk staal, metaal is een beetje algemeen he :)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 20

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

inderdaad ... ik bedoel staal en niet metaal .... geloof dat ik nog niet echt wakker was ....

Berichten: 4.502

Re: Verbinden stalen buis - koperen buis

Verzinkt staal is ook goed bruikbaar,werd vroeger veel verwerkt bij cv en ook waterleiding.Verbindingen waren lastiger,vandaar de fitting-schroefbuiskoppelingen.

Koper is makkelijker te verwerken,vandaar dat nu veel koper wordt verwerkt,een modern alternatief is kunststof in variabele samenstellingen,gewapend of ongewapend bij niet al te hoge waterdruk.

Reageer