[sterkteleer] Sterkte van een ligger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

[sterkteleer] Sterkte van een ligger

Ik ben bezig met een experiment, waarbij ik het een en ander wil berekenen.

Het gaat om de buigsterkte van een stalen ligger, die aan beide zijden ingeklemd is.

Na enig studeerwerk in een sterkteleerboek, heb ik de M-lijn en V-lijn al kunnen tekenen. De sterkte van de ligger, wordt volgens mijn idee bepaald door de spanning die het materiaal te verduren krijgt in de uiterste vezels(?). De stap van M- en V-lijnen naar die bepaalde spanning, lukt mij niet.

Wie kan mij hierbij helpen? De situatie is als volgt:

Afbeelding

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] Sterkte van een ligger

Als die ligger is ingeklemd,deugt je momentenlijn niet;bij een volledige inklemming is het inklemmingsmoment -(ql^2)/12 en het veldmoment +(ql^2)/24 !

Met die V-lijn bedoel je wrs.de dwarskrachtenlijn en die figuur klopt wel;daar bepaal je de schuifspanning mee.

Die 1000 N ;is die per meter?.Denk aan het gelijk maken van de eenheden;je kunt werken per meter ofwel per cm of mm.Je E's zijn pascals en om te rekenen naar mm2 of cm2.Die 200 Gp komt overeen met 2.000.000 kg/cm2 (werkt voor mij makkelijker).Je kunt natuurlijk ook blijven Pascallen,maar ik vind dat een onlogisch begrip voor constructieberekeningen,wordt ook gebruikt voor gronddrukspanningen.Maar het behoort tot de moderne opleidingsmethoden.

Als dit een practisch expirement is,zal het een groot probleem voor je worden om een volledige inklemming te realiseren.

Is het een theoretische,dan is het eenvoudiger en was je uitgangspunt fout,nl.dat je M-lijn die van een ligger op twee vrije steunpunten was en jouw verhaal verwees naar een inklemming en in dit geval een volledige,daar er ook gedeeltelijke inklemmingen bestaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [sterkteleer] Sterkte van een ligger

Als we aannemen dat het maximale buigend moment optreedt bij de inklemming en een grootte heeft van:
\(M_{B}=\frac{ql^2}{12}\)
en de balk heeft een rechthoekige doorsnede ( 10 cm x 1 cm )

dan is het weerstandsmoment tegen buiging te berekenen:

Dit is het lineair traagheidsmoment gedeeld door de uiterste vezelafstand.
\( I_{b} = \frac{1}{12} bh^3\)
uiterste vezelafstand = 0,5 cm
\(W_{b}=\frac{I_{b}}{e}\)
I b=1/12 x 10 x 1^3 =10/12 cm^4

W b=10/6 cm^3
\( M_{b}=W_{b} \cdot \sigma_{b}\)
Nu kun je sigma b berekenen. Dit is de maximaal optredende buigspanning in de uiterste vezels.

Nu de maximaal toelaatbare buigspanning opzoeken van het materiaal A 360

Berichten: 36

Re: [sterkteleer] Sterkte van een ligger

Pardon, ik bedoel in plaats van ingeklemd, opgelegd.

Met jullie uitleg kan ik in ieder geval een heel stuk vooruit. Bedankt! Hoewel de balk dus opgelegd is, kan ik de gegeven formules van aadkr dus wel gebruiken, me dunkt. Het maximaal buigend moment is bij oplegging toch in het midden?

ps. oktagon; ik zal er inderdaad eens beter op letten, consequent eenheden te gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [sterkteleer] Sterkte van een ligger

In het midden en 1/8 . q.l^2

De rest van de formules kun je gewoon gebruiken.

Reageer