Testosteron en training

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

Testosteron en training

Testosteron heeft naast het ontwikkelen van de secundaire gelachtsorganen en -kenmerken ook een functie die te maken heeft met het stimuleren van de erythropoësis (= aanmaak van rode bloedcellen).

Op deze laatste functie gebaseerd, zou er een effect zijn van fysieke training op testosteron. Vele onderzoeken wijzen elkaar echter tegen.

Kent iemand de werkelijke effecten van aerobe training (uithoudingstraining) op testosteron?

Berichten: 3.165

Re: Testosteron en training

Ik weet dat anorxische meisjes te veel testosteron kunnen krijgen met als gevolg oa meer beharing en het uitblijven van de menstruatie. Niet helemaal hetzelfde maar er is een link tussen aerobe training en ondervoeding (energietekort waardoor bepaalde hormonen actiever worden).
Testosteron heeft naast het ontwikkelen van de secundaire gelachtsorganen en -kenmerken ook een functie die te maken heeft met het stimuleren van de erythropoësis (= aanmaak van rode bloedcellen).  
Dit klopt. Dit is één van de verklaringen waarom mannen doorgaans beter kunnen hardlopen en fietsen dan vrouwen.
Op deze laatste functie gebaseerd, zou er een effect zijn van fysieke training op testosteron.
Dit kan ik niet volgen. Wat is de link tussen erythropoesis en testosteron?

Testosteron (hormoon) stimuleert de erythropesis, waarom zou een verhoogde gestimuleerde erythropesis, wat bij aërobe training het geval is, de testosteronproductie stimuleren?

Zou dat nodig en/of zinvol zijn?

Ik kan me goed voorstellen dat een verhoogde erytropoese een negatieve feedback uitoefent op één of meerdere stofjes die wat vroeger in de keten voorkomen (om een te hoge hematocriet te voorkomen met als mogelijk gevolg trombose) maar testosteron is zo'n algemeen hormoon (erytropoese is slechts één van de vele processen die er door beïnvloed word) dat het onlogisch zou zijn als een verhoogde erythropoese op het testosteron een negatieve feedback zou uitoefenen, zeker aangezien er verderop in de keten nog zat stappen zijn middels welke de erythropoese afgeremd zou kunnen worden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 41

Re: Testosteron en training

Ik kreeg voor een paper van "fysiologie van de inspanning" enkel de titel mee: "testosteron en aerobe training". Het onderwerp "testosteron en anaerobe training" stond ook in de lijst, dus daar moet duidelijk toch nog een verschil tussen zijn. Veel informatie vind ik er echter niet over en zelfs mensen die in de fysiologie thuis zijn, vallen uit de lucht als ik hen deze vraag stel.

Genoeg stof over testosteron en genoeg stof over aerobe training, maar over de combinatie van beide en hoe het ene het andere beïnvloed, is haast niets gepubliceerd.

Toch lijkt het een of ander verband te hebben.

Enkele onderzoeken wezen uit dat aerobe training (meermaals uiteraard) ervoor zou zorgen dat het serum testosteron toeneemt. Andere beweren weer dat het afneemt. Ik ben er nog steeds niet uit wat het net is, maar door meermaals aeroob te trainen zou het aantal rode bloedcellen toenemen. Vermits testosteron ook deze aanmaak stimuleert, is er wel een link tussen beiden...

Nuja, op deze manier vul ik natuurlijk geen 5 pagina's...

Berichten: 95

Re: Testosteron en training

Ik heb het nog nooit anders gezien dan dit :

-testosteron en cortisol wordt nagezien i.v.m. het eventueel bijsturen van het trainingsprogramma (overtraining)

Het is erytropoëtine (Epo), samen met ijzer, en B12/folinezuur, dat vooral zorgt voor de aanmaak van nieuwe jonge rode bloedcellen (hoogtestage en de vervangingen er voor), en dat bijdraagt aan een grotere zuurstofcapaciteit (VO2 max).

Van testosteron weet ik dat het voornamelijk bijdraagt om de spiermassa te helpen vergroten, voor de kracht dus.

Nu aan de anaërobe uithouding en de levering van energie, zou ik nog wel een lichtje zien, maar aëroob op de uithouding werken met testosteron ?

Kan je hierin dus ook niet helpen. Misschien enkel met dit : testosteron zou psychisch iets kunnen bijdragen : men gelooft erin en vliegt erin. Als men zich goed voelt en voelt dat je beter kan, kan je ook inderdaad beter (motivatie).

Wat ook zo is : als je door testosteron meer kracht kijgt, dus je maximale kracht hoger komt te liggen, kan je ook een hogere trainingsbelasting aan (ook aëroob), met dezelfde intensiteit.....mischien moet je het daar gaan zoeken......

Berichten: 41

Re: Testosteron en training

Daar zit inderdaad wel iets in.

Alleen gaat het hier niet over de toegevoegde testosteron, maar over de eigen aangemaakte hoeveelheid testosteron.

Die zou verhogen/verlagen door aerobe uithoudingstraining. De meeste artikels die ik vond, wijzen op een verhoging, maar er zijn toch nog een onverwaarloosbaar aantal onderzoeken die het tegendeel beweren. Moeilijk om een sluitende conclusie uit te trekken aldus.

Berichten: 95

Re: Testosteron en training

Bij overtraining wordt er een verlaging vastgesteld.

Bij kunstmatige toevoeging van testosteron stopt de eigen testosteron.

Zo zou Armstrong mogelijks testosteron toegediend gekregen hebben omdat hij zelf te weinig aanmaakte (testiscarcinoom)....met nadruk op zou......

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Testosteron en training

albertdavinci schreefIk weet dat anorxische meisjes te veel testosteron kunnen krijgen met als gevolg oa meer beharing en het uitblijven van de menstruatie.


Is het zeker dat het uitblijven komt door veranderende testosteronspiegel, of telt ook mee dat het lichaam zijn energie wil sparen?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 3.165

Re: Testosteron en training

Dat vind ik een interessante vraag. Het wordt toegeschreven aan de testosteron maar inderdaad spaart het ook wat energie uit als de menstruatie wegblijft.

Ik durf het niet te zeggen.

Berichten: 95

Re: Testosteron en training

Meisjes reageren sneller op testosteron dan mannen, maar ook denk ik dat het uitblijven van de menstruatie voor een groot deel komt van de "herverdeling", energie "sparen".

Re: Testosteron en training

Stopt bij gebruik van kunstmatige testosteron (endo-stim) de eigen testosteron definitief? Dus ik wordt straks pseudo impotent? Alsjeblieft graag reactie.

Berichten: 8.614

Re: Testosteron en training

Gelieve het zinnetje "Alsjeblieft graag reactie" achterwege te laten. Iedereen wil namelijk een reactie op zijn/haar vraag.

Bovendien is het bespreken van persoonlijke medische problemen niet toegestaan op Wetenschapsforum (lees de Bijsluiter van het geneeskundeforum).

Om terug te komen op jouw vraag:

De mogelijkheid bestaat inderdaad dat de natuurlijke testosteronproductie zodanig ontregeld wordt tijdens een testosteronkuur, dat die na de kuur vermindert met als mogelijke gevolgen verminderde spiermassa en libido.

Veel meer informatie over de invloed van synthetische testosteron kan je bijeen googelen met een combinatie van de zoektermen synthetic testosterone, natural testosterone,testosterone production en effects of. Veel succes.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer