[Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

[Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Hallo,

Deze taak heb ik vandaag opgekregen voor morgen. Ik heb hem al op veel verschillende manieren proberen op te lossen, maar ik kom er maar niet aan uit. Hopelijk kan iemand me hiermee helpen. De taak moet echter wel opgelost worden met de formules : Gravitatie-Potentiele energie : Ep = m * g * h

en de kinetische energie: Ek = (m* v²) /2 , of enkele alternatieven of variaties hierop. Er moet ook rekening worden gehouden met de kenmerkende cijfers.

Ik heb de opgave getekend in Paint, en hieronder staat de link naar de opgave.

http://i83.photobucket.com/albums/j309/nat...an/naamloos.jpg

Alvast heel heel heeel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

wathier gebeurt is dat potentiële energie van het kermisautootje wordt omgezet in bewegingsenergie. Er is gegeven dat er onderweg geen energie besteed wordt aan wrijving of andere vormen van energie.

Energie gaat nooit verloren, dus geldt:

potentiële energie op punt A plus bewegingsenergie op punt A = potentiële energie op punt B plus bewegingsenergie op punt B.

nou jij weer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Jan van de Velde schreef:wathier gebeurt is dat potentiële energie van het kermisautootje wordt omgezet in bewegingsenergie. Er is gegeven dat er onderweg geen energie besteed wordt aan wrijving of andere vormen van energie.  

Energie gaat nooit verloren, dus geldt:

potentiële energie op punt A plus bewegingsenergie op punt A = potentiële energie op punt B plus bewegingsenergie op punt B.

nou jij weer.
Bewegingsenergie ? is dat kinetische energie ? Sorry dat ik misschien zo een domme vragen stel maar we hebben nog nooit iets gezien over dit onderwerp , dit is de eerste oefening die ik erover moet maken en dat is dan direct een taak.. ksnap er nu nog steeds niets van , sorry

Berichten: 97

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

natran schreef:
Jan van de Velde schreef:wathier gebeurt is dat potentiële energie van het kermisautootje wordt omgezet in bewegingsenergie. Er is gegeven dat er onderweg geen energie besteed wordt aan wrijving of andere vormen van energie.  

Energie gaat nooit verloren, dus geldt:

potentiële energie op punt A plus bewegingsenergie op punt A = potentiële energie op punt B plus bewegingsenergie op punt B.

nou jij weer.
Bewegingsenergie ? is dat kinetische energie ? Sorry dat ik misschien zo een domme vragen stel maar we hebben nog nooit iets gezien over dit onderwerp , dit is de eerste oefening die ik erover moet maken en dat is dan direct een taak.. ksnap er nu nog steeds niets van , sorry
en hoe bereken ik de snelheid dan ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Kinetische energie is inderdaad het moeilijke woord voor bewegingsenergie.

Ik vind het wel slordig dat ze je gelijk met opgaven confronteren met combinaties van factoren zonder je eens fatsoenlijk uitgelegd te hebben hoe ze elk apart werken.

de benodigde formules heb je er echter blijkbaar wel bijgekregen.

De kinetische energie van een voorwerp is afhankelijk van de massa m, en van het kwadraat van de snelheid v. Met de afleiding gaan we je maar niet lastigvallen, leer voorlopig maar stomweg uit je kop dan:

Ekin=½m·v²

Die potentiële energie die je krijgt door de zwaartekracht is ook weer afhankelijk van de massa m , verder van de valversnelling g , en ook nog van de hoogte h die je kunt vallen tot het nulpunt (en daarvoor nemen we op aarde meestal het aardoppervlak) Je voelt aan dat als de massa groter wordt, dat dan ook de klap die een vallend voorwerp op aarde veroorzaakt groter zal zijn. En als de hoogte waarvan het valt groter is zal de klap harder zijn, en als je iets op de maan laat vallen (waar de aantrekkingskracht en daarmee ook de valversnelling kleiner zijn) de klap juist óók kleiner zal zijn.

Daar hoort deze formule bij:

Epot = m·g·h

Ik mag aannemen dat je nou kans ziet mijn woordenformule van eerder eerst maar eens eventjes in deze SI-symbolen om te zetten. Bedenk dat de massa niet verandert onderweg, en dat de valversnelling g onderweg óók niet verandert omdat de zwaartekracht dat ook niet doet.

Maar je hebt wél een hoogte op punt A (hA) en op punt B (hB) , een snelheid op punt A (vA) en een snelheid op punt B (vB)

de codes voor dat subscript en de kwadraatjes kun je makkelijk kopiëren als je mijn post quote: dat leest voor ons allemaal makkelijker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Jan van de Velde schreef:Kinetische energie is inderdaad het moeilijke woord voor bewegingsenergie.  

Ik vind het wel slordig dat ze je gelijk met opgaven confronteren met combinaties van factoren zonder je eens fatsoenlijk uitgelegd te hebben hoe ze elk apart werken.  

de benodigde formules heb je er echter blijkbaar wel bijgekregen.

De kinetische energie van een voorwerp is afhankelijk van de massa m, en van het kwadraat van de snelheid v. Met de afleiding gaan we je maar niet lastigvallen, leer voorlopig maar stomweg uit je kop dan:

Ekin=½m·v²

Die potentiële energie die je krijgt door de zwaartekracht is ook weer afhankelijk van de massa m , verder van de valversnelling g , en ook nog van de hoogte h die je kunt vallen tot het nulpunt (en daarvoor nemen we op aarde meestal het aardoppervlak) Je voelt aan dat als de massa groter wordt, dat dan ook de klap die een vallend voorwerp op aarde veroorzaakt groter zal zijn. En als de hoogte waarvan het valt groter is zal de klap harder zijn, en als je iets op de maan laat vallen (waar de aantrekkingskracht en daarmee ook de valversnelling kleiner zijn) de klap juist óók kleiner zal zijn.  

Daar hoort deze formule bij:

Epot = m·g·h

Ik mag aannemen dat je nou kans ziet mijn woordenformule van eerder eerst maar eens eventjes in deze SI-symbolen om te zetten. Bedenk dat de massa niet verandert onderweg, en dat de valversnelling g onderweg óók niet verandert omdat de zwaartekracht dat ook niet doet.  

Maar je hebt wél een hoogte op punt A (hA) en op punt B (hB) , een snelheid op punt A (vA) en een snelheid op punt B (vB)  

de codes voor dat subscript en de kwadraatjes kun je makkelijk kopiëren als je mijn post quote: dat leest voor ons allemaal makkelijker.
Ja bedankt dat had ik ondertussen ook al gevonden, mazar hier krijg ik de oefening nog steeds niet mee opgelost, het is misschien een vervelende vraag, maar zou je hem alstublieft helemaal waillen oplossen ? als je dit niet wilt doen begrijp ik dat ook, alvast heel erg bedankt , dat je zoveel moeite doet om het me toch maar tegoei te laten snappen

Berichten: 97

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Ik hoor net dat nog niemand van de klas het heeft dus degene die het helemaal zou willen oplossen zou 14 man een groot plezier doen , alvast heel heel heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

bedenk:

m.g.h=½.m.v2

De massa staat aan beide kanten en kan dus worden weggestreept.

g= 9,81m/s2

hoogteverschil = 95-55= 40

dus:

9,81.40= 0,5 . v2
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Sterke aanbeveling omdat je er ondanks bovenstaande uitleg niet uitkomt: je moet broodnodig een uurtje vrijmaken voor de microcursus "systematisch rekenvragen oplossen" (sticky bovenin huiswerkforum)

De massa is niet gegeven, maar doet er ook niet toe omdat die toch niet verandert en de formules voor alle soorten en maten karretjes moeten gelden.

Voor mijn part (en ook voor Isaac Newton's part :) ) vul je gewoon 100 kg in voor de massa.

Zie verder ook microcursus "systematisch oplossen rekenvragen" voor de redenen van de hieronder gebruikte systematiek, want je hebt écht alles in je handen.

we gaan dus je plaatje eens vertalen:

beelddenken: een karretje begint bij A van een helling te rollen, sneller en sneller, op een goed moment rolt het weer vlak en tenslotte weer bergop en dat zien we trager en trager gaan, over de top weer sneller en sneller, weer een eindje bergop, trager en trager, en tenslotte rolt het vlak naar B. Wrijving mogen we verwaarlozen, (krab-krab [rr] ) en dus doet die berg in het midden niet terzake, what goes up must come down, toch?

wetten: wet van behoud van energie: er gaat niks verloren, wordt hoogstens omgezet in andere vormen.

gegevens:

(m=100 kg)

va = 0 m/s

g= 9,81 m/s² (algemeen bekend verondersteld)

hA= 100 m

hB= 55 m

gevraagd:

va = ?? m/s

welke formules ken je waarin die m, v, g en/of h voorkomen?

Ekin= ½mv², Epot=m·g·h

wet van behoud van energie:

totale energie op punt A = Epot(A) + Ekin(A)

totale energie op punt B = Epot(B) + Ekin(B)

pas de wet toe:

Epot(A) + Ekin(A) = Epot(B) + Ekin(B)

m·g·hA + ½mvA² = m·g·hB + ½mvB²

alles is bekend behalve vB.

dus nu is het nog slechts een kwestie van invullen en uitrekenen.

succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

zeeeeeeeeer erg bedankt, als ik ooit eens iets voor u kan doen. Tzal dan wel niet me fysica te maken hebben, maar als je vragen hebt over pokeren fzo :) je zegt het maar [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

als ik ooit eens iets voor u kan doen. Tzal dan wel niet me fysica te maken hebben, maar als
Da's de gloeiende knijp: [rr]

kijk maar eens naar mijn eiwitvouwproject:

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN......

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip....


http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...c=20003&start=0
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Fysica] Taak: behoud van energie (Dringend hulp gevraagd)

Ik zie zojuist 2 dingen:

a) ik heb een typefoutje gemaakt in mijn gegevens, de hoogte op punt A is niet 100 maar 95 m.

b) Ironeye heeft je een en ander via de korte pad voorgerekend, geloof me, daar ben jij nog niet aan toe. Blijf het systematisch van voor naar achter aanpakken, en ga pas doen wat Ironeye doet wanneer je de zaak helemaal principieel doorhebt. Want zometeen krijg je een gevalletje wat hier een beetje maar net niet helemaal op lijkt en dan wordt die korte pad van Ironeye ook heel anders. De systematische aanpak blijft gelden. Dus die is veiliger voor beginners..... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer