[Informatica] Probleem met verwijderen van bestanden (NTFS)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

[Informatica] Probleem met verwijderen van bestanden (NTFS)

Ik heb soms problemen met het verwijderen van bestanden in windows XP. In Total Commmander (vgl. Windows Verkenner maar dan veel beter) zie ik de naam van het bestand en de grootte, maar als ik het bestand vervolgens wil verwijderen, krijg ik de foutmelding dat het bestand niet gevonden kan worden. Bij eigenschappen van het bestand staat dan ook als grootte 0 bytes. Hoe kan dit? Wat is hier de oorzaak van? En hoe kan ik het probleem oplossen? Ik heb schijfcontrole uitgevoerd, maar er werden geen problemen gevonden. Ik heb chkdsk uitgevoerd, maar eveneens werden er geen problemen gevonden.

Als ik de eigenschappen van de map waarin het bestand staat, opvraag, zie ik dat het mapje read-only is. Als ik dat aanpas en vervolgens weer kijk naar de eigenschappen van dat mapje, staat die instelling weer op read-only. Heel vreemd (dit is ook het geval als ik een nieuw mapje aanmaak, dus ik vermoed dat dat niks met het probleem te maken heeft). Verder zag ik bij de eigenschappen-beveiliging dat de Administrator wel alle bevoegdheden heeft, maar de gebruiker waarmee ik in Windows XP inlog, heeft alleen speciale bevoegdheden (wat overeenkomt met alle bevoegdheden, maar dan toegespitst op dat ene mapje, en dus niet de submapjes en bestanden in dat betreffende mapje. Beetje vreemd, maar ook dat heeft denk ik niets met het eigenlijke probleem te maken.

Ik heb uiteindelijk de probleem-bestanden wel verwijderd, maar ik weet niet meer hoe ik dat precies voor elkaar heb gekregen. Als ik het me goed herinner, heb ik eerst het mapje met het probleem-bestand voor de ingelogde gebruiker alle bevoegdheden gegeven, vervolgens direct aansluitend een schijfcontrole uitgevoerd (waarbij er geen problemen zijn aangetroffen), en tenslotte met de rechtermuisknop op het bestand geklikt, en met SHIFT-verwijderen het bestand verwijderd (dus zonder het eerst naar de prullenbak te sturen).

Heeft iemand enig idee wat hier nou precies aan de hand is/was?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Informatica] Probleem met verwijderen van bestanden (NTFS)

Ik heb pas één keer gewerkt met Total Commander (om laptop met desktop te synchroniseren - ging heel goed trouwens) dus ben er niet zo erg bekend mee, maar volgens mij verschilt het niet zo veel van verkenner of FTP clients. Ik denk dus dat daar het probleem niet zozeer ligt. Het vinkje bij Read Only, is dat misschien een grijs vinkje in een iets lichter grijs vakje? Dat zou betekenen dat je voor een deel van de inhoud van de map Read Only rechten hebt, maar verder wel de complete rechten. Het bestand van 0kb waar je het over hebt zou dan bijvoorbeeld read only kunnen zijn. Ook kan het zo zijn dat het hier systeembestanden als Thumbs.db betreft. Dit soort bestanden wordt standaard verborgen. Echter zou je dan de melding moeten krijgen dat je iets wil verwijderen dat het kenmerk Read Only heeft. Jij krijgt echter alleen de melding dat het bestand niet bestaat, schrijf je. In dat geval zoou ik toch even kijken naar hoe het in Verkenner of eventueel DOS (als je dat nog kent - ik weet niet van welke generatie je bent) eruit ziet.

De manier die jij beschrijft (specifieke maprechten per gebruiker) is trouwens meer een oplossing die je doet als al het andere niet meer werkt. Als het een structureel probleem is dan los je het namelijk niet structureel op; je bestrijdt alleen het specifieke symptoon voor die map.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [Informatica] Probleem met verwijderen van bestanden (NTFS)

Het vinkje bij Read Only, is dat misschien een grijs vinkje in een iets lichter grijs vakje? Dat zou betekenen dat je voor een deel van de inhoud van de map Read Only rechten hebt, maar verder wel de complete rechten.
Zwart vinkje in een wit vakje, dus het geldt voor de gehele map met alles erop en eraan (submapjes, bestanden).
Het bestand van 0kb waar je het over hebt zou dan bijvoorbeeld read only kunnen zijn. Ook kan het zo zijn dat het hier systeembestanden als Thumbs.db betreft. Dit soort bestanden wordt standaard verborgen. Echter zou je dan de melding moeten krijgen dat je iets wil verwijderen dat het kenmerk Read Only heeft. Jij krijgt echter alleen de melding dat het bestand niet bestaat, schrijf je.
Klopt. Read-only en System bestanden zijn geen enkel probleem, dat is geen issue. Het probleem-bestand is zelf niet Read-only en ook niet System of hidden, dus daar ligt het niet aan.
In dat geval zou ik toch even kijken naar hoe het in Verkenner of eventueel DOS (als je dat nog kent - ik weet niet van welke generatie je bent) eruit ziet.
Ik zal als ik het probleem weer tegenkomt even in Verkenner kijken. DOS is geen optie, hoewel ik daar wel veel ervaring mee heb; het gaat namelijk om een NTFS bestandssysteem en DOS kan daar natuurlijk niet mee overweg. Ik zou wel de Opdrachtprompt/Command line kunnen raadplegen.
De manier die jij beschrijft (specifieke maprechten per gebruiker) is trouwens meer een oplossing die je doet als al het andere niet meer werkt.
Ik weet eigenlijk helemaal niet of die specifieke maprechten uberhaupt wel de oplossing is... Moet ik de volgende keer dat ik het probleem tegenkom in elk geval wel even checken.
Als het een structureel probleem is dan los je het namelijk niet structureel op; je bestrijdt alleen het specifieke symptoon voor die map.
Inderdaad. Ik ben meer geinteresseerd in het achterliggende probleem met de daarbijbehorende oplossing, dan dat ik de symptonen bestrijdt. Een andere oplossing die zowiezo wel werkt is bijvoorbeeld om de partitie waar het betreffende probleem-bestand zich op bevindt, om die partitie te formatteren, of zelfs te verwijderen en vervolgens weer aan te maken. In mijn geval zou dat op dit ogenblik nog niet eens zo'n groot probleem zijn, omdat die partitie verder toch vrijwel leeg was, maar ik wil dus een oplossing zonder geformatteer, want voor hetzelfde geld treedt het probleem op op een partitie waar bijvoorbeeld het besturingssysteem op staat. En dan is formatteren een wel heel rigoreuze methode om het probleem op te lossen.

Nog even een kleine toevoeging: de probleembestanden zijn stuk voor stuk door Azureus (bittorrent client) gedownloade bestanden. Verreweg de meeste bestanden worden keurig gedownload en heb ik verder totaal geen problemen mee, maar een enkele keer worden bestanden weliswaar keurig gedownload, maar kan ik ze uiteindelijk niet verplaatsen, hernoemen of verwijderen. Heel soms kan ik ze in eerste instantie trouwens wel verplaatsen, maar later niet meer.

Ik heb de indruk dat Azureus het probleem veroorzaakt. Als ik via Azureus een bestand wil downloaden, plaatst Azureus een tijdelijk bestand op de harde schijf die even groot is en met dezelfde naam als het bestand dat ik wil downloaden, maar dan zonder inhoud. Die inhoud wordt tijdens het downloaden stukje bij beetje in het tijdelijke bestand geplaatst. Als alle inhoud in het tijdelijke bestand is geplaatst, wordt het bestand door Azureus vrijgegeven en ik denk dat juist hierbij soms dus iets fout gaat. En misschien gaat er al iets eerder fout, als het bestand nog niet compleet is gedownload. Ook dat zou heel goed kunnen. Maar dan blijft het vreemd dat ik heel soms wel in staat ben om een gedownload bestand te verplaatsten en vervolgens alsnog toch weer tegen het probleem aanloop (niet verder kunnen verplaatsen, hernoemen of verwijderen).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Reageer