Springen naar inhoud

Je TV filmen

• Log in om te kunnen reageren

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2006 - 21:20

Okť, dit subforum is ook bedoeld voor huiskamerexperimenten dus hier is er eentje:

Om dit te kunnen uitvoeren is een (digitale) filmcamera met TV uitgang nodig. Omdat ik die niet heb, is het volgende experiment niet voor mij uit te voeren, dus heb ik dit een beetje in gedachten uitgevoerd maar ik kom er niet uit.

Experiment:
Je zet je TV en je filmcamera aan en je zorgt dat wat je op dat moment filmt in real-time op de TV wordt getoont. Wat is er dan op de TV te zien als je steeds verder inzoomt op diezelfde TV, dus totdat je alleen de beeldbuis aan het filmen bent, en geen TV-kast of -omlijsting?

Misschien iemand die wel de juiste materialen heeft en een filmpje daarvan wilt maken?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 10:45

Heel vroeger (kind) wel eens gedaan met een analoge bewakingscamera met buis.
Dat ik me kon herinneren kreeg je tv in tv, tot je zover 'inzoomde' dat je bijna "1:1" werkte: nu met digitaal zou je zeggen: De pixels van de tv liggen gelijk met die van de sensor.
Zoomde je verder in dan kreeg je vlekken of sneeuw, dat weet ik niet precies meer. Veel leuker effect was het draaien (en bewegen) van de camera :).

Ow er was ook nog iets met de kwaliteit van de lens en de bolling van de beeldbuis dat meespeelde.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 13:53

Wat je bij zo een proef krijgt, is dat niet zeer vergelijkbaar met het effect dat je krijgt als je met een mikrofoon te dicht bij de luidspreker komt die het geluid uitzendt dat door die mikro wordt opgevangen?
Wat je in die situatie krijgt is gefluit ! :)

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 18:27

Wat je bij zo een proef krijgt, is dat niet zeer vergelijkbaar met het effect dat je krijgt als je met een mikrofoon te dicht bij de luidspreker komt die het geluid uitzendt dat door die mikro wordt opgevangen?
Wat je in die situatie krijgt is gefluit ! :)

Dat klopt, ook wel rondzingen genoemd! In feite een oscillatie doordat je versterkt terugkoppelt. Meestal voldoe je dan aan de voorwaarde van oscillatie: versterking >1 en 180 graden fasedraaiing. Ik heb nog ergens een artikel over het rondzingen met videocamera, moet het nog even opzoeken en inscannen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 18:42

OK bij deze:

Geplaatste afbeelding

uit: Hoe Werkt Dat? van Reader's Digest.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2006 - 19:48

Oke, in het bericht hierboven (waarvoor dank) is de techniek als ik het goed begrijp dat eerst direct op de TV is ingezoomd, en dat dan pas de camera is aangezet. Wat nu als je eerst een redelijke afstand tot de TV gaat filmen, zodat de omgeving ook in beeld komt? Dan lijkt me dat je eerst een Droste-effect krijgt, maar wat gebeurt er als je dan steeds verder bij de TV gaat staan (of sterker inzoomt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures