Omrekenen Amerikaanse schroefdraad naar metrische schroefdraad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Omrekenen Amerikaanse schroefdraad naar metrische schroefdraad

Ik heb een vraagje ivm een project



Bij boringen voor schroefdraad kom ik bijstaande waarden tegen als: Drill #21, Tap 10-32

Ik heb al enig opzoekingswerk vericht, maar ik kom niet tot goede of passende informatie.



Een van de site's die ik ben tegengekomen: http://icrank.com/cgi-bin/pageman/pageout....zechart.htm&t=2



Hierbij ga ik ervan uit dat de rechtse kolom voor "Metric Tread" overeenkomt met de waarden in de linker kolom voor de "American Standard Tread".



Nu als ik kijk voor mijn geval, 10-32, stoot ik op een M8 x 1.25 in metrische waarden.

Nu als ik dan die waarde vergelijk op mijn tekening zie ik dat die waarde nogal groter uivalt.

De center van de boring licht slechts 4.064 milimeter van de zijde, als ik hier dus een M8 van wil maken zit ik zo goed als aan de zijwand.



Is dit omdat in de tabel nogal naar boven is afgerond ?

Neem ik in dit geval vb dan beter een M7 x 1 ofzo ?

Of is een "tap 10-32" niet gelijk aan een M8 x 1.25 ?





Nog iets... de andere helft van de boring is breder dan voorgaande, maar zonder schroefdraad.

Doch staat hierbij Drill #12, terwijl bij het iets smaller gedeelte een #21 staat... een groter getal dus, terwijl ik vermoed dat dit getal toch voor een of andere maat voor de diameter staat.



Ik tast hier voorlopig even in het duister ...

is dit dan een fout in de tekening ? Of ben ik hier mis in ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omrekenen Amerikaanse schroefdraad naar metrische schroefdraad

Hierbij ga ik ervan uit  dat de rechtse kolom voor "Metric Tread" overeenkomt met de waarden in de linker kolom voor de "American Standard Tread".
Ik denk dat dat een verkeerde veronderstelling is. Als je een metrische en een inch-schroefdraad vind met ongeveer dezelfde diameter en ook dezelfde spoed, dan is dat puur toeval.
Doch staat hierbij Drill #12, terwijl bij het iets smaller gedeelte een #21 staat... een groter getal dus, terwijl ik vermoed dat dit getal toch voor een of andere maat voor de diameter staat.
De beschrijving van de boordiameters in het Angelsaksische systeem is nogal cryptisch. Het nummer geeft inderdaad de diameter aan, maar niet direct. Via een tabel moet je opzoeken welk nummer bij welke diameter hoort. En daarbij geldt ook nog dat hoe groter het nummer, hoe dunner de boor. Er is ook niet een simpele formule om de nummers om te rekenen naar echte diameters.

Als je echt een goede vergelijking wilt zul je verder moeten spitten in tabellen voor drill sizes en tap sizes.

Reageer