OPAMP versterking bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

OPAMP versterking bepalen

Hallo mensen, ik ben het helemaal vergeten hoe het ging. hier de afbeelding van de opamp, hoe kan ik nou de A (versterking) bepalen van deze OPAMP??? wat waren ook alweer de regels, iets met de punten of zo ???

hlp plzzz LOL

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: OPAMP versterking bepalen

Mijn geheugen is misschien niet meer zo betrouwbaar wat dit betreft, maar door de terugkoppeling op de min-klem heb je tegenkoppeling en is er 'virtuele kortsluiting', de spanning op de min- en plus-klem zijn gelijk. Nu even ergens een basiswet uitschrijven?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: OPAMP versterking bepalen

Je kan het zo doen... voor de Opamp geldt:
\(U_o = A (U_+ - U_-) = A U_+ - A U_-\)
Verder geldt:
\(U_- = \frac{R_1}{R_1 + R_2} U_o\)
Ze even captain planetten:
\(U_o = A U_+ - A \frac{R_1}{R_1 + R_2} U_o \rightarrow U_o = \frac{A}{1 + \frac{R_1 A}{R_1+R_2}} U_+\)
Als de versterkings A van de OpAmp groot is, geldt dan:
\(U_o = \frac{R_1 + R_2}{R_1} U_+ = (1 + \frac{R_2}{R_1}) U_+\)


Een andere methode is door te verzinnen dat de terugkoppeling ervoor zorgt dat het verschil tussen de ingangen nul wordt, dus:
\(U_- \approx U_+ \rightarrow U_+ = \frac{R_1}{R_1+R_2} U_o \rightarrow U_o = \frac{R_1+R_2}{R_1} U_+\)
Ofwel hetzelfde antwoord (je verwacht het niet :) )...

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: OPAMP versterking bepalen

oh ja die laatste methode is inderdaad wat makkelijker...

TNX ppl
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Reageer