Springen naar inhoud

Genetische divergentie in Menssoorten en Chimps

• Log in om te kunnen reageren

Kaph

Kaph

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 02:32

Er staat een m.i. interessant artikel in de meest recente uitgave van het tijdschrift Nature. De studie in kwestie is het product van een samenwerkingsverband tussen MIT-biologen en Harvard genetici.

Patterson et al. (2006) maakten gebruik van uitgebreide basepaaranalyses in mensen en chimpanzees om een idee te krijgen van de 'geboortedatum' van deze soorten. In principe wordt aangenomen dat Chimpanzees en Menssoorten ongeveer 6-7 miljoen jaar geleden genetisch gezien afsplitsten van een gemeenschappelijke voorouder. Het grappige is nu dat Patterson en zijn collega's gevonden hebben dat de genetische splitsing tussen de takken die later Menssoorten en Chimps voortbrachten, meer dan een miljoen jaar later plaatsvond op de X-chromosoom dan op de autosomale chromosomen. Met andere woorden de X-chromosomen van deze twee soorten verschillen minder van elkaar dan je zou mogen verwachten op basis van die oorspronkelijke genetische splitsing.

Om dit fenomeen (en hun andere, hier niet vermelde bevindingen) te verklaren komen Patterson et al. met de volgende theorie. Ik citeer het kernidee: "We suggest a provocative explanation..[...]: that the hominin and chimpanzee lineages initially separated but then exchanged genes before finally separating less than 6.5 Myr ago.". Er wordt met andere woorden geopperd dat de soorten ondanks hun genetische splitsing, nog zeer geruime tijd zijn doorgegaan met het uitwisselen van genen.

De reden dat specifiek de X-chromosoom zo weinig divergent is, komt dan vermoedelijk omdat enkele belangrijke genen die levensvatbaarheid en steriliteit bepalen, op de X-chromosoom zitten.

"...it could explain the low divergence of human and chimpanzee on chromosome X. An empirically observed pattern, documented in [een aantal soorten], is that "the genes having the greatest effect on hybrid sterility and inviability are X-linked. "

Ik ben benieuwd naar de meningen over dit artikel (en in het bijzonder over de bijbehorende theorie) van mensen die zich wat meer in dit vakgebied bewegen dan ik.

Bron: Patterson, N., Richter, D., Gnerre, S., Lander, E. & Reich, D. (2006). Genetic evidence for complex speciation of humans and chimpanzees. Nature, 441, 1103-1108.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter

Wouter

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2006 - 12:42

Ik ken de foutenmarge van de moluculaire klok niet. de splitsing zou liggen tussen de 6 en 7 miljoen jaar geleden. Die splitsing bestrijkt natuurlijk ook een tijd, naast die moluculaire onnauwkeurigheid.
Wat een goede schatting is voor die splitsingstijd bij verschillende soorten weet ik niet. het hangt denk ik wel af van het ecosysteem waarin de soort leeft. Als de kans groot is dat individuen elkaar regelmatig tegen blijven komen kan het wel eens langzaam gaan. Maar de orde van 1 miljoen jaar is toch wel een factor 10 groter dan waarbij ik aan langzaam dacht.
"God dobbelt niet"
Albert Einstein tegen Niels Bohr

"- Vertel God niet wat Hij moet doen"
antwoord Niels Bohr

T-Rex

T-Rex

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 21:15

Is het trouwens wel mogelijk dat de X van de mens zich mengt met de genen van de aap. Even ervan uitgaande dat ze nakomelingen kunnen produceren.

Een voorbeeld. De eerste kolommen zijn de genen van ouder1 en de tweedde kolom zijn de genen van ouder2

Mens
XX
MM
MM
MM

Aap
xx
AA
AA
AA

Nageslacht
Xx
MA
AM
MA

Waardoor een volgend nageslacht zou kunnen zijn
Xx
AM
AA
AM

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 21:38

volgens mij kan er geen nakomeling ontstaan uit een aap en een mens die beide van het vrouwelijke geslacht zijn (tenzij je iets anders bedoelt)

wij hebben vorig jaar geleerd dat de chimpansee en de mens zich ongeveer 7miljoen jaar geleden gesplitst hebben, maar dat ongeveer 4miljoen jaar geleden mensen en chimpansees samen nakomelingen hebben voortgebracht, waarna de uiteindelijke splitsing gekomen is.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2006 - 22:04

wij hebben vorig jaar geleerd dat de chimpansee en de mens zich ongeveer 7miljoen jaar geleden gesplitst hebben, maar dat ongeveer 4miljoen jaar geleden mensen en chimpansees samen nakomelingen hebben voortgebracht, waarna de uiteindelijke splitsing gekomen is.

