[scheikunde] massapercentage koolstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] massapercentage koolstof

massa percentage koolstof in ethanol:

De molaire massa ethanol is: 46,07 g/mol

Daarin zijn 2 koolstof atomen aanwezig dus:

12,011 g/mol x 2 = 24,022g/mol koolstof

massapercentage koolstof is dus: 24,022/46,07x100 = 52%

massa percentage koolstof in 1-broom-2-methyl-2-penteen:

Br(79.904)+ 2x CH2-CH3(2x29,062= 58,124)+ 2x C6H12(2x84,162= 168,324) = 306,352

de molaire massa is dus: 306,352g/mol

Daarin zijn 16 koolstof atomen aanwezig dus:

12,011 g/mol x 16 = 192,176 g/mol

massa percentage koolstof is dus:

192,176/306,352x100 = 62,7% = 63%

doe ik dit zo goed?

Edit mod Mrtn: [tagfix]. Gelieve dat in het vervolg zelf te doen.

Berichten: 133

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

Je eerste oefening is volledig juist.

Maar wat steek je in godsnaam bij de tweede oefening uit [rr] ????
zjandannybob schreef:massa percentage koolstof in 1-broom-2-methyl-2-penteen:  

Br(79.904)+ 2x CH2-CH3(2x29,062=  58,124)+ 2x C6H12(2x84,162= 168,324) = 306,352

de molaire massa is dus: 306,352g/mol

Daarin zijn 16 koolstof atomen aanwezig dus:

12,011 g/mol x 16 = 192,176 g/mol

massa percentage koolstof is dus:

192,176/306,352x100 = 62,7% = 63%
Ik denk dat je toch iets niet doorhebt wat naamgeving betreft. Ik denk dat je denkt dat 1-broom-2-methyl-2-penteen een molecule is die bestaat uit een serieschakeling van 1 broom atoom, 2 methylgroepen en 2 penteengroepen. Maar zelfs in die redenering klopt je bewerking totaal niet. Penteen is immers niet C6H12 maar C5H10 en een methylgroep is -CH3.

Maar 1-broom-2-methyl-2-penteen is gewoon een 2-penteenmolecule (=penteen waarbij de dubbele binding zich tussen de 2de en 3de koolstof bevindt) waarbij op de eerste koolstof een broom ipv een H-atoom geplaatst is, en op het tweede koolstofatoom een H-atoom vervangen is door een methylgroep

(-H3).

Met deze informatie moet je de tweede oefening nog maar eens opnieuw proberen. Ik raad je bovendien aan om eens goed de naamgeving van organische moleculen te bekijken (staat waarschijnlijk wel in je chemieboek of anders zijn er wel veel sites op internet die je dat aanleren).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

De eerste is prima.

de tweede is niet goed.
1-broom-2-methyl-2-penteen
de 1 geeft aan dat het broom gebonden is aan het eerste C-atoom van penteen.

De 2 bij methyl geeft aan dat de methylgroep vastzit aan het 2e C-atoom van de penteenketen.

En de 2 bij penteen geeft de plaats in de keten van de dubbele C=C binding aan.(tussen het tweede en het derde C-atoom)

Al eens van isomerie gehoord?

je molecuul ziet er zo uit: (H-atomen even weggelaten)

Code: Selecteer alles

     C

     |

Br-C-C=C-C-C
je kunt je ook zoiets voorstellen:

Code: Selecteer alles

     C

     |

Br-C-C-C=C-C
dat heet dan

1-broom-2-methyl-3-penteen

isomeren zijn dus moleculen die allemaal dezelfde hoofdstructuur hebben (en evenveel van elk soort atoom per molecuul) maar waarbij de kenmerkende onderdelen net op andere plaatsen in het molecuul liggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

oke hier dan mijn nieuwe uitwerking:

massa percentage koolstof in

1-broom-2-methyl-2-penteen:

