Nederlandse regeringscoalitie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Nederlandse regeringscoalitie

Dit is gebaseerd op de laatst bekende uitslagen, en ik heb daarbij vrijwel alle mogelijke opties benoemd, doch niet degene waarbij de partij programmas op de breekpunten met elkaar botsen.
Ik ben het niet altijd eens met de dingen die ik zeg...

Berichten: 206

Re: Nederlandse regeringscoalitie

CDA-PvdA-GL lijkt me een goede optie. Rechts heeft duidelijk verloren in deze verkiezingen, het is waanzin om alsnog met 4 partijen een rechtse coalitie te vormen. VVD heeft niet voor niks zo erg verloren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Nederlandse regeringscoalitie

CDA-PvdA-GL lijkt me een goede optie.
Waarom GL i.p.v. CU?

GL staat beslist verder van het CDA dan CU, en GL heeft zelfs wat verloren terwijl CU is verdubbeld.
Rechts heeft duidelijk verloren in deze verkiezingen, het is waanzin om alsnog met 4 partijen een rechtse coalitie te vormen. VVD heeft niet voor niks zo erg verloren.
Dat is betrekkelijk, als je de huidige VVD en Wilders samen als splitsing van de oude VVD beschouwt valt het verlies behoorlijk mee. Het CDA heeft er 3 verloren, de VVD 6, en Wilders krijgt er 9 bij.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederlandse regeringscoalitie

GL heeft ook verloren, het zou raar zijn als ze dan ook in de coalitie komen. Ik denk dat CDA een CDA-PvdA-SP niet zo ziet zitten, dat gaat wel heel ver naar links. CU is dan een makkelijke partner.

Ik vindt het Amerikaans (en Engels) 2 partijen systeem niks, maar begin me toch ook te ergeren aan de hoeveelheid partijtjes in NL. Als je niet eens meer met twee partijen een meerderheidscoalitie kunt vormen wordt het moeilijk regeren.

Berichten: 4.546

Re: Nederlandse regeringscoalitie

de SP is dé grote winnaar, dus het lijkt me logisch dat zij in de regering komen. wat we nu in ieder geval weten is dat Nederland heel erg verdeelt is. oja, DPW: de makkelijkste weg hoeft niet altijd de beste of juiste te zijn :)

ik geef hier nog geen oordeel over, we kunnen pas een echt goed oordeel geven als we hebben gezien hoe deze verschillende mogelijke coalities kunnen uitpakken, dat weten we niet. ben in ieder geval blij dat de PvdD in de Kamer komt, alweer een Nederlandse primeur :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 206

Re: Nederlandse regeringscoalitie

Troy schreef:CDA-PvdA-GL lijkt me een goede optie.
Waarom GL i.p.v. CU?

GL staat beslist verder van het CDA dan CU, en GL heeft zelfs wat verloren terwijl CU is verdubbeld.
Omdat CU moeilijk met PvdA te combineren is, m.n. vanwege standpunten op het gebied van abortus en euthanasie. GL heeft ideeën die meer overeenkomen met die van de PvdA, zodat onderhandelingen makkelijker zullen zijn en de uiteindelijke coalitie stabieler.
Troy schreef:Rechts heeft duidelijk verloren in deze verkiezingen, het is waanzin om alsnog met 4 partijen een rechtse coalitie te vormen. VVD heeft niet voor niks zo erg verloren.
Dat is betrekkelijk, als je de huidige VVD en Wilders samen als splitsing van de oude VVD beschouwt valt het verlies behoorlijk mee. Het CDA heeft er 3 verloren, de VVD 6, en Wilders krijgt er 9 bij.
In getal valt het verlies inderdaad mee. Ik bedoelde dan ook dat het 'rechtse blok' (CDA-VVD) onmogelijk is geworden. Deze coalitie er toch doordrukken door Wilders erbij te halen lijkt me een beetje tegen de wil van de kiezer in - de SP is niet voor niks zo groot geworden. Bovendien zouden onderhandelingen tussen CDA en PvdV behoorlijk moeilijk worden.
Ik vindt het Amerikaans (en Engels) 2 partijen systeem niks, maar begin me toch ook te ergeren aan de hoeveelheid partijtjes in NL. Als je niet eens meer met twee partijen een meerderheidscoalitie kunt vormen wordt het moeilijk regeren.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Van de drie kleine rechtse partijen (LVF, 1NL, PvdV) is reeds gebleken dat er twee overbodig zijn. En die twee zetels van PvdD waren beter op hun plaats geweest bij GL.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen nieuwe partij mag oprichten - maar laat het er dan alsjeblieft wel een zijn die écht substantieel andere ideeën heeft dan de andere partijen, en niet slechts is opgericht omdat de oprichter niet meer bij zijn oude partij wilde of mocht horen (zie Wilders, Nawijn, Pastors).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Nederlandse regeringscoalitie

Omdat CU moeilijk met PvdA te combineren is, m.n. vanwege standpunten op het gebied van abortus en euthanasie. GL heeft ideeën die meer overeenkomen met die van de PvdA, zodat onderhandelingen makkelijker zullen zijn en de uiteindelijke coalitie stabieler.
Ehm ja okee, maar GL gaat met CDA weer een stuk moeilijker :)

Van een CDA+PvdA+GL coalitie weet ik juist niet of het wel zo stabiel is, omdat het CDA, die als partij de grootste is, op die manier als minderheid in een linkse coalitie zit.

Nouja ik weet ook niet wat meer trammelant oplevert, GL+CDA of CU+PvdA. Makkelijk zal het in ieder geval niet worden.
In getal valt het verlies inderdaad mee. Ik bedoelde dan ook dat het 'rechtse blok' (CDA-VVD) onmogelijk is geworden. Deze coalitie er toch doordrukken door Wilders erbij te halen lijkt me een beetje tegen de wil van de kiezer in - de SP is niet voor niks zo groot geworden.
Tja, dat argument hoor ik wel vaker maar toch vind ik het niet helemaal kloppen. De PvdV is eveneens niet voor niks zo groot geworden, dus het gaat ook tegen de wil van de kiezer in om Wilders bij voorbaat "links" (no pun intended) te laten liggen.

Als er een meerderheidskabinet wordt gevormd, is dat per definitie conform de wil van het grootste deel van de kiezers. Al ben ik het met je eens dat ze geen al te extreme fratsen moeten verzinnen (naast het feit dat ik Wilders niet zo geschikt acht om te regeren).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 206

Re: Nederlandse regeringscoalitie

In getal valt het verlies inderdaad mee. Ik bedoelde dan ook dat het 'rechtse blok' (CDA-VVD) onmogelijk is geworden. Deze coalitie er toch doordrukken door Wilders erbij te halen lijkt me een beetje tegen de wil van de kiezer in - de SP is niet voor niks zo groot geworden.
Tja, dat argument hoor ik wel vaker maar toch vind ik het niet helemaal kloppen. De PvdV is eveneens niet voor niks zo groot geworden, dus het gaat ook tegen de wil van de kiezer in om Wilders bij voorbaat "links" (no pun intended) te laten liggen.

Als er een meerderheidskabinet wordt gevormd, is dat per definitie conform de wil van het grootste deel van de kiezers. Al ben ik het met je eens dat ze geen al te extreme fratsen moeten verzinnen (naast het feit dat ik Wilders niet zo geschikt acht om te regeren).
Het punt is dat Wilders dan niet in de kamer zou komen omdat de kiezers het zo graag willen. Hij zou in de kamer komen omdat CDA en VVD een derde partij nodig hebben om te kunnen regeren. En dat terwijl de kiezer die coalitie nu juist niet wil (anders hadden ze wel een meerderheid gekregen).

En, zoals ik al zei, een samenwerking van het CDA met Wilders gaat erg moeilijk worden. Wat zijn de 'normen en waarden' van uitgesproken anti-Islamitisme?

Berichten: 536

Re: Nederlandse regeringscoalitie

CDA PVDA SP is waarschijnlijker dan CDA SP PVDV.

En heeft ook meer mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Nederlandse regeringscoalitie

John Nash schreef:CDA PVDA SP is waarschijnlijker dan CDA SP PVDV.

En heeft ook meer mijn voorkeur.
Ik vind het ook raar dat die optie er niet tussen staat, het lijkt mij de meest logische keuze.

Berichten: 4.546

Re: Nederlandse regeringscoalitie

aangezien SP overduidelijk de winnaar is van de verkiezingen inderdaad. zal alleen wel moeilijk formateren en informateren zijn, maja de makkelijkste weg hoeft niet altijd de beste en de juiste te zijn [rr]
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 206

Re: Nederlandse regeringscoalitie

zal alleen wel moeilijk formateren en informateren zijn
Ik weet dat we niet in het taalkundeforum zitten, maar de juiste begrippen zijn mijns inziens formeren en informeren.

Formatteren is wat anders. [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Nederlandse regeringscoalitie

VortexV schreef:
John Nash schreef:CDA PVDA SP is waarschijnlijker dan CDA SP PVDV.

En heeft ook meer mijn voorkeur.
Ik vind het ook raar dat die optie er niet tussen staat, het lijkt mij de meest logische keuze.
SP heeft er lang en hard op gehamerd nooit in een coalitie te willen met CDA...

PvdA heeft veel stemmen verloren om deze reden aan de SP om dat de PvdA die deur WEL op een kier hielt... Mensen stemde op de SP omdat die nooit met een CDA zou gaan regeren...

Het zou toch niet zo zijn dat Marijnissen net zo'n draaikont is om dat ALSNOG met het CDA in een regering te stappen?

Overgins, CDA/VVD verliezen 9 zetels, Pvda verliest er 10

SP krijgt er 16 bij, groenlinks verliest er 1, wilders 9

Die "ruk naar links" valt wel mee, er zijn in totaal 7 zetels naar de linker kant gegaan, dat is minder dan 5%...

[EDIT]

SP heeft nu inderdaad zijn draaikonterij toegegeven door te zeggen dat "het zich verantwoordelijk voelt richting de kiezer" om toch met het CDA te gaan praten...

Ander leuk puntje: Bos heeft gezegd enkel te willen regeren als SP ook in de regering zit. Het houdt elkaars handje nu wel leuk vast nu ze geen meerderheid hebben... hadtie voor de verkiezingen moeten doen, hadtie gewonnen...
Ik ben het niet altijd eens met de dingen die ik zeg...

Berichten: 12.262

Re: Nederlandse regeringscoalitie

Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen nieuwe partij mag oprichten - maar laat het er dan alsjeblieft wel een zijn die écht substantieel andere ideeën heeft dan de andere partijen, en niet slechts is opgericht omdat de oprichter niet meer bij zijn oude partij wilde of mocht horen (zie Wilders, Nawijn, Pastors).
Naja, feitelijk kun je moeilijk stellen dat wilders 'niet substantieel' is - met 9 zetels de grootste van de kleine partijen. Nu is wilders als persoon wel een gewezen vvd kamerlid, maar hij komt wel met een andere set standpunten/prioriteiten dan de vvd... blijkbaar spreekt dat een groepje mensen best aan.

In de poll mis ik een beetje de optie 'helegaar niet formeren, terug naar de stembus' - iets dat ik ook niet wil uitsluiten met deze uitslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Nederlandse regeringscoalitie

Benm schreef:knipje...

In de poll mis ik een beetje de optie 'helegaar niet formeren, terug naar de stembus' - iets dat ik ook niet wil uitsluiten met deze uitslag.
Zou niet erg zijn...

Zou zeer zeker weten beter uitpakken voor de rechtse partijen... U herinnert zich in mei (het kleine kind genaamd D66 dat zn zin niet kreeg) hoe graag de linkse partijen zo snel mogelijk naar de stembussen wilden? Dat komt omdat het rechte beleid werkt...

Maar inderdaad, hoelang houd Balkenende 4 het vol. Traditie getrouw niet totaan de eindstreep [rr]
Ik ben het niet altijd eens met de dingen die ik zeg...

Reageer