Hoe maak ik een simpele radio?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Hoe maak ik een simpele radio?

Wel in het boekje "getuigenissen uit de concentratiekampen" las ik dat er een paar belgen duitse bewakers "chanteerden" (was meer bang maken) met informatie van de bbc over het leger.

Ze verkregen die informatie door een radiootje die ze samenstelden uit een paar draadjes en andere briel die ze daar vonden.

Wanneer de wachters kwamen om die radio te zoeken haalden ze die uit elkaar en dan konden ze die makkelijk weer samenstellen nadat ze weg waren.

Wel ik wil weten hoe je zo'n radio maakt van materiaal die je vind langs de weg.

Ik heb er over opgezocht (hier vergeten te kijken ma tis nu te laat) en daar kwam er telkens dat je diodes en transistoren nodig hebt MAAR die hadden ze niet in de concentratiekampen, dus hoe deden ze dat?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Hoe maak ik een simpele radio?

Wel ik wil weten hoe je zo'n radio maakt van materiaal die je vind langs de weg. Ik heb er over opgezocht (hier vergeten te kijken ma tis nu te laat) en daar kwam er telkens dat je diodes en transistoren nodig hebt MAAR die hadden ze niet in de concentratiekampen, dus hoe deden ze dat?
Sterker nog! De transistor is pas in 1948 uitgevonden!

Ik denk dat het om een kristal radio gaat en dat de materialen binnengesmokkeld zijn geweest. Even googlen op kristalradio en voilà:

http://www.kristalradio.nl/
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 12.262

Re: Hoe maak ik een simpele radio?

Het zijn idd kristalontvangers geweest, voor de lange/midden/kortegolf. Je kunt ze zelf bouwen, zie die link hierboven.

Het lastigste component om te bouwen met alledaagse materialen is de diode. Een rudimentaire diode is bijv te bouwen met een naald op een geleidend kristal (vandaar de naam), maar ook met een veiligheidsspeld op een roestig scheermesje.... vergt meer tijd dan materiaal, dus heel geschikt voor de omstandigheden toen.

Let wel dat deze ontvangers eigenlijk alleen werken met een forse draadantenne en echte aardaansluiting.
Victory through technology

Reageer