[ Optica ] Newtonringen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Optica ] Newtonringen

Hallo,

Bij de opstelling voor newtonringen wordt er een licht gebogen oppervlak in contact gebracht met een vlakke plaat.

Beschijnen we dit met monochromatisch licht, dan zullen er concentrische ringen te zien zijn die alternerend donker en licht zijn.

Nu is het zo dat in het midden een donkere vlek te zien is, waarom is dit eigelijk?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [ Optica ] Newtonringen

Ik ken de opstelling/proef niet, maar de donkere gedeelten zullen waarschijnlijk een gevolg zijn van destructieve interferentie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [ Optica ] Newtonringen

Klopt, het is een interferentie effect. Je hoeft niet perse een donkere vlek in het midden te zien, dit kan ook heel goed een lichte vlek zijn. Het kan toevallig zo zijn dat het in jouw geval zo is.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 20

Re: [ Optica ] Newtonringen

Het is geen toeval dat er in het midden een donker vlek te zien is,

voor deze proef is een licht bron nodig met een zeer stabile golf lengte,

wanneer er na terugkaatsing van de "lichtstraal" twee toppen of twee dalen langs elkaar komen te staan dan zal het licht versterken.

en anders om doven ze elkaar uit.

ga maar na ; wannner het reverentie vlak binnen een lambda op het proef vlak ligt zal er bij monogromatisch licht uitdoving plaats vinden.

bij gewoon "wit" licht zal er een verschuiving in kleur te zien zijn. (zie zeep bel) uiteindelijk zal er ook uit doving plaats

vinden.

boven staande methode wordt veelvuldig toegepast bij het vervaardigen van lenzen / prisma`s

hiervoor wordt monogromatisch licht gebruikt om de "ringen" goed te kunnen tellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [ Optica ] Newtonringen

Het is geen toeval dat er in het midden een donker vlek te zien is,
Kun je dat eens hard maken, met een berekening of tekening?

Te bewijzen: dat er in het midden altijd destructieve interferentie optreedt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [ Optica ] Newtonringen

Volgens mij zegt kweetal niet dat het destructief moet zijn in het centrum, maar gewoon dat dit niet door het lot word bewerkstelligt. Het ligt aan de golflengte en de diamater van het gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [ Optica ] Newtonringen

mmm.. 'k was blijkbaar in de war met andere interferentie effecten :(

Voor zover ik het begrijp komt de middelste donkere stip niet door interferentie. Omdat het licht daar niet door lucht gaat, maar alleen door glas, krijg je geen weglengte verschillen waardoor je dus ook geen interferentie kan krijgen.

zie ook http://www.citycollegiate.com/newtons_rings.htm, kopje "radius of rings"
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 20

Re: [ Optica ] Newtonringen

@ rude,

je hebt deels gelijk..

bij monochromatisch licht hoeft er nog geen contact te zijn tussen de vlakken wanneer er een donkere vlek te zien is.

bij "wit" licht is er wel contact tussen de vlakken vanneer er een donkere vlek te zien is.

waneer een twee vlakken "wit pas" liggen dan den zijn ze akelig nouwkeurig (er is dan alleen wit te zien)

dit is namelijk de faze wanneer geen enkele voor ons zichtbare golf lengte meer interferreerd.

als je dan harder drukt zal er contact plaats vinden en zal er niets meer te zien zijn.

wanneer dit exemplaar met monochromatisch licht bekeken zal worden zal er niets te zien zijn (mits er geen vuil tussen ligt).

(ik ben nog opzoek naar een plaatje).

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [ Optica ] Newtonringen

mm.... ik geloof niet dat ik je snap...

zou je willen proberen het wat _minder_ populair uit te leggen? ik denk dat ik je wel kan volgen als je moeilijke termen en formules er tegenaan gooit, misschien wordt het me dan wat duidelijker wat je bedoelt... :(
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [ Optica ] Newtonringen

Ik snap er inderdaad ook helemaal niks van Kweetal, dat is een moeilijk te lezen stuk tekst.

Afbeelding

Ik zat aan het verkeerde experiment te denken.

Ik zie niet waarom er hier in het midden interferentie zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [ Optica ] Newtonringen

van lucht naar glas is toch een fase verschuiving van 180 graden. dus destructief interferentie..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [ Optica ] Newtonringen

Newtonringen:

Afbeelding

Als we een gebogen een glasoppervlak in contact brengen met een vlakke glasplaat (zoals hierboven) dan zien we een reeks ringen onstaan. Deze ringen zijn een gevolg van interferentie tussen de lichtstralen die door het bovenoppervlak en onderoppervlak van de luchtlaag tussen beide stukken glas worden weerkaatst. De luchtlaag neemt vanaf het contactpunt in het midden naar buiten in dikte toe.. (luchtlaag is d in de figuur)

We weten dat als het materiaal waardoor een lichtbundel wordt teruggekaatst een hogere brekingsindex heeft dan het materiaal waarin het licht zich voortplant, dat het licht dan een faseverschuiving ondergaat van 180 graden.

dus constructief interferentie als 2d=lambda * (m+1/2) en destructief interferentie als 2d=lambda*m.

Dus OPD=2d+1/2*Lambda, en als d naar nul nadert (luhtdikte is minimaal bij de contactpunt) is er dus een faseverschil van halve golflengte dus destructief.

ik weet niet of het zo duidelijk is maar ik heb het geprobeerd
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer