[Scheikunde] De datieve binding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[Scheikunde] De datieve binding

Kan iemand mij soms wat meer uitleg geven over de datieve binding met name wat er gebeurt met de formele ladingen.

Ik stel bijvoorbeeld de lewis structuur op van een molecule en merk dan dat ik een datieve binding moet invoeren aangezien het centraal atoom meer bindingen aangaat dan het aantal ongepaarde elektronen. Ik voer mijn datieve binding in maar wat gebeurt er dna met de formele ladingen? Als het centraal atoom van te voren neutraal is wordt deze dan positief omdat deze ene elektronenpaar ter beschikkinge stelt? Of blijft dit gelijk?

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] De datieve binding

Wanneer in een Lewisformule een covalent gebonden atoom in zijn onmiddellijke omgeving meer of minder valentie-elektronen heeft dan in zijn ongebonden toestand, draagt dat atoom een negatief of positief formele lading.



Vb het NH4+

Het N-atoom heeft nu maar vier valentie-elektronen, één van elke bindend doublet, dit is één minder dan in de ongebonden toestand.want in vrije toestand heeft het 5 valentie-elektronen Bijgevolg krijgt het N atoom een formele lading = 1+

Er bestaan ook regels voor het berekenen van de formele lading.

1)Bepaal het aantal valentie-elektronen (volgt uit het groepsnummer).

Als we alle valentie-elektronen zouden verwijderen dan krijgt men een positieve lading die gelijk is aan +(groepsnummer).

2)Er zijn echter wel valentie-elektronen aanwezig nl. deze die een bindend elektronenpaar gevormd hebben en de vrije elektronenparen.

We nemen nu aan dat het bindend elektronenpaar gelijk verdeeld is tussen de twee atomen, zodat elke atoom als het ware één elektron bezit. Hiermee rekening houdend kunnen we de totale negatieve lading bepalen. nl. aantal bindingen + aantal vrije elektronen.

3)dus formele lading = + (groepsnummer) - (aantal bind.) - (vrije e-)

Reageer