Springen naar inhoud

vacuum-isolering werkt niet??

• Log in om te kunnen reageren

koney

koney

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 13:10

hallo,
op school van er een klein opdrachtje waarvan de beste 2 marsen kon winnen. je moest een colablikje zo goed mogelijk isoleren voor 25 minuten en dan de resultaten doorgeven aan de leraar die oordeelde. ik dacht even slim te zijn en heb het volgende gedaan:

1) blikje aan de deksel van een (appelmoes) pot lijmen en afkitten.
2) gaatje gemaakt naast het blikje op diezelfde deksel en speciaal ventiel gemonteerd, beide zijdes afgekit (binnekant en buitenkant).
3) deksel (stevig) op pot gedraaid en gaatje gemaakt zodat er heet water in het blikje kan. er zit nu een laag van ongeveer 1cm rondom het blikje voordat de de pot het blikje raakt.
4) goed passend slangetje op het ventiel gezet.
5) de lucht uit de pot gezogen met mond enventiel dichtgedraaid.
6) nacht laten staan en kijken wat het resultaat is.

resultaat was dus toen ik de volgende ochtend het ventiel losdraaide, de pot zich veel vulde met lucht (zeer duidelijk hoorbaar :) ). ik dacht, die marsen zijn van mij :) . ik nam hem mee naar school en heb een kwartier lang zitten zuigen zodat de lucht eruit gaat (tijdens de test was het +-5 minuten). ik kreeg water van 80 graden ingeschonken en zag tot mijn verbazing dat de temperatuur erg snel daalde (5 graden 4 minuten). terwijl andere die alleen 1 laag piepschuim of 1 handschoen om het blikje hadden het veel langer uithielden :?: . ook mijn natuutkunde docent vond het tegenvallen en dacht op het 1e gezicht dat ik ging winnen. als bewijs dat er geen lucht inzat draaide ik het ventiel open en ook deze keer stroomde de pot weer vol met lucht.

mijn vraag is : waarom werkte het niet??? :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mark-123

Mark-123

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 13:31

Misschien vanwege de hoge warmtegeleiding die mogelijk was tussen het dekseltje van je appelmoespot en het blikje? Wel jammer, als je er zo veel werk van gemaakt hebt dat het dan zo tegenvalt...

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 13:51

misschien om dat je er niet genoeg lucht hebt uitgezogen?

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 14:42

Volgens mij kan je door de lucht met de mond uit te zuigen geen isolerend-effectief vacuum bereiken, hoogstens kan je een tamelijk kleine onderdruk bereiken. Bovendien bereik je die menselijk maximaal mogelijke onderdruk zeer vlug en heeft het geen zin een kwartier lang te zuigen. Dat zou alleen het geval zijn als je een zeer groot vat zou moeten "leeg" zuigen.

Een manier om echt nuttig vacuum te bereiken is een echte vacuumpomp. Ook door stoom (waterdamp) in een afgesloten vat te laten condenseren. Hoe dat in het geval van je eigen opstelling kan gedaan worden zou je zelf moeten uitzoeken.

In elk geval wens ik je succes als je nog verdere proeven doet.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2006 - 15:23

Het was nog beter geweest door het eerst te isoleren met iets en dan vacuum te trekken. Volledig vacuum halen lukt theoretisch toch nooit :)

koney

koney

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 16:44

maar ook al waser nog veel zuurstof aanwezig, dan moet het toch nog beter isoleren als andere??

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 17:01

Zolang er nog een tamelijk grote hoeveelheid lucht in de ruimte tussen het blikje en de bokaal zit, zal die lucht circuleren . Lucht is op zichzelf wel een goede warmte isolator maar dan moet hij wel vast gehouden worden bvb in de poriŽn van piepschuim.
Zolang hij vrij in de ruimte kan bewegen zal er door convectie veel warmte van het warme oppervlak naar het koelere kant overgedragen worden.

Ouderwetse thermosflessen hadden een dubbele glazen wand waartussen hoogvacuum lucht (dus hťťl weinig lucht). Om bovendien de stralingsverliezen tussen de warme en de koude zijde nog te beperken werden de binnenkanten van de dubbele wand spiegelend gemaakt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2006 - 18:01

En ik vermoed dat juist die stralingsverliezen die Stephaan noemde niet te onderschatten zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

koney

koney

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 18:50

dus als er een laag piepschuin of iets dergelijks om de pot zat, dan zou het een (bijna) perfecte isoleer-pot zijn?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2006 - 18:59

Niet ům de pot, want dan moet je al dat glas ook nog opwarmen. Ik zou zeggen, je pot bespuiten met een spiegelend laagje aan de binnenkant.

Verder vraag ik mij af welke graad van vacuŁm je effectief bereikte, zoals ook Stephaan ook al aandroeg. Ik geloof nooit dat je onder de 0,5 bar geraakt bent, if that.

WAARSCHUWING: zet geen vacuumpomp op je appelmoespot. Dat wordt een levensgevaarlijke implosiebom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures