Idee Onderzoek PWS

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Idee Onderzoek PWS

Hallo mensen,

Heeft er iemand hier een idee voor een onderzoek mbt het onderwerp illusies/gezichtsbedrog?

Dus iets dat we echt kunnen onderzoek of het waar is ofzo.

Zou leuk zijn als we dit konden testen op onze mede leerlingen.. :)

Reacties en ideeen zijn welkom!

Kusjes,

Marieke

Berichten: 2

Re: Idee Onderzoek PWS

Misschien iets met verziend en bijziend? Maarja dit is niet echt een illusie..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Idee Onderzoek PWS

Wat valt er aan gezichtsbedrog te onderzoeken? Als je op fata morgana of iets dergelijks zoekt, dan zijn er genoeg websites die op een fysische manier uitleggen wat je precies ziet.

Je zult toch meer een onderwerp moeten bedenken waar je ook een echt onderzoek bij kan doen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Idee Onderzoek PWS

Gebruik de zoek-functie van het forum en probeer op die manier aan ideen te komen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Idee Onderzoek PWS

Heeft er iemand hier een idee voor een onderzoek mbt het onderwerp illusies/gezichtsbedrog?  

Dus iets dat we echt kunnen onderzoek of het waar is ofzo.
Een illusie is toch per definitie niet waar?

Er zijn van die tekeningen van bomen en bossen bloemen waarin gezichten verstopt zitten.

En meer van die tekeningen waarin je hersens op en neer stuiteren van de ene conclusie omtrent wat ze zien naar de andere, zoals een trap die dan weer naar boven lijkt te gaan maar een halve seconde later ineens naar beneden lijkt te gaan.

Afbeelding

Je zou misschien er daar een stel van bij elkaar kunnen zoeken, ze op en powerpoint presenteren, en je klasgenoten een antwoordlijst geven. Ze krijgen dan een bepaalde (korte) tijd om dingen te herkennen. Eens zien of er een verschil is tussen jongens en meisjes, en of dat verschil groter of kleiner is bij bepaalde soorten van die tekeningen??. http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=126870#126870

Afbeelding

hoeveel dieren zie je hier ??

dat topic waar ik hier naar verwijs staat vol met van die dingen [edit door Miels: ik vond nog een ander oud topic met dergelijke afbeeldingen, en heb ze even samengevoegd]. Ik heb voor een les op school een hele set verzameld met links in een Word-document, en zo laat ik leerlingen al klikkend ontdekken dat ze niet kijken met hun ogen maar met hun hersens. Heel leerzaam en leuk lesuurtje. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Idee Onderzoek PWS

MariekeStoel schreef:Hallo mensen,

Heeft er iemand hier een idee voor een onderzoek mbt het onderwerp illusies/gezichtsbedrog?

Dus iets dat we echt kunnen onderzoek of het waar is ofzo.

Zou leuk zijn als we dit konden testen op onze mede leerlingen..   :)  

Reacties en ideeen zijn welkom!

Kusjes,

Marieke
Heey,

ik doe ook mijn pws over gezichtsbedrog. Heb je ondertussen al een onderzoek bedacht? Ik ben er nu ook hard over aan het nadenken.. nou ja misschien kunnen we elkaar helpen :?: groetjes Ailsa[/tex][/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Idee Onderzoek PWS

Ook goede voorbeelden van gezichtsbedrog zijn de tekeningen van Escher, zoals:

Afbeelding

en

Afbeelding
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 142

Re: Idee Onderzoek PWS

ik heb ooit iets gezien over een filmpje over 2 ploegen die tienbal speelden waarbij de toeschouwers werden gevraagt om te tellen hoeveel passen dat elke ploeg maakte.

Wat de mensen niet wisten was dat het eigenlijk over gezichtsbedrog ging. Iemand in een apenpak heeft tijdens het filmpje een paar keer gepasseerd, maar toen men vroeg "heeft iemand iets apparts gezien?" was er slechts een kleine 10% van de toeschouwers die de aap hadden opgemertk.
Don't try the above at home!

Berichten: 202

Re: Idee Onderzoek PWS


Berichten: 2.746

Re: Idee Onderzoek PWS

Boulemans schreef:ik heb ooit iets gezien over een filmpje over 2 ploegen die tienbal speelden waarbij de toeschouwers werden gevraagt om te tellen hoeveel passen dat elke ploeg maakte.  

Wat de mensen niet wisten was dat het eigenlijk over gezichtsbedrog ging. Iemand in een apenpak heeft tijdens het filmpje een paar keer gepasseerd, maar toen men vroeg "heeft iemand iets apparts gezien?" was er slechts een kleine 10% van de toeschouwers die de aap hadden opgemertk.
dat heb ik ook ooit eens bekeken, ik was verbaasd toen iemand nadien zei dat hij een aap had gezien :)

Reageer