vacuüm in de natuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

vacu

kan er op natuurlijke wijze een luchtledige ruimte ontstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: vacu

Het perfect vacuüm is volgens mij nog nooit gerealiseerd, door natuur noch mens. Maar als je naar een "bijna vacuüm" zoekt, bijna ons hele universum is bijna vacuüm.

Berichten: 4

Re: vacu

eigelijk moet ik mijn vraag anders stellen:

kan er op natuurlijke wijze een (bijna) luchtledige ruimte ontstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vacu

Hoe ver mag het in je "bijna vacuüm" afwijken van perfect vacuüm?

Zoals Rov al zegt, het grootste deel van het heelal is bij benadering vacuüm.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: vacu

en binnen onze atmosfeer?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vacu

Opnieuw: was is voor jou nog binnen de grenzen van "bijna vacuüm"?

Het is evident dat het antwoord hiervan afhangt.

Zie hier (of hier (Eng)) voor wat terminilogie en enkele waarden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: vacu

vanaf midden- of fijnvacuüm (een druk van 1 tot 10^-3 mbar)

Berichten: 39

Re: vacu

Het hangt er ook vanaf hoe je vacuüm wil definiëren, een ruimte zonder deeltjes in aanwezig of een ruimte waar geen gassen zijn.

Het eerste zal je voor zover ik weet nergens vinden (tenzij misschien in de waarnemingszone van een zwart gat, maar dat lijkt me sterk), het tweed kan je inderdaad vinden in grote delen van ons melkwegstelsel (ik zal maar niet de term heelal gebruiken omdat we nog steeds bijna niets weten over andere melkwegstelsels).

Berichten: 12.262

Re: vacu

Laten we iets binnen de atmosfeer zoeken dan...

Stel dat je een hoeveelheid lava hebt met daarin een gasbel. Vervolgens koelt het geheel zo ver af dat de lava vast word (bij ettelijke honderden graden), en daarna koelt het af tot omgevingstemperatuur.

Bij het smeltpunt van lava had de gasbel zo ongeveer atmosferische druk en werd het volume vastgelegd. Bij verder afkoelen zal de druk in de bel dus dalen, mits het gesteente niet poreus is. Daarmee zou je dus langs natuurlijke weg een onderdruk verkrijgen - of je zoiets 'vacuum' wilt noemen moet je zelf bepalen.
Victory through technology

Berichten: 597

Re: vacu

zo bestaan er ook insecten welke in het water leven

deze gebruiken vacuüm (of bijna vacuüm) om hun prooien te vangen.

het gaat als volgt : deze insecten hebben een holte in hun lichaam dat luchtledig is (eigenlijk ze maken het luchtledig)

als er een prooi voorbij komt, dan laat het insect 'de klep' opengaan, waardoor de onderdruk water in de holte aanzuigt, met de bedoeling dat de prooi ook mee wordt aangezogen

de naam van het insect weet ik niet meer,

maar volgens mij wordt vacuüm wel vaker gebruikt in de natuur

Reageer