Dipolen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Dipolen

Hallo,

hoe weet je eigenlijk (zonder in de binas te kijken) of de formule van een stof een dipool is of niet? of is dat niet mogelijk?

Bedankt ^_^

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Dipolen

Dat is een kwestie van bindingshoeken en dipoolmomenten tussen twee atomen.

Knappe jongen/meisje als je dat uit je hoofd kan.

zie voor een inleiding:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=139071#139071
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

waar kun je precies de bindingshoeken vinden?

En bij welke bindingshoek is het een dipool?

En wat precies is een dipoolmoment tussen twee atomen? :)

(PS: sorry, ik heb niet zoveel verstand van SK)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Dipolen

Nooit sorry zeggen omdat je een vraag stelt om wijzer te worden. Zelfs niet als je het zelf een domme vindt :)

Maar wat begrijp je niet uit die link die ik je gaf? (die moet nog eens herschreven worden tot een iets vollediger microcursus, dus je vraagtekens zijn welkom)

In een covalente binding trekt het ene atoom harder aan het gemeenschappelijke elektronenpaar dan het andere. Zo wordt dat ene atoom per saldo een beetje negatief geladen, het andere per saldo een beetje positief. De binding wordt dus een dipool, het denkbeeldige middelpunt van de gezamenlijke positieve ladingen (de protonen) van de atomen samen ligt niet meer op dezelfde plek als het denkbeeldige middelpunt van de gezamenlijke negatieve ladingen (de elektronen).

Zijn er nou meerdere bindingen in een molecuul, dan heb je dus meerdere dipooltjes. Die kun je samenstellen net als krachten. In een watermolecuul staan de twee OH-bindingen onder een hoek met elkaar. Als je nou van alledrie de atomen samen het middelpunt van de positieve ladingen (de protonen) bepaalt, en ook voor die negatieve ladingen, an zul je zien dat voor dat atoom de zaak een beetje verschoven ligt. Het watermolecuul is een dipool.

In koolstofdioxide is dat een beetje anders. Die afzonderlijke bindingen vormen ook wel dipooltjes, maar de bindingen staan lijnrecht tegenover elkaar. Zo blijft de lading toch netjes symmetrisch verdeeld in het moelcuul als geheel, de denkbeeldige middelpunten van de positieve en negatieve ladingen vallen samen. Koolstofdioxide is dus als geheel geen dipool.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

Hoe weet je hoe die bindingshoeken eruit zien (in formule vorm)?

En waarom kan water niet H-O-H hangen zodat het polair is? (misschien dat ik eroverheen heb gelezen...)

In binas staan er dipoolmomenten (tabel 55A) zijn dat alle mogelijke stoffen die dipool zijn en als er meer zijn waar vind ik een complete lijst?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dipolen

Die kan je berekenen aan de hand van de vorm van de molecule. Elke soort heeft zijn eigen hoeken. Ik moet ze dringend eens gaan leren maar het gaat erom dat je moet kijken of de molecule in een tetraëder geschikt zit of andere wiskundige voorstellingen. Aan de hand daarvan kan je dan de bindingshoek bepalen. Water schikt zich volgens een tetraëder (welliswaar geen hele tetraëder). Daardoor is de hoek 109°, maar vermits er repulsie is door de vrije elektronen rond het zuurstofatoom valt deze hoek iets kleiner uit (ik dacht 107° ofzoiets). Als je dit allemaal wil kennen moet je je wel in heel wat zaken verdiepen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

Okay :) , iets wat heel lang gaat duren voor mij voordat ik dat snap :) , dus iemand tips hoe je snel en uitlegbaar kun zeggen of iets een dipool is zonder in binas te kijken?

Oh PS: in binas staat er n tabel 55B organische stoffen als ik een 0 zie (in 10^-30 Cm, geen idee wat het betekend) betekend het dat ze niet dipool zijn toch?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dipolen

Om het even te verduidelijken:

Afbeelding

Waar ik de groene band heb getekent bevinden zich 2 vrije elektronenparen van zuurstof. Deze gaan een (elektrostatische)kracht uitoefenen op de waterstof atomen waardoor ze gaan zakken naar onder. Normaal zouden de atomen op 1 rij staan mochten er geen vrije elektronenparen zijn, wat hier dus niet het geval is.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

aha, okay nu snap ik dat gedeelte, maar waarom gebeurd het bij CO2 bijvoorbeeld niet?

en hoe zie je snel of bijv. SO2 een dipoolbinding is?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dipolen

dus iemand tips hoe je snel en uitlegbaar kun zeggen of iets een dipool is zonder in binas te kijken


Een tip kan zijn als je de ruimtelijke structuur van je atoom kent dat je het symmetriemiddelpunt zoekt en het middelpunt van de elektrostatische krachten. Wanneer deze samen vallen is er geen dipool, wanneer deze niet samenvallen is er wel een dipool :)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

bedoelt u niet molecuul?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dipolen

Ja idd, om dit even te verduidelijken met een afbeelding:

Afbeelding

Door die vrije elektronen rond zuurstof ligt het middelpunt van de elektrostatische krachten niet meer gelijk met het symmetriemiddelpunt, dit zorgt voor een dipool.

Je vraag over CO2:

Afbeelding

Zoals je ziet zitten er geen vrij elektronen rond het koolstof atoom en heffen de 2 vrije elektronen paren rond elk zuurstof atoom mekaar op (ze duwen beiden even hard naar boven als naar beneden) waardoor de molecule op 1 lijn blijft

Ook liggen beide middelpunten hier vlak in het koolstofatoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

Als het nog sterker wordt heet het een ionbinding klopt dat en je kan geen dipoolmolecuul hebben met een metaal erin of wel?

PS: kunt u die andere ook in balletjesvorm tekenen (daarmee bedoel ik net als CO2 afbeelding), wordt het iets duidelijker voor me (heel erg bedankt voor uw hulp trouwens :) !)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Dipolen

Je bedoelt die watermolecule tekenen zoals die CO2 of heb je het over die SO2?

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Dipolen

Afbeelding

deze (de water toch? corrigeer me als ik het fout heb xD)

Reageer