Dat staat precies in de openingspost beschreven. In welk boek staat dit vermeld? aangezien je dit vorig jaar is verteld, en Patterson et al. dit pas in 2006 publiceerden. in plaats van 4 miljoen jaar geleden spreekt men in de openingspost over 'een miljoen jaar later', dwz 5-6 miljoen jaar geleden.
"Meep meep meep." Beaker

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 22:12

ik heb het niet in een boek gezien, we zijn 2 lessen met evolutie bezig geweest en toen kregen we enkele kopiŽn. dit stond er niet op, maar onze biologieleerkracht vertelde dit (het was trouwens heel interessant, ze heeft me volledig overtuigd van de evolutieleer :wink: ). ik wil die kopie wel eens posten, als je dit zou willen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2006 - 22:20

Graag, als je toch eenmaal bezig bent, zou je dan je biologie docent willen vragen hoe ze aan deze wijsheid is gekomen?
"Meep meep meep." Beaker

T-Rex

T-Rex

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 22:35

volgens mij kan er geen nakomeling ontstaan uit een aap en een mens die beide van het vrouwelijke geslacht zijn (tenzij je iets anders bedoelt)

Haha daar heb je een goed punt. Maar dit geeft geen antwoord op de vraag. Wat ik bedoel is dit.
Je hebt de helft van je moeder gekregen en de helft van je vader. Blijven deze helfden altijd bij elkaar of kunnen de chromosonen ook mengen. Zeg maar de X samen met de rest van je moeder wordt doorgegeven aan jou kind als de helft van jou erfelijk materiaal. Vroeger moesten we bij biologie altijd van die schema'tjes maken om te kijken bij welke nakomelingen de dominante genen kwamen e.d.

Als je dus een dominante genen hebt voor bruine ogen en voor zwart haar. Ervan uitgaande dat deze zich in verschillende chromosonen bevinden. Blijven deze altijd bij elkaar of kan een kind ook alleen de dominante gen voor bruine ogen krijgen zonder die van zwart haar.

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2006 - 23:04

ik versta je vraag niet zo goed. Als de 2 ouders beiden voor de 2 eigenschappen de 2 dominante genen hebben, is dit niet mogelijk, anders wel.

@ Wouter_Maselink: dat zal nogal moeilijk gaan, aangezien ik die leerkracht nu waarschijnlijk nooit meer zal zien (ik zit nu in mn eerste jaar aan de universiteit en heb dus vorig jaar mijn middelbare school vaarwel gezegd).
okť, het lukt me niet om die kopie online te krijgen. ik heb zo'n gevoel dat het bestand te groot is, maar ik heb geen idee hoe ik ervoor moet zorgen dat het bestand kleiner wordt. zou iemand me hiermee kunnen helpen aub? (ik ben niet zo'n computerheldin :) )

T-Rex

T-Rex

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 00:14

Ok opnieuw jij hebt chromosonen gekregen van jou moeder en jou vader.
Stel je krijgt 1 kind. Kan dit kind genetisch materiaal van zowel jou moeder als jou vader hebben of blijft dit gescheiden? (Ervan uitgaande dat je dat kind niet met 1 van je familieleden krijgt)

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 00:41

Ja, dit kan, uitzondering is wel als de genen voor deze 2 eigenschappen op hetzelfde chromosoom liggen (dan kan het ook, maar met speciale voorwaarden, rekening houdend met crossing over enzo), maar dit had je al aangegeven.

Aangezien we dus spreken over 2 eigenschappen op 2 verschillende chromosomen, nemen we hier 4 chromosomen in beschouwing. Stel je hebt 2 chromosomen A en B van je vader en 2 chromosomen C en D van je moeder (we kijken niet naar de dominantie, A en C voor 1 eigenschap en B en D voor een andere eigenschap). Je kind kan dan de volgende combinaties hebben: AB, AD, CB, CD + natuurlijk ook de chromosomen die het van de andere ouder gekregen hebt. In 2 gevallen blijven de genen van je vader en moeder gescheiden (namelijk AB en CD), maar in de andere 2 gevallen worden de genen van je vader en moeder gecombineerd (AD en BC). Het genetisch materiaal van je moeder en je vader blijven dus niet persť gescheiden.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2006 - 14:07

Er wordt met andere woorden geopperd dat de soorten ondanks hun genetische splitsing, nog zeer geruime tijd zijn doorgegaan met het uitwisselen van genen.

dit kan ik me heel goed voorstellen. bekijk verschillende hondenrassen eens, zij kunnen nog steeds nakomelingen met elkaar krijgen en zo de genen met elkaar uitwisselen. trek je dat fokken een miljoen jaar door dan denk ik ook dat zij geen nakomelingen meer met elkaar kunnen krijgen: kunstmatige evolutie. een stap hierussen zijn biv ezels en paarden, zij kunnen wel nakomelingen krijgen maar die kinderen kunnen dat zelf bijna nooit. het duurt dus vrij lang voordat een afsplitsing in de soort (rassen) daadwerkelijk leid tot 2 soorten.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures