Springen naar inhoud

In magnetron bereidde voedsel verschilt qua smaak

• Log in om te kunnen reageren

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2006 - 19:06

Beste mensen, :?:

Sinds 7 jaar hebben we een magnetron.. En sinds 7 jaar eet ik niks wat erin bereid wordt.. Waarom zult u vragen? Nou hier komt het.. En ik vraag me af wat de oorzaak van dit is...

Voordat we dat apparaat hadden verwarmde ik ( mijn moeder dan :) ) mn beker melk op gasfornuis...
Mrjah, de magnetron is veel makkelijker, dus daarna verwarmde ze het daarin...
Ik merkte dat de smaak van in magnetron bereidde melk anders was dan op de gasfornuis.. Namelijk vies... De smaak veranderde.. Dus ik denk ook dat sommige chemische reacties plaatsvinden..
Sindsdien hebk een groot hekel aan dat apparaat, misschien is het geeneens ongezond, maar goed, ik heb nou dr een hekel aan :)

Kan iemand me vertellen waarom de smaak anders is ?
Bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2006 - 00:17

Over evt gezondheidseffecten loopt elders hier een discussie...

Maar over de smaak:

Wat ik me zo gauw kan voorstellen is dat er een verschil is tussen opwarm/kooktijd op gas of in de magnetron, maar ook het contact met een metalen pan kan bijdragen.

Bij wat complexere maaltijden komt er ook nog een andere warmteverdeling bij kijken, wat soms een flink verschil in smaak kan opleveren. Dikke soepen/sauzen worden bijv aan de zijkanten van een bakje heel heet, maar blijven in het midden koud. Op het eind omroeren werkt dan toch niet hetzelfde als koken in een potje.
Victory through technology

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 16:00

Wat je zegt. Probeer maar eens groenten of nog erger purree of aardappelen te heropwarmen in de microgolf, dat smaakt pas echt verkeerd. Met vlees heb je dat dan weer niet, dat smaakt perfect normaal in de microgolf klaargemaakt of opgewarmt (al schiet er soms niet veel meer van over).

Phaesimbrotos

Phaesimbrotos

• >250 berichten
  • 312 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 11:04

Wat je zegt. Probeer maar eens groenten of nog erger purree of aardappelen te heropwarmen in de microgolf, dat smaakt pas echt verkeerd. Met vlees heb je dat dan weer niet, dat smaakt perfect normaal in de microgolf klaargemaakt of opgewarmt (al schiet er soms niet veel meer van over).

Ik durf geen kip uit de magnetron te eten. :)
Gewoon walgelijk. Maar kip uit de oven bijvoorbeeld, vind ik weer heel lekker. :?:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 20:41

Ik durf geen kip uit de magnetron te eten. :?:
Gewoon walgelijk. Maar kip uit de oven bijvoorbeeld, vind ik weer heel lekker. :)

inderdaad :)
En mijn vraag is, waarom verschilt de smaak, nog steeds geen antwoord..

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2006 - 20:51

En mijn vraag is, waarom verschilt de smaak, nog steeds geen antwoord..

Zou ik ook wel eens willen weten, want ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 21 november 2006 - 08:42

Het enige dat je merkt is een andere structuur. Verder kan het niets uitmaken. En met melk heb ik er nog nooit wat van gemerkt eigenlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2006 - 14:17

Qua smaak moet je sowieso onderscheid maken tussen koken en bakken. Zodra het richting bakken gaat heb je een proces dat in een magnetron normaliter niet mogelijk is. Een kippenpootje kun je er niet echt in maken, evt wel opwarmen.

Bij vloeistoffen lijkt het me sterk dat er verschil is, afgezien van eventueel metaal van de pan of reacties die alleen op een metaaloppervlak willen verlopen. En kooktijd kan ook nog verschil maken, melk een kwartier in een pan koken of in 1 minuten heetstoken maakt wellicht uit voor de smaak, zeker als het 'verse' melk is.

Typhon

Typhon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 13:01

Mij is ook een verschil in smaak opgevallen bij thee, maar daar zit nog een extra element aan:

ik maakte water heet in de magnetron op negentig seconden (ik ben niet zeker of het kookte) en vervolgens deed ik er een zakje thee in. Tot mijn verbazing kwam er vrijwel direct een witte dunne schuimige laat op mijn thee die niet weg wilde.

Als ik water wat in een waterkoker gekookt was in de mok goot en daar een theezakje in hing (zelfde mok, zelfde thee), gebeurde dit niet.

Thee uit de waterkoker is beduidend lekkerder, maar ik zal niet kunnen vertellen waarom, of waardoor de schuimkraag ontstond.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2006 - 14:09

Het water van de magnetron begint te koken zodra je er iets in doet. Vandaar de schuim laag.

Probeer er eens eerst de suiker in te doen, zul je zien dat het plotsklaps begint te borrelen.

Ik heb geen problemen met het opwarmen van eten in mijn magnetron. Al moet je wel goed roeren om de minuut, en is het vaak ook slimmer het niet op vol vermogen te magnetronnen.

Het is een andere bereidingswijze, daarom smaakt het anders.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8794 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2006 - 17:50

Bij die thee kan er nog meer aan de hand zijn: Een waterkoker of pan kookt het water even door, waardoor opgeloste gassen eruit verdwijnen. In een magnetron gebeurd dan meestal veel minder, maar die gassen komen er wel uit als je opeens nucleatiecentra (thee...) aanbrengt.

Maar je moet sowieso voorzichtig zijn met water in de microgolf... kookvertraging is een reeel gevaar, zelfs met doodgewone glazen in sommige omstandigheden (2e keer doen koken bijv).

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2006 - 23:25

Volgens mij kan hier besloten worden dat de ene microgolfoven de andere niet is. Het kan volgens mij onmogelijk dat smaken dit sterk verschillen.

RobinTielens

RobinTielens

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:14

Zal het niet iets te maken hebben met het feit dat je het verwarmt door de moleculen te laten trillen het eten maakt in feite zichzelf warm, bij een vuurtje is dit heel anders.
Ik vind eten uit de magnetron ook vaak geen vreten.
Ik denk dat het goed iets te maken kan hebben met het aan het trillen brengen van het voedsel

Maar dit is gissen ik heb verder ook geen idee

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:34

Ik denk dat het goed iets te maken kan hebben met het aan het trillen brengen van het voedsel

Wat denk je dat er gebeurt als je er een vuurtje onder houdt? [rr]

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 17:49

Als je een vuurtje onder een aardappel houd zal het waarschijnlijk niet gaar koken maar een mooi zwarte vlek maken aan de onderkant van de aardappel.

Opwarmen via magnetron is anders dan via een vuurtje.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures