Pols uit de kom?

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 7

Pols uit de kom?

ik zit al paar weken in het gibs omdat me spaakbeen iets onder de pols is gebroken, na een week werden er weer fotos gemaakt is mijn pols waarschijnlijk uit de kom.

als ik me hand naar beneden probeer te bewegen voelt of er een stok tussen zit ofzo..

doet ontzettend pijn in het gibs..

maar mijn vraag is:

- hoe kan een pols uit de kom raken?

Bvd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Pols uit de kom?

Snap je dat van een schouder wel?

mooie site voor de bouw van een polsgewricht:

http://classes.kumc.edu/sah/resources/hand...bone/wrist.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Pols uit de kom?

jah,

maar is dat geen andere gewricht?

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Pols uit de kom?

Het polsgewricht is inderdaad een ander soort gewricht als het schoudergewricht, dat klopt. Het polsgewricht is een 2-assig eigewricht en het schoudergewricht is een kogelgewricht. Maar het principe van uit de kom gaan is hetzelfde, de kop schiet uit de kom en daardoor wordt de beweeglijkheid van het gewricht verminderd.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 7

Re: Pols uit de kom?

ik heb mijn vinger tussen het gibs gedaan,

en het viel me op dat de onderkant van mijn pols een bobbel heeft..

het is in paar minuten tog gewoon weer rechtgezet?

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Pols uit de kom?

Het zetten van een gewricht dat uit de kom is geschoten kan zeer pijnlijk zijn, maar hoeft niet. Hoe dat exact zit kan je beter aan de arts vragen die je zal behandelen (en het heet trouwens gips :wink:)
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 7

Re: Pols uit de kom?

mijn laatste vraag is:

kan ik gelijk weer alles doen, ik weet dat ik dan oefeningen moet doen om de spieren weer soepel te maken, maar mag ik dan gelijk gaan voetballen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Pols uit de kom?

Nu begeven we ons in de Verboden zone van persoonlijke vragen in het medisch forum....

Ik kan je er geen zinnig antwoord op geven, ik kan me voorstellen dat rust geboden is omdat de boel toch een klap heeft gekregen. Ook hier geef ik je het advies om dit met de arts te bespreken.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Pols uit de kom?

Beter je arts vragen. Ik denk dat die zal adviseren voorlopig nog heel voorzichtig te zijn (voetbal vind ik geen voorzichtige sport). Een en ander aan banden, pezen e.d. wat de boel normaal op zijn plaats houdt is wat zwakker en staat wat minder strak dan gewoonlijk. Het zal voorlopig nog makkelijker uit de kom schieten (misschien beter: van zijn plaats schieten) dan gewoonlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Pols uit de kom?

oke,

bedankt mensen voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Pols uit de kom?

En, zoals inmiddels voldoende is toegelicht, besluiten wij dit topic met deze woorden =)

-slotje-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gesloten