[Elektriciteit] condensator en permittiviteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 164

[Elektriciteit] condensator en permittiviteit

ik geraak er niet uit...

de absolute permittivitiet van lucht = toch gelijk aan deze van het vacuum he en die zijn beiden toch 8,85 * 10^-12 F/m ?!

nu de relatieve permittiviteit van bijvoorbeeld glas is toch de verhouding van de absolute permittiviteit ervan op de absolute permittiviteit van lucht, he ?!

zo krijg je vb voor glas een relatieve permittiviteit van 4 tot 7, maar wat wil dat dan zeggen ?? permittiviteit wil toch zeggen "doorlaatbaarheid".... maar laat glas dan 4-7 maal beter stroom door dan lucht ?

groeten

Willem

Denk s.v.p aan de vakgebied tags [] die in dit forum verplicht zijn -- Bart

Berichten: 164

Re: [Elektriciteit] condensator en permittiviteit

ik las ook dat de capaciteit van een (vlakkeplaat) condensator rechtevenredig is met de diëlektrische cte of de relatieve permittiviteit.... gaat dat dan over de relatieve permittiviteit van de middenstof tussen de 2 condensatorplaten ??

Willem

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] condensator en permittiviteit

Ik ben gewend te werken met de diëlektrische constante κ (kappa).

Dat is de elektrische veldsterkte als gevolg van een bepaald medium gedeeld door de elektrische veldsterkte door vacuum, en is dus dimensieloos. Die wordt voor vacuum op uiteraard op 1 gesteld, en voor lucht bijv op 1,00054. (bijna hetzelfde). De diëlektrische constante van teflon is bijvoorbeeld 2, die van neopreenrubber 6,7 , die van robijnmica 5,4 en die van water zelfs 80. Die van glas kan ik zo gauw niet vinden.

In dat diëlektrische medium tussen de twee platen zitten dus moleculen met een dipool, die zich in het elektrische veld tussen de twee platen gaan richten en zo op het diëlektricum ook een oppervlaktelading veroorzaken. Het gevolg is dat het elektrisch veld eigenlijk veel beter wordt doorgegeven, om het maar eens populair te zeggen.

Afbeelding

ER LOOPT DUS GÉÉN STROOM dóór DE CONDENSATOR(van de ene plaat naar de andere)!!!! Alle stoffen tussen de twee platen moeten noodzakelijk isolatoren zijn, anders heb je geen condensator meer maar een soort weerstandje.

Wat wel gebeurt is dat lading zich op de ene plaat verzamelt, en middels de elektrische velden van de verzamelde elektronen, de elektronen op de andere plaat wegduwt. En dat gaat makkelijker door een diëlektrisch medium dan door vacuum, waardoor je bij gelijkblijvende oppervlakte van- en afstand tussen de platen een (veel) hogere capaciteit krijgt. (bij gelijkblijvende spanning)
\(C=\frac{\kappa \cdot \epsilon_o \cdot A}{d}\)
C= capaciteit (Farad)

κ= diëlektrische constante van het tussenmedium (diëlektricum)

εo= elektrische constante = permittiviteit van vacuum= 8,85419·10-12 F/m

A= opp van de plaat (m²)

d= afstand tussen de platen (m)

Wat ik alleen kwijt ben is of je nou de oppervlakte van beide platen moet nemen, of die van één plaat. :)

edit-typo
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektriciteit] condensator en permittiviteit

Wat ik alleen kwijt ben is of je nou de oppervlakte van beide platen moet nemen, of die van één plaat.
Ah, de altijd weer terugkomende vraag.

In deze formule (oneindige paralelle plaat) is het de enkel de oppervlakte van een plaat.

Mits ik het verkeerd heb.

(grapje)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] condensator en permittiviteit

Het is inderdaad de oppervlakte van 1 plaat.

Echter, de meeste condensatoren zijn meerlagig (gestapeld of gewikkeld) dus werkt elke plaat naar 2 kanten, en mag je ook de oppervlakte dubbel rekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] condensator en permittiviteit

klazon schreef:Het is inderdaad de oppervlakte van 1 plaat.  

Echter, de meeste condensatoren zijn meerlagig (gestapeld of gewikkeld) dus werkt elke plaat naar 2 kanten, en mag je ook de oppervlakte dubbel rekenen.
Nou weet ik weer waarmee ik in de war zat.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer