[elektriciteit] vermogen van een weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[elektriciteit] vermogen van een weerstand

Afbeelding

het antwoord is 16Watt, maar hoe is het berekent?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

Denk U1 even weg en bekijk alleen het rechtergedeelte. De volledige spanning vana U4 (dit is 8V) staat dan over het middelste pad, volledig over R3. De stroom I2 is daar dan I2 = U4/R3 = 8/4 = 2A. Het vermogen door de weerstand R3 is dan P = RI² = 4*2² = 4*4 = 16W.

PS: vergeet de vakgebied-tag niet in je titel, inmiddels aangepast.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

mar wrom gaat die 20volt dan ni door R3???

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

Een spanning staat over een weerstand, een stroom gaat erdoor.

Voor U1: U1 = (R2)(I1)+(R3)(I2).

Voor U4: U4 = (R3)(I2).

Heb je U1 nodig om I2 te bepalen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

srry ik snap et nog steedsniet echt... kun je et mss vergelijke met iets anders zoals water ofzo... dan wordt et mij meestal wel wa duidelijker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

Vergelijken met water? Misschien eens vragen: ken en begrijp je de wet van Ohm?

Kan je die toepassen op verschillende gesloten lussen die je hierin kan maken?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

nee die snap ik ook ni echt.. kweet wel hoe je et moe toepassen maar verder mar een beetje.. drom vraag ik het ook hier op een forum. Want voor mij is het wel een schande dat ik et ni snap

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

Als er een spanning U staat over de weerstand R, dan is de stroom door R gelijk aan U/R, er geldt dus: U = RI.

Als er meerdere weerstanden zijn, dan is U de som van de producten van de weerstanden met de stromen die daardoor lopen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

jah da principe snp ik wel. maar wrom moet die 20volt we laten.. kbedoel van die spanningsbron komt tog ook een stroom vanaf.. Of gaat die stroom liever een andere kant op dan langs die weerstand R3?? Ik zou zegge dat da pas zou gebeuren als die weerstand een isolator was...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

Je hoeft die niet te "laten", alleen is die niet nodig in de berekening.

Als je die wet nu begrijpt, snap je dan ook hoe ik hieraan kom?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 98

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

Dat je U1 niet meeneemt in je berekening volgt uit het superpositiebeginsel: Je kunt de bijdragen aan de stroom van beide spanningsbronnen afzonderlijk uitrekenen en daarna optellen. Dat mag omdat dit een lineair circuit is. De stroom door de weerstand is dus een lineare combinatie van de afzonderlijke spanningen in het circuit.

Stel nou dat er een weerstand direct boven of onder U2 had gestaan. In dat geval had je de bijdrage aan de stroom die door U1 geleverd wordt ook mee moeten nemen! Dit even ter aanvulling op TD!.

Dus nog even herhaald:

Eerst sluit je bron U1 kort (Ideale spanningsbron heeft Ri=0.) Je berekent vervolgens de stromen die gaan lopen tgv U2. Hieruit volgt een stroom van 2A door R3. Nu sluit je de andere bron kort, en bereken je weer de stromen die gaan lopen. Je zult nu zien dat er tgv U1 geen stroom zal gaan lopen door R3, deze is immers kortgesloten door de spanningsbron U2. De totale stroom wordt dus: 2A+0A=2A. Dit levert een vermogen op van 16W.

Berichten: 26

Re: [elektriciteit] vermogen van een weerstand

oke ik snap het. bedankt!!

Reageer