Wat is hygienischer: plastic of hout?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 773

Wat is hygienischer: plastic of hout?

Ik heb altijd kunststof snijplanken. Nu zei mn moeder laatst dat je ze van hout moet nemen omdat dat schoner blijft.. Wel heb ik houten lepels om te koken (de rijst te roeren etc) en toen zei een vriend weer dat plasticen veeeel hygienischer waren. Ja nou weet ik het zelf ook niet meer. Voor mn gevoel is plastic "schoner" maar anderen zeggen dus weer dat viezigheid daar in blijft hangen, wat mij juist meer iets voor hout lijkt. Wie weet het?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

De gladheid van het voorwerp is belangrijk.

Als een plastiek lepel erg glad is, is dat beter dan een wat ruwer houten lepel.

In bijna kokend water afwassen dood alle bacterieen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

Het gaat erom dat hout een hoop water (met rommel) kan vasthouden. Dat is een aardige voedingsbodem voor bacterien. Kunststof is vaak minder poreus en wat dat betreft dus 'schoner', maar zachte kunststoffen krassen gemakkelijk en in die krassen kan zich vanalles ophopen.

Overigens is het niet helemaal waar dat alle bacterien dood gaan in bijna koken. Er bestaan bacterien die sporen vormen als ze verhit worden en deze sporen overleven prima in bijna kokend water. Deze groeien vervolgens weer uit tot bacterien..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3.165

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

Bacteriën kunnen in practisch alle omstandigheden overleven; extreme hitte/kou/PH/zout/druk. :wink:

Zelfs de zogenaamde steriele chirurgische instrumenten zijn niet 100% steriel.

Berichten: 12.262

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

Voornaamste zorg zijn dan bacterien die zowel extreem thermofiel als pathogeen zijn (en maagzuurbestendig), gelukkig zijn dat er niet zoveel. Als je iets een paar minuten uitkookt kun je er wel op rekenen dat je er vervolgens veilig eten mee kunt bereiden, maar voor chirurgische instrumenten is hardhandiger steriliseren wel nodig.

Plastic of hout zal elkaar niet zoveel maken denk ik, na een rondje in de vaatwasser (ie kokende loog) is het schoon genoeg.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

In professionele keukens wordt er gebruik gemaakt van plastic snijplanken. Zo zijn deze zelf kleurgecodeerd. Zo hebben verschillende soorten vlees en groenten hun eigen snijplank.

Ze gebruiken hier geen houten snijplanken aangezien het vocht wat bijvoorbeeld van vlees afkomt bacterien kan bevatten welke in het hout trekken met het risico op kruisbesmetting.

Houten planken zijn over het algemeen wel duurzamer dan plastic planken. Wanneer een plastic plank tekenen van slijtage (stukjes die van de toplaag afgaan e.d.) dan moet de plank ook vervangen worden. Uitgaande van planken welke in een goede staat verkeren, dan verdient plastic keer op keer de voorkeur.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

Mijn ervaring met snijplanken is iig dat de huis-tuin-en-keuken-blokker-of-xenos-snijplank van plastic gewoon zuigt. Als je een beetje serieus snijdt, dan snij je ook een groef in de snijplank. Daarin blijft ook gewoon rommel zitten (zie maar eens de verkleuring als je bijv tomaat of paprika hebt gesneden). Bij hout is dit veel minder. In eerste instantie komt het er ook wel in, maar als je het vervolgens afwast gaat het hout vanzelf iets openstaan en haal je het zo weer weg.

In de horeca wordt daarom vaak of een stevige houten snijplank gebruikt (veel topkoks iig). Als er wel kunststof wordt gebruikt, dan is dit wel van topkwaliteit, waardoor er gewoon veel minder diep in gesneden wordt. Deze snijplanken zijn wel een stuk duurder, maar gaan wel langer mee dan de huis-tuin-en-keuken-blokker-of-xenos-snijplank bij je thuis. En dan wordt ie dus ook nog eens veeeel intensiever gebruikt.

Dan is er ook nog de glazen snijplank. Superhygienisch, relatief goedkoop maar met als groot nadeel dat je mes steeds bot wordt. Voor mij geen voorkeur.

Wat heb je nu aan bovenstaand verhaal: als je weinig wilt uitgeven, koop dan lekker hout. Bijvoorbeeld de houten snijplank bij de AH is een redelijk goede.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

Hmm oke, vaak nieuwe kopen dus zoiezo (ik heb nu een plastic) en goed afwassen in zo heet mogelijk water... tja heb geen vaatwasser dus dat houd op, hoewel ik ook mn twijfels heb over die dingen omdat ik daar ook vaak zat borden goor uit heb zien komen

het verbaast me toch dat hout dus beter is, omdat je het er af zou wassen, want voor mijn gevoel trekt vocht er toch meer in.

En voor lepels waarmee je in de pannen roert? die beschadig je niet door erin te snijden, dus dan toch plastic? (he die heb ik dus weer van hout..jammer)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat is hygienischer: plastic of hout?

Hmm oke, vaak nieuwe kopen dus zoiezo
Niet per se. Mijn ouders hebben nu al zeker een jaar of 5 dezelfde AH snijplank waar ik het over had. Iedere keer netjes schoonmaken en niets aan het handje. Hij slijt wel trouwens, maar da's geen ramp.
het verbaast me toch dat hout dus beter is, omdat je het er af zou wassen, want voor mijn gevoel trekt vocht er toch meer in.
Juist doordat het vocht erin trekt maak je het beter schoon. Zoals boven al gezegd, hout gaat openstaan bij het schoonmaken. En daardoor was je de vuiligheid eruit. Wat je eraf wast, dat is in beide gevallen hetzelfde.
En voor lepels waarmee je in de pannen roert? die beschadig je niet door erin te snijden, dus dan toch plastic? (he die heb ik dus weer van hout..jammer)
Ik denk dat voor lepels weinig verschil is tussen beide. Het kunststof waar ze van gemaakt zijn is smaakloos, ze worden idd niet aan messen blootgesteld, en schoonmaken is in beide gevallen een eitje.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer