[Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

[Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Hey allemaal

Ik ben bezig mezelf voor te bereiden op een toetredings examen voor een hts opleiding, aangezien ik mavo heb, dat zes jaar geleden is dat ik dat gehaald heb en ik havo niveau nodig heb moet ik het een en ander bijspijkeren.

Nu ben ik al begonnen in het boek "How things work" van Louis a. Bloomfield, was een referentie van een andere hts opleiding voor toetreding oefening. Een zeer goed boek vind ik, ik heb er ook niet echt veel moeite mee om alles te begrijpen, alleen het boek ik meer op de theorie zelf geörienteerd en niet heel erg op de oefening. Op zich vindt ik dat niet erg, want verder is het een alles omvattend heel goed boek, alleen ik zou toch nog wat goede oefenopdrachten willen maken, want door het te doen leer je het pas echt. Een tweede hiervan is dat ik dan sommige termen eens in een nederlandse context kan nalezen, om later verwarring te voorkomen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: weet iemand een goed oefenboek, waarin alle aspecten van de havo natuurkunde in voorkomen, en ook de uitwerkingen bijzitten. Kan ik hier ook goed een examenbundel gebruiken? Hoewel dit maar delen van het alles omvattende geheel zijn? Ik heb ook gedacht aan gewoon de havo studieboeken aan te schaffen, maar dat is al snel een dure hobby, als ik de uitwerkingen er ook los bij moet kopen, en welke moet ik dan presies nemen, dat met de tweede fase maakt het allemaal niet makkelijker te begrijpen Havo N1 etc.. Weet iemand welke ik dan goed zou kunnen nemen.

Hoop dat iemand een goede tip voor me heeft.

tnx a lot!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Zou het niet slim zijn om eens contact op te nemen met je oude school (er van uitgaand dat die ook een havo-afdeling heeft) en daar eens een verzoek om assistentie op dit gebied neer te leggen? Een HAVO-5 docent heeft vast wel een halfuurtje om je wegwijs te maken, en een boekenfonds heeft vast wel een paar boeken op reserve (huren lijkt me best betaalbaar), en antwoordboekjes of kopieën daarvan idem. Een Nederlands havo-niveau toelatingsexamen gaan doen op basis van een zelfstudie met Engelse termen lijkt me inderdaad een potentiële oorzaak van verwarring tijdens een examen... :)

Hulp van je oude school mag verwacht worden vind ik. Waar ik werk weet ik zeker dat zoiets geregeld zou kunnen worden op een of andere wijze.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 312

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Een perfect Engelstalig boek:

Physics, for scientists and engineers, 5th edition, extended version.

Paul A. Tipler.

Briljant.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Ok

Bedankt voor de reacties. Ik kan idd ff bij me oude school informeren, en dat boek ziet er erg bruikbaar uit, alleen heb ik dan nog niet het nederlandse termen probleem opgelost.

Groetjes Alexander

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Ik las niets over welk vakgebied je wilt gaan doen en vraag me af,daar je zes jaar geleden van de mavo kwam,wat er nog is blijven hangen.

Zou MTS eerst niet beter zijn,dat wordt-als ik me niet vergis-als vooropleiding tot de HTS verlangd.

Van Mavo naar HTS lijkt me een veel te grote sprong,je zult verschillende jaren teveel aan je plafond zitten en wrs.al na een jaar-als je wordt geaccepteerd-het bijltje er bij neer gooien!

Ik deed destijds muloB en moest op de toenmalige MTS een jaar lang worden bijgespijkerd op gebied van alle wiskunde,natuurkunde,scheikunde en talen en kon me alleen handhaven door elke avond 4 uur te studeren na al een hele week een uur of 40 te hebben doorgebracht op school met verder zaterdagmiddag vrijaf en zondagmiddag en -avond blokken.Verlangde ontzettend veel doorzettingsvoormogen,30% viel af.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Physics for Scientists and Engineers van Serway en Jewett :) . Op de link kan je zien welke hoofdstukken besproken worden... het is echter wel een duur en dik boek (1700 bldz).

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

oktagon schreef:Ik las niets over welk vakgebied je wilt gaan doen en vraag me af,daar je zes jaar geleden van de mavo kwam,wat er nog is blijven hangen.

Zou  MTS eerst niet beter zijn,dat wordt-als ik me niet vergis-als vooropleiding tot de HTS verlangd.


Ik heb al mts motorvoertuigentechniek gedaan, alleen tot niveau drie. Door me praktijkervaring zou het alsnog 2 jaar volgen van niveau 4 beetje zonde van me tijd zijn, en zelfs dan zou natuurkunde en wiskunde bijgespijkert moeten worden voor de hts autotechniek, dus maakt voor mij niet zo'n verschil. Moet alleen toetredingsexamen doen, dan merk ik vanzelf wel of ik gekwallificeerd ben. Me motorvoertuig technische achtergrond is weer een voordeel :) .

Berichten: 312

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Physics for Scientists and Engineers van Serway en Jewett :) . Op de link kan je zien welke hoofdstukken besproken worden... het is echter wel een duur en dik boek (1700 bldz).


Dat is de 6e versie, de 5e is veel goedkoper en heeft eigenlijk dezelfde inhoud.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 1

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

je kan kijken voor "natuurkunde samengevat".

dit is een boekje waarin de examenstof samengevat staat. het is wel 2e fase (dus natuurkunde 1 en 2). wat ik zelf ook gedaan heb. in het boekje staat links de theorie en rechts staan voorbeelden en uitleg over wat links beschreven staat. het heeft mij erg geholpen voor de examens.

isbn nummer is 904330140x

en kost 9 euro bij bol.com

index van het boekje is

-elektriciteit (N1)

-elektromagnetisme (N2)

-opwekking en transport van elektrische energie (N2)

-beeld en geluid waarnemen (N1)

-eigentrillingen en golven (N2)

-versnellen, vertragen en circelbewegingen (N2)

-materie, warmte en energie (N1)

-straling en gezondheidszorg (N1)

-kernenergie en techniek (N2)

-regelsystemen en signaalverwerking (N2)

-vaardigheden (N1)

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

De topichouder schreef dat hij Mavo had,vandaar mijn opmerking,dat hij beter eerst MTS kon volgens!

Je nederlandse grammatica moet je ook bijspijkeren;makkelijk voor verslagen.

Je schrijft "me praktijkervaring,etc,dat moet zijn mijn....!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichten: 402

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Natuurkunde Samengevat en Examenbundel kunnen inderdaad helpen. Daarnaast kan je soms nog wat oefeningen doen (vaak wel wat basaal) op www.natuurkunde.nl

Succes ermee!
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

oktagon schreef:De topichouder schreef dat hij Mavo had,vandaar mijn opmerking,dat hij beter eerst MTS kon volgens!

Je nederlandse grammatica moet je ook bijspijkeren;makkelijk voor verslagen.

Je schrijft "me praktijkervaring,etc,dat moet zijn mijn....!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelf ook een spelfoutje :) (no offence)

Mijn nederlands is idd ook niet me sterkste kant,zeker als ik vlug een berichtje op een forum tik, maar als ik alles nog goed nalees dan komt het meestal wel goed. Maar gelukkig valt dat vak niet onder de toetredingsexamen vakken, dus no worry for that right now.

Bedankt voor alle goede tips. Ik zit er serieus aan te denken het boek Physics, for scientists and engineers, 5th edition, extended version te kopen, gezien de goede prijs/inhoud verhouding en het kan me tijdens me studie denk ik nog veel vaker gebruiken. Ik denk alleen dat het voor het toetredingsexamen alleen een beetje overkill is, maar ik ga dat boekje natuurkunde samengevat wel aanschaffen, ik heb al wat examenbundels, en daarna zie ik wel waar ik nog wat meer oefening nodig heb. Zo kom ik wel een heel eind, en anders heb ik jullie nog heh :?: .

Bedankt voor alle tips!

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Samengevat; goed boek met beknopt overzicht. Alleen wat minder als oefenmateriaal, maar dat is altijd nog op internet te vinden.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

Persoonlijk vind ik het lastig om (als leerling) op internet goed oefenmateriaal te vinden. Het is óf simpeler of ingewikkelder dan je nodig hebt of aankunt. En als zoeker/leerling ben je juist degene die dat het slechtst kan beoordelen. Als je dan je (verspilde) tijd gaat rekenen wordt een goede natuurkundemethode voor HAVO met veel oefeningen en antwoordenboekje ineens een heel aantrekkelijke investering.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Natuurkunde] Oefenmateriaal natuurkunde

TU/e Werktuigbouwkunde

Reageer