[Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Ik heb een vraagstuk waar ik niet erg uitkom.

De vraag is: Hoe snel valt een voorwerp van 60 kilo van 39 meter hoogte?

Ik zou hier graag wat hulp bij willen.

Danku:)

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

hoi. je kent de formule ;... ?

(Ez = Ek)

(g · m · h = 1/2 · m · v^2)

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Nou, ik ben ERG slecht in formules, dus ik zou het zeer op prijs stellen als je het misschien even uit zou leggen?

Berichten: 866

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Er ontbreken wel enkele essentiële elementen in de vraagstelling:

Bedoel je de eindsnelheid van het voorwerp? Of bedoel je de totale duur van de val? Gebeurt die val op aarde, in de lucht, of in het luchtledige (in dat laatste geval heeft het gewicht van het lichaam geen invloed )

Als het in de lucht is is de vorm van het lichaam van het allergrootste belang en zal de duur van de val of de eindsnelheid waarschijnlijk niet te bepalen zijn zonder proeven te doen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Een voorwerp ,wat valt van 39 meter hoogte heeft een eindsnelheid van
\( v=\sqrt{2gh}\)
De massa van het voorwerp is niet belangrijk.

v= Wortel( 2x 9,8 x 39)=27,64 m/s

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Stephaan schreef:Er ontbreken wel enkele essentiële elementen in de vraagstelling:

Of bedoel je de totale duur van de val? Gebeurt die val op aarde, in de lucht, of in het luchtledige (in dat laatste geval heeft het gewicht van het lichaam geen invloed )

Als het in de lucht is is de vorm van het lichaam van het allergrootste belang en zal de duur van de val of de eindsnelheid waarschijnlijk niet te bepalen zijn zonder proeven te doen
Ik bedoel de totale duur van de val.. Dus van het beginpunt tot het moment waarop het de grond raakt.

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

aadkr schreef:Een voorwerp ,wat valt van 39 meter hoogte heeft een eindsnelheid van  
\( v=\sqrt{2gh}\)
De massa van het voorwerp is niet belangrijk.

v= Wortel( 2x 9,8 x 39)=27,64 m/s


Dus dat zou betekenen dat het voorwerp er ongeveer 1.4 seconden over doet.. Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Hoe kom je daarbij? Er geldt: Δv = a.Δt en a is hier de valversnelling g.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 866

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

@ SammT De totale valduur duurt langer dan de hoogte gedeeld door de eindsnelheid want in het begin van de val is de snelheid nul meter per seconde. Ze neemt dan iedere seconde toe met g meter per seconde om na de totale valtijd de eindsnelheid te bereiken.

Daarom is de valduur in seconden, in dit geval waar de beginsnelheid nul was, gelijk aan (eindsnelheid in meter per seconde) gedeeld door (de versnelling in meter per seconde/seconde)

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Stephaan schreef:@ SammT De totale valduur duurt langer dan de hoogte gedeeld door de eindsnelheid want in het begin van de val is de snelheid nul meter per seconde. Ze neemt dan  iedere seconde toe met  g meter per seconde om na de totale valtijd de eindsnelheid te bereiken.

Daarom is de valduur in seconden, in dit geval waar de beginsnelheid nul was, gelijk aan  (eindsnelheid in meter per seconde) gedeeld door (de versnelling in meter per seconde/seconde)


Zoals ik in het begin al aangaf ben ik niet echt een ster in wiskunde..

Zou iemand zo aardig willen zijn om mij het antwoord te kunnen geven?

Ik ben werkelijkwaar een wiskunde-ramp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Snap je de formule die ik gaf? Daarin ken je alleen t niet, dus die kan je gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Zie het anders zó: hij begint met snelheid 0, en elke seconde dat 'ie valt neemt zijn snelheid éénparig met 9,81 m/s toe.

na 1 seconde is zijn snelheid dus 9,81 m/s, na 2 seconden 18,62 m/s, etc.

maar dat betekent ook: na 0,1 s 0,981 m/s, na 0,2 s 1,862 m/s, etc

of: na 0,01 s 0,0981 m/s etc.

als je dit in een grafiekje zet, v tegen t:

Afbeelding

ofwel, een rechtlijnig verband tussen v en t.

Dat betekent dat de gemiddelde snelheid gelijk is aan de eindsnelheid minus de beginsnelheid, gedeeld door 2:
\( v_{gem} = \frac{v_e - v_b}{2}\)
en de tijd die hij er over doet:
\( v_{gem} = \frac{s}{t} \longleftrightarrow t = \frac{s}{v_{gem}}\)
dat lijkt me geen hogere wiskunde 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

t=v/g

t=27,64/9,8=2,8 sec.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Zolang je maar in de gaten houdt dat Aadkr's oplossing alleen geldt als de beginsnelheid 0 is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Snelheid vallend voorwerp

Dus dat zou betekenen dat het voorwerp er ongeveer 1.4 seconden over doet.. Toch?
Merk trouwens op dat het antwoord dat je hier gaf, precies de helft is van de eigenlijke duur omdat jij met de eindsnelheid werkte ipv de gemiddelde snelheid - logisch dus!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer