Springen naar inhoud

[scheikunde] koolstofchemie

• Log in om te kunnen reageren

zjandannybob

zjandannybob

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 23:38

de reactievergelijking voor de verbranding(oxidatie) van ethanol met behulp van zuurstof afkomstig uit koperoxide?

bij de proef die wij moeten doen wordt waterdamp gebonden door het zout calciumchloride. daarbij ontstaat calciumchloridehydraat.

hoe noemen we een stof die water(damp) aantrekt?

geef de reactievergelijking van het binden van water door watervrij calciumchloride?

bereken het theoretisch maasapercentage koolstof in: ethanol en 1-broom-2-methyl-2-penteen?

ik zou graag een antwoord willen op deze 4 vragen [rr] als iemand me zou kunnen helpen is namelijk erg belangrijk... :)

Edit mod Mrtn: tagfix. Doe dat in het vervolg zelf, net als de rest van het huiswerkforum.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Smirnovv

Smirnovv

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2006 - 23:53

de reactievergelijking voor de verbranding(oxidatie) van ethanol met behulp van zuurstof afkomstig uit koperoxide?

bij de proef die wij moeten doen wordt waterdamp gebonden door het zout calciumchloride. daarbij ontstaat calciumchloridehydraat.

hoe noemen we een stof die water(damp) aantrekt?

geef de reactievergelijking van het binden van water door watervrij calciumchloride?

bereken het theoretisch maasapercentage koolstof in: ethanol en 1-broom-2-methyl-2-penteen?

ik zou graag een antwoord willen op deze 4 vragen [rr] als iemand me zou kunnen helpen is namelijk erg belangrijk... :)

1.Bij een verbranding met zuurstof komt CO2 en H2O vrij. Als je dan eventjes je reactievergelijking opschrijft en coŽfficiŽnten aanpast kom je er wel.
2.Stof die water aantrekt noemen we hygroscopisch.
4.Ethanol = CH3CH2OH, zoek in tabel van mendeljev de molaire massa op van C, H en O. Bereken daarmee nu de totale molaire massa van ethanol. Er zitten in ethanol 2 koolstofatomen. De totale massa aan koolstof in 1 mol ethanol is dus 2 keer de molaire massa van koolstof. Deze twee waarden delen door elkaar geeft je het massapercentage.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2006 - 00:02

1) je hoeft niet nog eens om hulp te vragen in je titel, het hele huiswerkforum heeft geen andere functie dan hulp. En dat benadrukken van dat belang kun je in je topic ook wel achterwege laten, als het niet belangrijk voor je was kwam je hier niet, toch?

2) Dit forum is er niet om je huiswerk voor je te maken, maar om je terug op gang te helpen van waar je vast zit. Dat kan niet aan het kale begin zijn. We stellen het dus op prijs als je eens laat zien/weten hoever je er zelf al mee bent, wat je zelf al weet of kan, of wat exacter waar je vastloopt. Dat maakt hulp effectiever.

3) Het zou ook leuk zijn als je jezelf een beetje hielp door om te beginnen eens die andere grote huiswerkhulp, google, in te schakelen. Het antwoord op je vragen 2 en 3 staat namelijk letterlijk in wikipedia:

google calciumchloride wiki

Zoals je ziet hoefde ik daar nou niet zulke ingewikkelde zoektermen voor te verzinnen.

En als je niet snapt wat dŠŠr staat ben je vanzelfsprekend welkom om hier met een quote uit wiki te komen die je niet snapt, om die dan uit te laten leggen.

conclusie: vragen 2 en 3: op zoek. :)

vragen 1 en 4: waar zit precies jouw probleem bij het oplossen van deze vragen.

(NB: ik type jouw antwoorden hier inclusief uitwerkingen net zo vlot neer als dat ik dit bericht type, maar dan krijgen we ook 100 x zoveel "klandizie", nl van die luiaards die liever een ander laten werken. [rr] en we besteden liever 2 uur aan iemand die het wil snappen, als 2 minuten aan iemand die alleen maar de goede oplossing gratis wil hebben)

"The Lord helps those who help themselves"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures