Vallende ster gezien?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Vallende ster gezien?

onlangs geleden heb ik -denk ik- een vallende ster gezien:

mijn beschrijving gedurende 7 seconden:

een wit object :?: spat uiteen :) een "grote" vuurbol; een vuur staart. einde.

klopt mijn beschrijving? of zou het 'iets' anders geweest zijn?

vandaar mijn vraag:

1) hoe groot is de kans dat een mens, met blote ogen, een vallende ster ziet?

2) vallen die altijd 's nachts? kan toch ook bij dag...

3)is een vallende ster, een kleine meteoriet; astroïde ; of mss brokstukken van de NASA?

4)zijn vallende sterren "gevaarlijk"? bv, ze verbranden in de atmosfeer ok, maar is het niet vergiftig?

5)hoeveel keren, per dag, vallen er zo'n sterren...

......

een bijkomende vraag: wie van jullie heeft er ooit één gezien? en wat is jouw reactie beschrijving?

de mijne .... ik stond er 'bij', en keek ernaar ... verbijsterd :)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Vallende ster gezien?

1) Als je ooit s'nachts naar de hemel kijkt... redelijk groot. Heb zelf al 7 keer een vallende ster gezien en ben 20 jaar oud.

2) Vallen overdag en s'nachts. Maar overdag kun je ze meestal niet zien.

3) Stuk steen.

4) Als ze niet verbranden voordat ze de grond raken zijn ze gevaarlijk. Wat luchtvervuiling betreft... wat denk je van 700 miljoen auto's die elke dag op aarde rondrijden, en van fabrieken enzo. Die meteoroïden stellen echt geen klap voor.

5) Weet ik niet.

Mijn ervaring: Lichte streep die voorbij schiet. Duurt een fractie van een seconde.

Reactie: Hee, een vallende ster, zal ik een wens doen? :)

Berichten: 824

Re: Vallende ster gezien?

1) hoe groot is de kans dat een mens, met blote ogen, een vallende ster ziet?

2) vallen die altijd 's nachts? kan toch ook bij dag...  

3)is een vallende ster, een kleine meteoriet; astroïde ; of mss brokstukken van de NASA?

4)zijn vallende sterren "gevaarlijk"? bv, ze verbranden in de atmosfeer ok, maar is het niet vergiftig?

5)hoeveel keren, per dag, vallen er zo'n sterren...

6)wie van jullie heeft er ooit één gezien? en wat is jouw reactie beschrijving?


1) best groot, vooral in bepaalde maanden. Er zijn twee periodes waarin we in een storm zitten. Kijk maar eens rond op Wiki voor meer info.

2) klopt, 's nachts zie je ze alleen beter

3) al die dingen die jij noemt kunnen een 'vallende ster zijn'. Een vallende ster is namelijk iets van buiten onze aarde dat de aarde binnen komt.

4) Nou niet alle vallende sterren verbranden, heel veel wel, maar het wil wel eens voorkomen dat we worden 'aangevallen'.

5) dat zou ik werkelijk niet niet weten, maar zeker eens elke maand.

6) Ik heb er al vele gezien, ik word er niet meer heet of koud van. Alhoewel ik heb nog nooit zo'n grote als die jij beschrijft gezien. Want wat je hebt gezien was gewoon een heel groot stuk puin dat kapot viel toen het in onze dampkring verbrande.

Als je verder nog vragen hebt, graag! :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vallende ster gezien?

Midden augustus kun je elk jaar een paar nachten je hart ophalen, en je wensenlijstje klaarleggen. De Perseïdenzwerm komt dan voorbij. KMI-Weerman Frank Deboosere is daar helemaal gek van, en die zal je in de weerberichten op de VRT rond half augustus ruim op tijd waarschuwen. :)

http://www.kennislink.nl/web/show?id=135015
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 49

Re: Vallende ster gezien?

S'nachts op vakantie gingen we altijd in het gras liggen, naar vallende sterren kijken (in Zuid-Frankrijk). Je zag ze om de 5 tot 15 minuten. Ik heb een aantal jaren geleden een hele lange (zo'n 7 sec) vallende ster gezien die mooi paars gekleurd was. In Nederland zie je ze nou eenmaal minder dan in landen waar je meer sterren ziet (door minder luchtvervuiling en bewolking enz). :wink:

Berichten: 597

Re: Vallende ster gezien?

(door minder luchtvervuiling en bewolking enz).  :wink:


en vooral 'lichtvervuiling'

Berichten: 312

Re: Vallende ster gezien?

Phillip schreef:onlangs geleden heb ik -denk ik- een vallende ster gezien:

mijn beschrijving gedurende 7 seconden:

een wit object   :) spat uiteen   :) een "grote" vuurbol; een vuur staart. einde.

klopt mijn beschrijving? of zou het 'iets' anders geweest zijn?

vandaar mijn vraag:

1) hoe groot is de kans dat een mens, met blote ogen, een vallende ster ziet?

2) vallen die altijd 's nachts? kan toch ook bij dag...  

3)is een vallende ster, een kleine meteoriet; astroïde ; of mss brokstukken van de NASA?

4)zijn vallende sterren "gevaarlijk"? bv, ze verbranden in de atmosfeer ok, maar is het niet vergiftig?

5)hoeveel keren, per dag, vallen er zo'n sterren...

......

een bijkomende vraag: wie van jullie heeft er ooit één gezien? en wat is jouw reactie beschrijving?

de mijne .... ik stond er 'bij', en keek ernaar ... verbijsterd :)
Wanneer heb je deze precies gezien? Omdat de Leoniden zorgden 19/11/06 voor zo'n 200 vallende sterren per uur. Waarschijnlijk heb je één van de Leoniden gezien. :wink:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 49

Re: Vallende ster gezien?

Erik__ schreef:(door minder luchtvervuiling en bewolking enz).  :wink:
en vooral 'lichtvervuiling'
Typfout, lichtvervuiling is wat ik bedoelde. :wink:
vandaar mijn vraag:

1) hoe groot is de kans dat een mens, met blote ogen, een vallende ster ziet?

2) vallen die altijd 's nachts? kan toch ook bij dag...

3)is een vallende ster, een kleine meteoriet; astroïde ; of mss brokstukken van de NASA?

4)zijn vallende sterren "gevaarlijk"? bv, ze verbranden in de atmosfeer ok, maar is het niet vergiftig?

5)hoeveel keren, per dag, vallen er zo'n sterren...

......

een bijkomende vraag: wie van jullie heeft er ooit één gezien? en wat is jouw reactie beschrijving?
1. -

2. Ze vallen de hele dag door, alleen zie je ze overdag niet.

3. Ik zou zeggen meteoriet/astroide, maar er bestaat natuurlijk een kans dat het afval is van NASA.

4. De meeste verbranden in de atmosfeer, maar het komt wel eens voor dat ze er doorheen komen. Ikzelf heb nog geen gekke verhalen gehoord over dit soort dingen, dus laat me hier verder ook niet over uit.

5. Verschild per dag. De ene keer zie je er honderden (zie post hierboven), en de andere keer zie je er wat minder. Ik zou zeggen dat je er toch zeker 2/3 in het uur kan zien als je overzicht hebt tot het Noorden, Zuiden, Oosten en Westen.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Vallende ster gezien?

Het kan inderdaad ook een satelliet zijn, veel satellieten in LEO (Low Earth Orbit) worden de atmosfeer ingestuurd aan het einde van hun levensduur omdat het anders veel te druk wordt daarboven met allemaal afval.

Iets anders mooi om te zien is het ISS, wat geen vallende maar een bewegende ster is. http://www.esa.int/seeiss.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Vallende ster gezien?

wat moet ik er bij voorstellen: 'een Leonide' ?

als ik deze foto bekkijk, is het als waare 'een aanval' op onze planeet.

Afbeelding

en wordt zelf een link gelegd naar komeet.

en zeggen dat ik gisteren deze film 'Deep Impact' gekeken heb.

een wens?!: mag het leven verder 'leven'. ;-)

wanneer ik dat precis gezien heb?

zaterdag de 18 nov 2006 rond 20u00 tss 21u00

invalshoek? het kwam van de richting Noorden en het ging Noord-oosten op en spatte uit, richting Oosten.

één korte vraag: waarom heb ik géén geluid gehoord?

( niet omdat ik doof ben hé ;-)) ik meen het, zo'n gigantisch vuurbol -precies een vliegtuig die ontplofte- en toch heb ik géén geluid gehoord.

voor diegene die wil indenken -inleven- hoe groot het was:

-ga naar buiten, maak een 'vuist' en projecteer 'de vuist' alsware bij de sterren. de staart ... maak een 'afstand' met uw twee handen zo'n ca. 1/2 meter gedurende 3 sec.

maw, een lichtbol komt uit Noord-oosten. het spat uit een vuurbol de grote van uw vuist. en 'zo'n halve meter' wordt er een staart gecreeërd en ... fini.

de hoekgraad -waar ik keek naar de hemel- schat ik op 85°.

-zijn er hier mensen die een telescoop hebben? of connectie hebben met sterre -tellescopen?-
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 824

Re: Vallende ster gezien?

Waarom je geen geluid hoort? Omdat de komeet gewoon uit elkaar valt. Een geluid hoor je als er binnen in de komeet zoveel druk is dat deze explodeert, dat is hier niet het geval.

Ik heb wel een telescoop (geen goeie maja), maar ik zou niet een telescoop gaan richten op een komeet. Het gaat ten eerste veel te snel, en je kan er oogbeschadiging aan oplopen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Vallende ster gezien?

hoeveel keer per dag ze vallen weet ik niet, maar ik weet wel dat er in België van begin tot midden augustus er sterren regens zijn.. dus dan zijn het er per dag een heel deel meer dan bv andere "tijden"
Ik ben gewoon mezelf...

Berichten: 9

Re: Vallende ster gezien?

Phillip schreef:onlangs geleden heb ik -denk ik- een vallende ster gezien:

mijn beschrijving gedurende 7 seconden:

een wit object ;) spat uiteen :D een "grote" vuurbol; een vuur staart. einde.

klopt mijn beschrijving? of zou het 'iets' anders geweest zijn?

vandaar mijn vraag:

1) hoe groot is de kans dat een mens, met blote ogen, een vallende ster ziet?

Zeer groot

2) vallen die altijd 's nachts? kan toch ook bij dag...

Vallen zowel overdag als 's nachts. Overdag zien we ze enkel niet.

3)is een vallende ster, een kleine meteoriet; astroïde ; of mss brokstukken van de NASA?

Waar wij een vallende ster mee bedoelen is meestal niet groter dan een dikke zandkorrel die opbrandt bij het binnenkomen van de atmosfeer

4)zijn vallende sterren "gevaarlijk"? bv, ze verbranden in de atmosfeer ok, maar is het niet vergiftig?

Neen tenzij we het over meteorieten hebben. Deze zijn groter qua diameter en zien we meestal als een vuurbal.

5)hoeveel keren, per dag, vallen er zo'n sterren...

Valt te bezien. Meteoren zijn afkomstig uit de stofstaart van een komeet. Kruist de aardbaan juist zo'n gebied dan vangt ze het achtergebleven gruis op. Meestal zien we dit gebeuren tijdens een bepaalde periode.

Deze zomer kan je nog genieten van Perseïden tussen 10 en 13 augustus, dan bereikt de zwerm zijn maximum.

......

een bijkomende vraag: wie van jullie heeft er ooit één gezien? en wat is jouw reactie beschrijving?

de mijne .... ik stond er 'bij', en keek ernaar ... verbijsterd :D
AnnekeWalraven schreef:Hallo

weet niet of ik op dit forum off topic ben, maar ik zoek een goede waarneemplek in (zuid) Duitsland of Frankrijk gedurende twee eerste weken van september 2007 (, zuid = lekkere lange nachten en begin september is er geen maan gedurende de nacht).

Wie weet goede plek, zonder straatlantaarns, sportvelden, autowegen etc.

Graag plaats, pension / hotel etc, zodat ik direct vanuit logeeradres kan kijken, heb name zware kijker, en is ondoenlijk om alles steeds te transporteren, op te zetten etc.

Ben erg blij met aantal suggesties, zodat ik meerdere vakanties kan plannen.

Mvrgr

Anneke Walraven

Berichten: 9

Re: Vallende ster gezien?

Ruben Kwast schreef:Waarom je geen geluid hoort? Omdat de komeet gewoon uit elkaar valt. Een geluid hoor je als er binnen in de komeet zoveel druk is dat deze explodeert, dat is hier niet het geval.

Ik heb wel een telescoop (geen goeie maja), maar ik zou niet een telescoop gaan richten op een komeet. Het gaat ten eerste veel te snel, en je kan er oogbeschadiging aan oplopen.
Waarschijnlijk ben je zeer slecht ingelicht enkel bij het waarnemen van de zon kan je oogbeschadiging oplopen, vandaar het gebruik van die brilletjes.

Je kan gerust je telescoop op een komeet richten, maar een goede raad: gebruik eerst je verrekijker om de komeet te localiseren. Haar positie verandert dagelijks, maar daarvoor heb je deze sterrenkaartjes.

Kaart

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Vallende ster gezien?

strop schreef:Waarschijnlijk ben je zeer slecht ingelicht enkel bij het waarnemen van de zon kan je oogbeschadiging oplopen, vandaar het gebruik van die brilletjes.

Je kan gerust je telescoop op een komeet richten, maar een goede raad: gebruik eerst je verrekijker om de komeet te localiseren. Haar positie verandert dagelijks, maar daarvoor heb je deze sterrenkaartjes.

Kaart
In iedergeval is een komeet heel wat anders dan een meteoride, waar ze het in dit topic over hebben. Een komeet is een groot stuk ijs, gas en stof dat door het zonnestelsel vliegt, een meteoride is slechts een klein stukje steen dat meestal is afgebrokkeld van een komeet. Zoals jij al zegt kun je in iedergeval gerust je telescoop op een komeet richten. Meteoren gaan meestal te snel om met een telescoop te zien, maar sommige mensen zeggen dat er een door hun gezichtsveld vloog. Ik heb nog niet gelezen dat die mensen ook echt last van hun ogen kregen. De Perseïden komen er trouwens weer aan :D
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Reageer