Reeksen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Reeksen

Hallo, ik heb de een aantal oefeningen gemaakt over reeksen maar de volgende lukken niet:
Gebruik de vergelijkingstest om na te gaan welke van de volgende reeksen convergent zijn:
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{\ln (k)}{2^{k-1}}\)
en
Onderzoek de convergentie van de volgende reeksen. Als een reeks convergent is, bepaal dan ook haar som.

1)
\(\sum_{k=0}^\infty \frac{4^{k+1}}{7^{k+2}}\)
2)
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{2^k + 3^k}{6^k}\)
BVB.

Berichten: 251

Re: Reeksen

Je wilt een convergente majorante hebben voor de eerste, merk op dat
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{\ln (k)}{2^{k-1}} <= \sum_{k=1}^\infty \frac{k}{2^{k-1}} = 2\sum_{k=1}^\infty \frac{k}{2^{k}}\)


schrijf de tweede als volgt
\(\sum_{k=0}^\infty \frac{4^{k+1}}{7^{k+2}} = \frac{4}{7^2} \sum_{k=0}^\infty (\frac{4}{7})^k\)


En voor de derde geldt:
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{2^k + 3^k}{6^k}= \sum_{k=1}^\infty (\frac{2}{6})^k + (\frac{3}{6})^k=\sum_{k=1}^\infty (\frac{1}{3})^k + \sum_{k=1}^\infty (\frac{1}{2})^k\)


Tot de slot de opmerking dat je moet letten op het feit dat je standaardformules voor de laatste twee sommeren vanaf 0

Berichten: 91

Re: Reeksen

Voor de twee en derde: stom stom stom. Dank je wel in ieder geval!

Voor de eerste, zie begrijp ik wel wat je probeert te doen maar hoe bewijs je dat
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{k}{2^{k}}\)
convergent is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Reeksen

Die reekssom is 2, kan je dat aantonen? Zoja, dan heb je natuurlijk zéker convergentie :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 91

Re: Reeksen

Nee, sorry, ik zie niet in dat de som 2 is. Ik zie wel dat de som convergent is, want een machtsfunctie stijgt minder snel dan een exponentiële functie. Je kan het natuurlijk ook bewijzen met d'Alembert of Cauchy. Maar eigenlijk staat in de opgave dat je het moet bewijzen met de vergelijkingstest (A.Square heeft dat al deels gedaan). Dus ik vroeg me af hoe je mbv de vergelijkingstest bewijzen dat
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{k}{2^{k}}\)
convergent is.

Sorry...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Reeksen

Pongping schreef:Nee, sorry, ik zie niet in dat de som 2 is. Ik zie wel dat de som convergent is, want een machtsfunctie stijgt minder snel dan een exponentiële functie. Je kan het natuurlijk ook bewijzen met d'Alembert of Cauchy. Maar eigenlijk staat in de opgave dat je het moet bewijzen met de vergelijkingstest (A.Square heeft dat al deels gedaan). Dus ik vroeg me af hoe je mbv de vergelijkingstest bewijzen dat
\(\sum_{k=1}^\infty \frac{k}{2^{k}}\)
convergent is.

Sorry...


het is aan te tonen door
\(\sum_{k=1}^\infty 2^{-tk}}=\frac{1}{2^t-1}\)
af te leiden naar t en finaal t=1 te stellen. (ik weet niet of je de stelling rond omwisselen van som en afleidingsoperator kent, ik weet ook niet of er een eenvoudiger manier is). De vergelijkingstest is al gebruikt, je zal daarvoor trouwens toch ooit eentje effectief moeten bepalen? (of ben ik die tests nu door mekaar aan het slaan?)

Berichten: 91

Re: Reeksen

Ok dank je wel.

Reageer