Fundamentele natuurkrachten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Fundamentele natuurkrachten

Voor zover men weet zijn er vier fundamentele natuurkrachten:

- sterke kernkracht

- zwakke kernkracht

- elektromagnetische kracht

- zwaartekracht

Quantum mechanica en de relativiteitstheorie (en volgens mij zelfs stringtheorie(?)) gaan van deze vier krachten uit. Maar hoe zit het met de kracht die zit achter de uitdijing van het universum (donkere energie)?? Is dit een apart soort kracht of valt het onder een van de vier krachten??

groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fundamentele natuurkrachten

Ik tel 490 hits op donkere energie als ik dat met google op wetenschapsforum zoek.

Ook tel ik 291 hits als ik natuurkrachten op deze site via google zoek.

Mischien zit er wel iets bij?

Berichten: 624

Re: Fundamentele natuurkrachten

rudy123 schreef:Voor zover men weet zijn er vier fundamentele natuurkrachten:

- sterke kernkracht

- zwakke kernkracht

- elektromagnetische kracht

- zwaartekracht

Quantum mechanica en de relativiteitstheorie (en volgens mij zelfs stringtheorie(?)) gaan van deze vier krachten uit. Maar hoe zit het met de kracht die zit achter de uitdijing van het universum (donkere energie)?? Is dit een apart soort kracht of valt het onder een van de vier krachten??

groet,
Ik denk dat het een soort zwaartekracht is.

De veldvergelijkingen van Einstein laten toe dat je een bepaalde term toevoegt die evenredig is met je metriek ( dat heeft een nogal technische reden; je eist dat de covariante afgeleide van je metriek 0 is ). De veldvergelijkingen zeggen zoiets als

kromming van ruimte-tijd is evenredig met de energie-impuls verdeling in die ruimte-tijd.

Als die energie-impuls tensor 0 is, dus da's zoiets als je vacuum, dan geldt die extra term die je kunt toevoegen als een energie-impuls tensor van het vacuum. Het is dan wel een negatieve zwaartekracht. Ik denk dat nog niet goed bekend is wat die uitdijing veroorzaakt, maar je kunt de term dus wel met de veldvergelijkingen verklaren. Dan rijst natuurlijk de vraag waarom die vacuumenergie zo verschrikkelijk klein is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Fundamentele natuurkrachten

De kosmologische constante beschrijft een uitdijing die geen natuurkracht is maar gewoon verweven zit in de ruimtetijd.

Reageer