Springen naar inhoud

over vectoren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Enigma

    Enigma


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:05

ik heb 2 vraagjes :

1) je kan een kracht opsplitsen in x,y en z componenten. Je kan dan de grootte vd kracht berekenen voor de wortel vd som vd componenten te nemen. Kan je dat doen ongeacht de keuze van de assen? dus moeten de loodrecht ofrechtsdraaiend zijn?

2) om een evenwicht ve puntmassa uit te drukken in 3D : heb je dan 3 scalaire vergelijkingen nodig?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:19

Je kan dan de grootte vd kracht berekenen voor de wortel vd som vd componenten te nemen.

De wortel vd som vd kwadraten vd componenten. (Pythagoras)

Kan je dat doen ongeacht de keuze van de assen? dus moeten de loodrecht ofrechtsdraaiend zijn?

Keuze vd assen maakt niet uit, als ze maar loodrecht op elkaar staan. Rechts/linksdraaiend maakt niet uit, zelfs een schuin (geroteerd) assenstelsel zou mogen, als ze maar loodrecht op elkaar staan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#3

Enigma

    Enigma


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 13:34

Je kan dan de grootte vd kracht berekenen voor de wortel vd som vd componenten te nemen.

De wortel vd som vd kwadraten vd componenten. (Pythagoras)

Kan je dat doen ongeacht de keuze van de assen? dus moeten de loodrecht ofrechtsdraaiend zijn?

Keuze vd assen maakt niet uit, als ze maar loodrecht op elkaar staan. Rechts/linksdraaiend maakt niet uit, zelfs een schuin (geroteerd) assenstelsel zou mogen, als ze maar loodrecht op elkaar staan.


ok, bedankt. uiteraard de som vd kwadraten, excuses

#4

Enigma

    Enigma


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 18:10

kan iemand op mijn andere vraag ook een antwoord bieden aub ?

#5

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:11

2) om een evenwicht ve puntmassa uit te drukken in 3D : heb je dan 3 scalaire vergelijkingen nodig?

Zes, krachtevenwicht in de drie richtingen, en drie momentenevenwichten rond de drie assen. Heb je enkel krachten door je punt, dan heb je geen moment en zijn die drie laatste voorwaarde al direct nul!
???

#6

Enigma

    Enigma


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 21:44

2) om een evenwicht ve puntmassa uit te drukken in 3D : heb je dan 3 scalaire vergelijkingen nodig?

Zes, krachtevenwicht in de drie richtingen, en drie momentenevenwichten rond de drie assen. Heb je enkel krachten door je punt, dan heb je geen moment en zijn die drie laatste voorwaarde al direct nul!


of heb ik 2 vectorvgl'en nodig?

#7

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2006 - 22:00

Als de vectorvergelijking afhangt van 3 componenten (hier: x,y,z); dan levert dat uitgeschreven in componenten precies 3 vergelijkingen (per vectorvergelijking).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures