Springen naar inhoud

Dogmaregels voor schoonheid.

• Log in om te kunnen reageren

Marleen

Marleen

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2006 - 18:19

hoi, ik ben studente aan de kunstacademie in groningen. Hier is een werkstuk dat ik heb gemaakt:

Geplaatste afbeelding

Het is een mobile die aan 1 draad hangt. De latjes hangen met haakjes aan elkaar. De mobile is stabiel omdat de haakjes uitsteken, waardoor het zwaartepunt telkens onder het draaipunt ligt. De mobile heeft noodzakelijk een bepaalde vorm, dat kan niet anders. Ik heb de haakjes tekens 10 cm vanaf de bovenkant gemonteerd, de eerste lat is een meter lang en de rest van de maten volgt vanzelf als de hoek telkens hetzelfde is. Mijn stelling is dat het ding mooi is omdat hij onstaan is vanuit een logisch principe. Maar toch is dit werkstuk niet volkomen logisch. Dat is eigenlijk wel wat ik wil want volgens mij kan het niet anders dat iets wat heel logisch is ook heel mooi is. Bij deze mobile heb ik heel veel dingen zelf bepaald. De afmeting van het allereerste latje bijvoorbeeld. Ik heb ook het materiaal zelf bepaalt en het aantal. Ik weet niet of het mogelijk is om een werk te maken waarbij je dit soort keuze's helemaal kunt uitsluiten. Ik ben in ieder geval wel bezig met het opstellen van eisen waaraan zo'n werk zou moeten voldoen:

Het uitgangspunt van de dogma’s is dat rede en schoonheid met elkaar overeen komen.

Dogma’s voor absolute schoonheid

Alles in het werk moet met elkaar in verband staan.
Alles in het werk moet een verklaard kunnen worden vanuit het werk zelf.

Alles aan het werk moet volkomen logisch zijn.
Er mag geen enkele aanname zijn.
Of (individuele) keuze.
Alles aan het werk moet noodzaak zijn.
Er mogen ook geen esthetische beweegredenen zijn. Esthetiek heeft met immers met waarneming te maken, maar het werk moet niet empirisch zijn, het moet vanuit zichzelf verklaard kunnen worden.