Br(79,904)+ CH3(15,035)+ 9H (9,072)+5C(60,055) = 164,066

de molaire massa is dus: 164,066g/mol

Daarin zijn 6 koolstof atomen aanwezig dus:

12,011 g/mol x 6 = 72,066g/mol

massa percentage koolstof is dus:

72,066/164,066x100 = 44%

alvast bedankt

Berichten: 133

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

Jan van de Velde schreef:

Code: Selecteer alles

     C



     |



Br-C-C-C=C-C


dat heet dan  

1-broom-2-methyl-3-penteen


Nu ik een zeldzame kans krijg om Jan op een (eventuele) minieme fout te betrappen, wil ik ze ook grijpen :wink:. De naamgeving van deze molecule is volgens mij niet 1-broom-2-methyl-3-penteen, maar 5-broom-4-methyl-2-penteen. IUPAC naamgeving is volgens mij zó, dat steeds de laagste mogelijke nummer aan de dubbele binding wordt toegekend. Maar voor de rest prima uitleg hoor Jan. [rr]
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 133

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

zjandannybob schreef:oke hier dan mijn nieuwe uitwerking:    

massa percentage koolstof in

  1-broom-2-methyl-2-penteen:  

Br(79,904)+ CH3(15,035)+ 9H (9,072)+5C(60,055) = 164,066

de molaire massa is dus: 164,066g/mol

Daarin zijn 6 koolstof atomen aanwezig dus:

12,011 g/mol x 6 = 72,066g/mol

massa percentage koolstof is dus:

72,066/164,066x100 = 44%

alvast bedankt
Bijna goed, maar volgens mij zijn er naast de H-atomen in je methylgroep maar 8 H-atomen in de keten.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

[rr] oeps ja, maarja nu snap ik het bedankt iedereen. dit onderwerp mag dicht hoe doe ik dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

:) oeps ja, maarja nu snap ik het bedankt iedereen. dit onderwerp mag dicht hoe doe ik dat?
Dat kan jij niet doen, dat kan alleen een moderator doen. En ik zou niet inzien waarom [rr] Andere mensen kunnen hier nog vragen over hebben, en dat is toch het doel van dit forum?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

Nu ik een zeldzame kans krijg om Jan op een (eventuele) minieme fout te betrappen, wil ik ze ook grijpen  :wink:.  
Kan ik niks dan waardering voor opbrengen. Normaal bemoei ik me dan ook liever niet met scheikunde (dat is allemaal 30 jaar oude VWO-kennis, hier en daar wat ontstoft met uitzoekwerk voor hulp in het huiswerkforum en googlewerk).

Maar ik had de vragen in PB-vorm van zjandannybob gekregen en teruggestuurd met de mededeling dat ik niet aan private counselling deed [rr] en dat dit nou typisch zo'n vraagstuk met uitwerking was waar je hier op WSF altijd antwoord op krijgt (in mijn ervaring). Toen ik het vraagstuk wat later zag verschijnen, voelde ik me dan ook wel een beetje verplicht me ermee te moeien. Blijkt nu dat dat overbodig was....... :)
IUPAC naamgeving is volgens mij zó, dat steeds de laagste mogelijke nummer aan de dubbele binding wordt toegekend.
Zou ik nog eens goed moeten uitzoeken, maar het klinkt me logisch in de oren. En hoe dan ook, voor dit topic is dat "detail" eventjes niet van belang. Desalniettemin prima dat er toch even op gewezen wordt. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

ow oke dacht miss wordt het onoverzichtelijk met zoveel onderwerpen.

maarja je hebt gelijk iemand met zelfde probleem ofzo heeft dan geluk.

en uitleg was ook wel goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: [scheikunde] massapercentage koolstof

zjandannybob schreef:ow oke dacht miss wordt het onoverzichtelijk met zoveel onderwerpen.

maarja je hebt gelijk iemand met zelfde probleem ofzo heeft dan geluk.

en uitleg was ook wel goed.
Daarvoor bestaat er een mooie zoekfunctie! [rr]
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Reageer