Springen naar inhoud

[elektriciteit] Steinmetz 30°fasesprong

• Log in om te kunnen reageren

ratplage

ratplage

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 16:22

weet er iemand hoe je een steinmetz schakeling met 30°fasesprong kan realiseren?
gelieve het antwoord te sturen naar [xxxxxxxxxxxxxx]
edit mod(Lala): het is niet toegestaan emailadressen in een bericht te plaatsen. Gellieve eerst de regels te lezen voor u post.

enneeuh...WELKOM! :)

alvast bedankt en groetjes Stein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2006 - 16:49

Kun je aangeven in welke toepassing je dit wilt weten? En waarom perse 30 graden?

ratplage

ratplage

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 20:02

Kun je aangeven in welke toepassing je dit wilt weten? En waarom perse 30 graden?

Voor praktijk dien ik een oefening te maken met steinmetz in 30° faseverschuiving maar lijk nergens een antwoord te vinden op hoe ik dit moet doen.
alvast bedankt voor de moeite!!!!!!

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 20:27

Is het bij 1 frequentie dat je 30 graden fasedraaiing moet hebben?

ratplage

ratplage

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 20:57

Is het bij 1 frequentie dat je 30 graden fasedraaiing moet hebben?

idd als je me kan helpen zou ik dat zeer fijn vinden.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2006 - 21:03

Als het alleen maar gaat om een 30 graden in fase gedraaide spanning bij een vaste frequentie, dan is dat niet zo moeilijk.
Zet een C en een R is serie.
Aangezien de tg van 30 graden 0,577 is moet de impedantie van de condensator 0,577 maal de weerstandswaarde zijn.

Oftewel: 1/ωC = 0,577 R

Zet je dan een wisselspanning over de serieschakeling, dan staat over de weerstand een over 30 graden in fase gedraaide spanning.

ratplage

ratplage

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2006 - 21:13

Als het alleen maar gaat om een 30 graden in fase gedraaide spanning bij een vaste frequentie, dan is dat niet zo moeilijk.
Zet een C en een R is serie.  
Aangezien de tg van 30 graden 0,577 is moet de impedantie van de condensator 0,577 maal de weerstandswaarde zijn.

Oftewel: 1/ωC = 0,577 R

Zet je dan een wisselspanning over de serieschakeling, dan staat over de weerstand een over 30 graden in fase gedraaide spanning.

hartelijk dank

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 november 2006 - 21:35

Graag gedaan.
Je moet er wel aan denken dat je de uitgaande spanning niet kunt belasten. Zodra je dat doet verander je nl. de impedantieverhouding en dus de fasehoek.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2006 - 10:54

Nog een mogelijk probleem is dat de amplitude van de spanning van in en uitgang verschillend zijn. Indien dit een probleem vormt kan je 2 dingen doen. Je kan 2 spanningen maken, eentje dat 15 graden voorijlt en eentje die 15 graden naijlt (je maakt een circuit R en C en eentje L en C).

Je kan ook de spanning versterker zodat ze gelijke amplitude heeft. Bjkomend voordeel hiervan is dat je je circuit nu wel kan belasten zonder dat de spanning verandert

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 november 2006 - 11:27

Je kan 2 spanningen maken, eentje dat 15 graden voorijlt en eentje die 15 graden naijlt (je maakt een circuit R en C en eentje L en C).

Ja, en verder? Ik zie dit nog niet helemaal voor me.
Met een L-C combinatie krijg je 0 graden of 180 graden, afhankelijk van de impedantiewaarden. En hoe ga je die twee spanningen dan combineren om 30 graden te krijgen?

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2006 - 17:04

Je kan 2 spanningen maken, eentje dat 15 graden voorijlt en eentje die 15 graden naijlt (je maakt een circuit R en C en eentje L en C).

Ja, en verder? Ik zie dit nog niet helemaal voor me.
Met een L-C combinatie krijg je 0 graden of 180 graden, afhankelijk van de impedantiewaarden. En hoe ga je die twee spanningen dan combineren om 30 graden te krijgen?

Ik bedoelde R & C en R& L.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures