Springen naar inhoud

[Warmteleer] Energie voor opwarmen aarde

• Log in om te kunnen reageren

Duhh

Duhh

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2006 - 15:42

Hoeveel energie heb je nodig om de aarde 10 graden celcius op te warmen ???? antwoord mag in bijv. joules zijn [rr]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2006 - 17:16

Wil je niet weten welk vermogen je nodig hebt om de aarde 10 graden warmter te maken? Je hebt namelijk te maken met warmteverliezen door straling. Ga je er bijvoorbeeld van uit dat je in ťťn keer een hoeveelheid energie omzet in warmte, dan zal de aarde even wat warmer zijn en daarna weer afkoelen tot de normale temperatuur door de verliezen. Je hebt een constante warmtetoevoer nodig om op een hogere temperatuur te blijven.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2006 - 18:01

men neme de temperatuursconstance van de aarde, berkent het volume en berekend dat de energie nodig voor het opwarmen. c*m*dT of zoiets.

Duhh

Duhh

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2006 - 02:15

de aarde warmt op !! de laatste 100 jaar meer als 10 graden ... wat ik wil weten is hoeveel energie zit daar nu in ???? of tewel als ik die energie kan winnen .... hoeveel kan ik pakken voordat we koude zomers gaan krijgen [rr]

@ de purpere c in celcius ???
en dt = delta tijd ?? en m is dan massa ???
www.duhh.nl

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2006 - 03:11

de aarde warmt op !! de laatste 100 jaar meer als 10 graden ...

:) wablief??? 10įC [rr] ?????????????????? :)

heb je daar een bron voor?? (en daarmee bedoel ik geen energiebron, maar wat onderzoeksliteratuur)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Duhh

Duhh

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2006 - 14:46

kijk maar naar de extremen die het laatste jaar zijn gehaald ....

maar je hebt gelijk .. heb net wat zitten kijken bij het knmi maar die 10 graden in 10 jaar is wel wat overdreven ... maar ik ben toch erg benieuwd hoeveel energie daar in zou zitten ..

http://www.knmi.nl/klimatologie/
www.duhh.nl

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 november 2006 - 14:51

Wordt er eigenlijk niet bedoeld het opwarmen van de luchttemperatuur vlak aan het oppervlak van de aarde;zeg maar een honderd meter en het bovenste vlak van de aarde tot een meter diepte.Mogelijk zit de meeste opwarming wel in het zeewater dat ca.70% van het aardoppervlak beslaat en continue circuleert en stroomt (lucht doet dat ook maar heeft een veel geringere massa en dus een veel geringere warmtegeleiding.

De vraagstelling zou verwijzen nnar het verwarmen van de buitenste kilometers van de aarde,beneden de 10 km is het al redelijk(!) warm,naar het centrum toe is m.i.alleen maar het eigen verwarmingselement in actie.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2006 - 15:56

Oh, het klimaat wordt warmer, niet de aardbol zelf, tja, je moet natuurlijk de vraag wel goed formuleren.

De energie die daar inzit valt moeilijk te berekenen. (niet)
De steiging in temperatuur is namelijk niet homogeen verdeelt, sommige delen (zuidelijke ijszee denk ik) worden juist kouder.
Verder moet je ook de steiging van temperatuur in water kunnen vaststellen, dat maakt het allemaal erg moeilijk.

Duhh

Duhh

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2006 - 09:45

Gewoon in het Hollands:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van de aanwezigheid van intelligentie!

PFOEIII gelukkig maar !!!
www.duhh.nl

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2006 - 10:49

Mogelijk zit de meeste opwarming wel in het zeewater dat ca.70% van het aardoppervlak beslaat en continue circuleert en stroomt (lucht doet dat ook maar heeft een veel geringere massa en dus een veel geringere warmtegeleiding.

Gedurende de hele geologische geschiedenis van de aarde was het altijd op het land dat de grootste temperatuursschommelingen had. Het water was/is veel moeilijker op te warmen. Kijk maar naar de winter/zomer temperatuursverschillen: het water (in meren bedoel ik, aangezien de zeeŽn geen aantrekkelijke conctante zijn) warmt/koelt slechts enkele graden op/af, daar het op het land gemakkelijk naar het dubbele van deze schommeling gaat.

Ook in de geologische geschiedenis ziet men dat op het land veel moeilijker is te overleven dan op het water, deels door het feit dat water niet zo gemakkelijk opwarmt. Kijk maar naar bv. de haai, een dier dat al ettelijke miljoenen jaren (van het Krijt als ik me niet vergis?)

Volgens mij kunnen we dit niet zo gemakkelijk oplossen, omdat de energiebron van de opwarming (Zonlicht) van buiten ons systeem komt, en dat we dus niet met een gesloten omgeving te maken hebben.
Eťn gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures