Springen naar inhoud

Een methode om xy van xx te scheiden

• Log in om te kunnen reageren

blaatgast

blaatgast

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 14:40

Hallo!

ik ben op zoek naar een methode om sperma te scheiden, zodat je het geslacht later kunt bepalen.
De methode heeft iets te maken met het feit dat het y-chromosoom veel lichter is dan het x chromosoom, en dat je op die manier de chromosoomparen kunt scheiden.

Deze techniek is bijvoorbaald handig bij kunstmatige inseminatie bij koeien. (Een boer heeft immers alleen wat aan koeien en niet aan stieren)

Ik ben de hele middag al bezig geweest met zoeken, op inet maar zonder resultaat.
Weet iemand hoe deze methode heet, of wellicht wat informtie voor me?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2006 - 16:09

Hallo!

ik ben op zoek naar een methode om sperma te scheiden, zodat je het geslacht later kunt bepalen.
De methode heeft iets te maken met het feit dat het y-chromosoom veel lichter is dan het x chromosoom, en dat je op die manier de chromosoomparen kunt scheiden.

Deze techniek is bijvoorbaald handig bij kunstmatige inseminatie bij koeien. (Een boer heeft immers alleen wat aan koeien en niet aan stieren)

Ik ben de hele middag al bezig geweest met zoeken, op inet maar zonder resultaat.  
Weet iemand hoe deze methode heet, of wellicht wat informtie voor me?

Misschien kan je hier iets met doen : http://www.kennislin...b/show?id=87499

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2006 - 16:52

Als je verder wilt zoeken: de beschreven techniek noemt men meestal FACS, zie
http://en.wikipedia....ed_cell_sorting

Of het voor de boer aantrekkelijk is weet ik niet, maar in mensen zijn er uiteraard wel toepassingen aangezien het kosten/batenplaatje anders is.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures