Eenheid: mol-1

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

Eenheid: mol-1

Beste mensen,

Wellicht een hele simpele vraag, maar ik begrijp het niet.

Waarom worden er achter eenheden mingetallen gezet, zoal bij de hoeveelheid stof uitgedrukt in mol-1

Of de dichtheid in 10^3 kg m-3

Berichten: 254

Re: Eenheid: mol-1

M. Mulder schreef:Beste mensen,

Wellicht een hele simpele vraag, maar ik begrijp het niet.

Waarom worden er achter eenheden mingetallen gezet, zoal bij de hoeveelheid stof uitgedrukt in mol-1

Of de dichtheid in 10^3 kg m-3
tot de -1 wil gewoon zeggen dat die eenheid in de noemer staat.

De dichtheid bv 10³ kg.m-³ is net hetzelfde als 10³kg/m³

een negatieve macht wil gewoon zeggen dat je het getal dat eronder staat (of de eenheid) in de noemer moet zetten (dus 1 gedeeld door je getal of eenheid)

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Eenheid: mol-1

10-1 betekent 0,1 10-2 betekend 0,01

101 betekend 10 102 betekend 100

even iets simpeler: de machten geven dus het aantal 0'en aan als er een min voor de macht staat geeft dezen het aantal 0'en aan achter de comma en een van die 0'en voor de comma dus: 10-5 betekend 0,00001

ik hoop dat dit het antwoord op je vraag was, anders begrijp ik je vraag niet helemaal.

groeten Tom Speet

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Eenheid: mol-1

lucilius schreef:
M. Mulder schreef:Beste mensen,

Wellicht een hele simpele vraag, maar ik begrijp het niet.

Waarom worden er achter eenheden mingetallen gezet, zoal bij de hoeveelheid stof uitgedrukt in mol-1

Of de dichtheid in 10^3 kg m-3
tot de -1 wil gewoon zeggen dat die eenheid in de noemer staat.

De dichtheid bv 10³ kg.m-³ is net hetzelfde als 10³kg/m³

een negatieve macht wil gewoon zeggen dat je het getal dat eronder staat (of de eenheid) in de noemer moet zetten (dus 1 gedeeld door je getal of eenheid)
Okee dat snap ik, maar de eenheid mol-1 is mij niet geheel duidelijk. Stel je hebt 6 mol koolstof (6 x 6,02214 x 10^23 atomen). Dan geeft mol-1 dus eigenlijk aan dat je 6 mol koolstof hebt per mol stof :)

Berichten: 133

Re: Eenheid: mol-1

Die negatieve macht kan je bv. gebruiken voor een molair volume of molaire massa aan te duiden. Bv. de molaire massa van koolstof is 12gmol-1. Dit betekent dan gewoon 12 gram per mol koolstof, of met andere woorden als je één mol koolstof hebt (of dus 6.022x1023 C-moleculen, dat dit dan 12 gram zal wegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Eenheid: mol-1

M. Mulder schreef:
lucilius schreef:
M. Mulder schreef:Beste mensen,

Wellicht een hele simpele vraag, maar ik begrijp het niet.

Waarom worden er achter eenheden mingetallen gezet, zoal bij de hoeveelheid stof uitgedrukt in mol-1

Of de dichtheid in 10^3 kg m-3
tot de -1 wil gewoon zeggen dat die eenheid in de noemer staat.

De dichtheid bv 10³ kg.m-³ is net hetzelfde als 10³kg/m³

een negatieve macht wil gewoon zeggen dat je het getal dat eronder staat (of de eenheid) in de noemer moet zetten (dus 1 gedeeld door je getal of eenheid)
Okee dat snap ik, maar de eenheid mol-1 is mij niet geheel duidelijk. Stel je hebt 6 mol koolstof (6 x 6,02214 x 10^23 atomen). Dan geeft mol-1 dus eigenlijk aan dat je 6 mol koolstof hebt per mol stof :)
6 mol koolstof per mol stof betekent dus gewoon 6 mol koolstof gerelateerd aan 1 mol van het koolstof istoop 12 "de constante van Avogadro" ( = 6,02214 x 10^23 atomen).
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eenheid: mol-1

Laten we dat even herformuleren:

in een gros eieren vind je 144 stuks eieren = 1,44·102 eieren

dat is 1,44·102 stuks per gros

dat is 1,44·102/GR

dat is 1,44·102·GR-1

exact vergelijkbaar verhaal:

in een mol atomen vind je 602 214 000 000 000 000 000 000 stuks atomen = 6,02214·1023 atomen

dat is 6,02214·1023 stuks per mol

dat is 6,02214·1023/mol

dat is 6,02214·1023·mol-1

7 mol koolstof betekent dus dat je hebt
\( 7 mol \times \frac{6,02214\cdot 10^{23} a\tomen}{mol} = 42,15\cdot 10^{23} a\tomen\)
(mol deel je weg tegen mol)

en 7 mol eieren betekent dus simpelweg 42,15·1023 eieren.

kukelekuu. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Eenheid: mol-1

Jan,

Je hebt me wel eens vaker geholpen bij vraagstukken. O.a. bij biologie. Complimenten voor je heldere en adequate uitleg. Dat doe je goed !

Machiel
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eenheid: mol-1

Graag gedaan. Ik leer er zelf nog wel het meest van denk ik....... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Eenheid: mol-1

Ik zie dat je met distributed computing bezig bent. Zitten jullie met het team ook bij de Dutch Power Cows? Dit is de Nederlandse overkoepelende organisatie.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...essages/1177637

Geeft een extra element mee, n.l. tegen andere teams duelleren. Inmiddels participeer ik al een tijd mee met UDGrid (m.n. vouwen van eiwitten tegen kanker)

(http://www.dutchpowercows.org/project.php?id=5)
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Reageer