Springen naar inhoud

[Vloeistoffysica] Bolheid van grote en kleine waterdruppels

• Log in om te kunnen reageren

jvmechelen

jvmechelen

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 12:22

Als je waterdruppels ergens op liggen en je gaat ze eens goed van dichtbij bekijken, dan zie je dat de kleine waterdruppels boller zijn dan de grote.

Gevoelsmatig is zit voor mij niet zo moeilijk te verklaren, maar leg dat maar eens uit aan de hand van cohesie, adhesie en oppervlakte spanning. Ik kom er iedergeval niet uit. Wie helpt me?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wramon

wramon

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2006 - 12:44

hoe kleiner de druppel hoe groter de invloed van cohesie en adhesie, de kracht die de moleculen bijelkaar houdt, deze krachtheeft een component die tegen de zwaartekracht inwerkt. dus een klein druppeltje is boller dan een grote. denk ik!

please don't offent the apes! (Harrie Jekkers)

groet wichert

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2006 - 16:43

Inhoud bol LaTeX
Oppervlakte LaTeX

Oppervlakte spanning (of cohesie kracht, als je wil ) schaalt met oppervlakte. Zwaartekracht schaalt met volume.

Dus als de radius kleiner wordt, daalt de zwaartekracht sneller dan de cohesiekracht.

De curve van LaTeX is minder stijl als die van LaTeX

jvmechelen

jvmechelen

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2006 - 10:34

thanx

jvmechelen

jvmechelen

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2006 - 11:33

De koppeling tussen de zwaartekracht en de straal van de bol is makkelijk te leggen.
volume bol: LaTeX
Zwaartekracht: LaTeX
Massa: LaTeX
daaruit volgt: LaTeX
Maar om deze koppeling te maken met de oppervlakte spanning lukt me niet. Ik kan hiervoor geen geschikte formule van de oppervlakte spanning vinden.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2006 - 12:18

Volgens mij heeft dit te maken met de contacthoek van een druppel op een plaat:

Geplaatste afbeelding

Deze hoek wordt veroorzaakt door de oppervlakte spanning en daarmee de cohesie en adhesie krachten. Een waterdruppel op een plaat zal, ongeacht de grootte van een druppel of plas water, altijd deze hoek aan de randen willen hebben. Ik vermoed (mijn kennis hieromtrend is beperkt) dat daardoor een grote druppel aan de bovenkant afgevlakter is dan een kleine druppel. Zoiets als:

Geplaatste afbeelding
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2006 - 18:41

Dat is inderdaad zo, of iets hydrofoob of hydrofil is is erg belangrijk in nanotech.
hydrofoob is als de hoek tussen subtraat en vloeistof groter als 90 graden is.

Morph

Morph

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 20:27

elk systeem streeft naar een minimum in energie

welke energien zijn hier et belangrijkst: een potentiele energie ten gevolge van zwaartekracht en een energie door de oppervlaktespanning.

hoe lager de druppel zich bij het oppervlakte bevindt, hoe lager de potentiele energie
hoe meer oppervlakte de druppel heeft, oe lager zijn energie door de oppervlaktespanning (gewoon geval).

moest een grote druppel een bijna volledig bolletje zijn, zou zijn energie verlagen door veel oppervlakte te hebben, maar anderzijds ligt het zwaartepunt (+ meer massa) dan ook hoger dan een afgevlakt ding, zodat zijn potentiele engie veel stijgt.

die oppervlakte energie hangt uiteraard af van de de ondergrond, of deze hydrofoob of hydrofiel is. Zo kan een grote druppel toch als bolletje voorkomen op een hydrofobe ondergrond, omdat contact tussen deze 2 de energie van het systeem veel verhoogt.

zoiets denk ik toch, kweetniet of ik het goed heb uitgelegd :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures