[chemie] Titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

[chemie] Titratiecurve

Je hebt 25 ml HCl van 1M

Daarbij doe je Ca(OH)2 van 1M

Je hebt ook de indicatoren Broomthymolblauw en Methyloranje.

Nu zijn de vragen

hoe zit de titratiecurve eruit

En hebben de indicatoren invloed op de titratiecurve

Ook moet ik de speciale punten weten.

Dat is het begin, het eind, het midden en het punt na een kwart.

Kan iemand mij op helpen??

Alvast bedankt

Berichten: 254

Re: [chemie] Titratiecurve

Ikkegp schreef:Je hebt 25 ml HCl van 1M

Daarbij doe je Ca(OH)2 van 1M

Je hebt ook de indicatoren Broomthymolblauw en Methyloranje.

Nu zijn de vragen  

hoe zit de titratiecurve eruit  

En hebben de indicatoren invloed op de titratiecurve

Ook moet ik de speciale punten weten.

Dat is het begin, het eind, het midden en het punt na een kwart.

Kan iemand mij op helpen??

Alvast bedankt
http://www.thuisexperimenteren.nl/infopage...ie/titreren.htm

Berichten: 11

Re: [chemie] Titratiecurve

Dan zit ik nog steeds met de vraag hoe het zit met die Ca(OH)2

Wordt het in het midden van de titratiecurve dan

HCl + Ca(OH)2 > Cl- + H20 + CaOH-

Dus een ph van 7

Of klopt dat niet??

Berichten: 254

Re: [chemie] Titratiecurve

Ikkegp schreef:Dan zit ik nog steeds met de vraag hoe het zit met die Ca(OH)2

Wordt het in het midden van de titratiecurve dan

HCl + Ca(OH)2 > Cl- + H20 + CaOH-

Dus een ph van 7

Of klopt dat niet??
Je gaat eerst starten met enkel HCl in je potje... daar kan je dan de concentratie van berekenen en dan ook de pH

(pH=-logconcentratie H+)

Daarna ga je langzaam aan wat Ca(OH)2 toevoegen.

Dus er verdwijnt elke keer een beetje H+ omdat die reageert met de OH- tot aan het equivalentiepunt, waar al de H+ weggereageerd is met de OH- , ddan moet je gaan werken met de evenwichtsconstante.

na het equivalentiepunt is er een overmaat aan OH- en moet je daarmee de pH gaan berekenen.

Berichten: 11

Re: [chemie] Titratiecurve

de pH op het equivalentiepunt is dan toch 7. Of begrijp ik het nu verkeerd.

En de pH na een kwart is toch 0,47. Of klopt dat niet

Ik dacht namelijk aan de reactie vergelijking

HCl> 1/2 HCl + 1/2 H+ + 1/2 Cl-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] Titratiecurve

Die laatste vergelijking slaat helemaal nergens op. HCl is een zeer sterk zuur dat altijd volledig gedissocieerd is. En hoe kom je aan die pH van 0,47 ?

Ook je eerdere vergelijking voor het midden van de titratiecurve deugt niet. Je hebt dan geen overmaat base. Het lijkt alsof je daar in gedachten base met zuur titreert in plaats van andersom, en dan nog klopt je genoemde pH voor het midden niet.

Lees je theorieboek, je eigen vraagstuk en wat lucilius zei nog maar eens. Je begint met zuur in je potje. Door toevoegen van base krijg je geleidelijk minder zuur in de oplossing. Na een kwart heb je nog driekwart zuur. Halfweg (dat heet toch het midden?) heb je nog de helft zuur, etcetera. En inderdaad op het equivalentie punt zou je een pH=7 hebben, maar voor die tijd ben je al gestopt want de pH-indicator is omgeslagen. Kijk maar eens naar de pH-omslagpunten van de genoemde indicatoren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] Titratiecurve

Ik stel voor dat Fred F of Lucillius hier maar eens een plaatje bij maken. En zeggen dat een reactievergelijking onzin is is geen leugen, maar het zou ikkegp misschien helpen even kort uit te leggen waarom het onzin is.

@Ikkegp: hoe komt het dat je met dit soort vraagjes wordt geconfronteerd terwijl je nog niet weet dat er geen halve atomen bestaan? Want die zet je wel in een reaktievergelijking :)

Een microcursus zuur-base is misschien ook geen weggegooide moeite.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [chemie] Titratiecurve

Ik heb dit voor het punt op een kwart op school voorgeschoteld gekrege voor een evenwicht:

HZ > Z- + H+

Kz=[H+] * [1/2 Z-] / [1/2 HZ]

In punt 2 geld:

1/2 HZ omgezet > 1/2 HZ aan Z- gevormd en 1/2 HZ over

Ik weet dat halve atomen niet kan, maar dit is wat ik heb gehad

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] Titratiecurve

Het plaatje maken is in feite het werk doen.

Ik begon me vooral af te vragen of het vraagstuk wel goed geformuleerd was. We praten toch over zuur dat getitreerd wordt met base? En bovendien is een pH berekenen heel eenvoudig en wanner dan pHs genoemd worden die absoluut niet kunnen

HCl is een zeer sterk zuur dat volledig gesplitst is in oplossing, Kz is oneindig groot.

Ca(OH)2 een sterke base. Wel is het volgens mij zo dat 1 Molair Ca(OH)2 oplossing troebel (melkachtig) is vanwege zijn lage oplosbaarheid, dus nogal onpraktisch om mee te titreren maar dat doet voor de berekeningen niet ter zake.

Volledige reaktie is:

2HCl + Ca(OH)2 ---> CaCl2 + 2 H2O

resulterend in een zoutoplossing met pH=7. Er is uiteindelijk 12,5 ml Ca(OH)2 nodig.

We beginnen met 1 Molair HCl oftewel 1 mol H+ per liter, dus pH = -log(1) = ......

Na 25 % is er dan nog 0.75 mol/liter H+ , dus pH = -log(0,75) = ..........

Na 50 % .....................................................pH = -log(0,50) = ..........

.

.

.

Na 99 % .....................................................pH = -log(0,01) = ...........

Na 99,9 % ..................................................pH = -log(0,001) = ...........

Na 99,99 % .................................................pH = -log(0,0001) = ...........

Na 99,999 % ................................................pH = -log(0,00001) = ...........

De pH is heel lang laag en stijgt pas op het eind heel snel.

Tijdens de titratie vermindert H+ maar er is nooit vrij Ca(OH)2 of Ca(OH)-, aangenomen dat men stopt als de indicator een kleuromslag geeft, hetgeen de bedoeling is. Methyloranje slaat om bij een pH tussen ongeveer 3 tot 4 en broomthymolblauw tussen ongeveer 6 en 7. Raadpleeg echter je textboek voor de exacte waarden waarbij deze indicators omslaan.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] Titratiecurve

En denk erom dat de log in pH berekeningen bedoeld is als de tiende log, niet de natuurlijke log.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] Titratiecurve

@Ikkegp: hoe komt het dat je met dit soort vraagjes wordt geconfronteerd terwijl je nog niet weet dat er geen halve atomen bestaan? Want die zet je wel in een reaktievergelijking   :)  
In een reactievergelijking staan geen atomen, alleen verhoudingen waarin stoffen reageren. Een half kan wat dat betreft prima (H2 + 1/2 O2 --> H2O).

Maar in dit geval worden de halfjes wel heel wazig gebruikt. De definitie van de evenwichtsconstante is in ieder geval raar. Daar horen die halfjes echt niet in thuis. Bovendien heeft die bij een titratie van een sterk zuur geen toegevoegde waarde.

De volledige reactievergelijking is

H+ + OH- --> H2O

Voor de berekeningen ervan uitgaan dat 1M HCl oplossing 1 mol H+ per liter bevat en 1M Ca(OH)2 oplossing 2 mol OH-.

De interessante punten zijn in dit geval overigens niet zo interessant. Bij een zwak zuur kun je uit de titratiecurve de Kz bepalen, maar bij een sterk zuur niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] Titratiecurve

Oeps.

Ik heb gisteravond laat de verdunningsfactor (door toevoegen van base volume) vergeten in de berekening van H+ concentratie.

H+ concentraties worden iets lager door de factor (begin volume)/(totaal volume):

Na 25 % is totaal volume 28,125 ml, [H+] = 0,6667 mol/ltr, pH = 0,18

Na 50 % is totaal volume 31,250 ml, [H+] = 0,4000 mol/ltr, pH = 0,40

Na 75 % is totaal volume 34,375 ml, [H+] = 0,1818 mol/ltr, pH = 0,74

Na 90 % is totaal volume 36,250 ml, [H+] = 0,0690 mol/ltr, pH = 1,16

Na 95 % is totaal volume 36,875 ml, [H+] = 0,0339 mol/ltr, pH = 1,47

Na 99 % is totaal volume 37,375 ml, [H+] = 0,0067 mol/ltr, pH = 2,17

Na 99,9 % is totaal volume 37,488 ml, [H+] = 0,00067 mol/ltr, pH = 3,18

Na 99,99 % is totaal volume 37,499 ml, [H+] = 0,000067 mol/ltr, pH = 4,18

Na 99,999 % is totaal volume 37,500 ml, [H+] = 0,0000067 mol/ltr, pH = 5,18

Nu zou het moeten kloppen, maar reken het zelf ook na.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] Titratiecurve

Bij een titratiecurve is het eindpunt doorgaans niet het omslagpunt. Je gaat door tot zeg pH=11 of 12.

Dat het volume door het toevoegen van de base verandert, klopt, maar het is niet erg significant. Een halvering van de [H+] leidt tot een afname van de pH van 0,3.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] Titratiecurve

Marko,

Ik weet niet hoe tegenwoordig op scholen getitreerd wordt maar in mijn tijd ging dat (met de hand) tot het omslagpunt van de pH-indicator. Daar wordt dat spul immers voor toegevoegd en in deze opgave was duidelijk sprake van het gebruik van een indicator. Na aflezen van de toegevoegde hoeveelheid base kan men natuurlijk net zo lang doorgaan als men wil maar dat produceert in dit geval alleen afval op, geen kennis.

Het wordt een andere zaak wanneer het doel van de titratie niet het bepalen van de zuur (of base) sterkte is maar het bepalen van Kz1,2,.. of Kb1,2,... maar dan voeg je ook geen indicator toe maar gebruikt een pH-meter.

Het effect van de volumeverandering is inderdaad klein maar ik vond het toch beter om dit voor de volledigheid mee te nemen voordat iemand anders er juist over zou beginnen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] Titratiecurve

De opgave ging voornamelijk over de titratiecurve: Hoe ziet die eruit, wat zijn de speciale punten (Kz-bepaling!) en er werd ook gevraagd of de indicatoren invloed hadden op de titratiecurve.

Dat die indicatoren geen toegevoegde waarde hebben bij het maken van een titratiecurve is zeker waar. Volgens mij is het een gevalletje "overbodige informatie toevoegen".

In mijn tijd ging overigens het grootste deel van de titraties ook met de hand; toch heb ik ook 1 of 2 keer een titratiecurve gemaakt met een pH-meter.

Reageer