[Elektriciteit] Doorslag in een condensator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Elektriciteit] Doorslag in een condensator

Hier ben ik weer eens met een elektrisch vraagje [rr]

Ik heb dus 2 condensatoren die in serie geschakeld zijn met mekaar. De ene condensator heeft een tussenstof glas van 0,5mm dik, de andere is van poly-ethyleen die 1.5mm dik is.

\(\epsilon_{r-gl}= 5 en \epsilon_{r-PE}= 2.5\)

\(E_{d-gl}= 30 \frac{kV}{mm} en E_{d-PE}= 40 \frac{kV}{mm}\)

Nu de vraag:

Tot welke waarde mag de spanning oplopen zonder gevaar voor doorslag. Als ik dat dus een beetje logisch uitrekenen:

0.5mm * 30 kv/mm = 15kv voor glas en 1.5mm * 40 kv/mm = 60kv

Die dus optellen geeft 75kv. Dat is eigenlijk de maximum spanning. Nu staat er als antwoord in m'n boek 70kv. Wat doe ik fout?

Ook wordt er gevraagd wat er het eerst zal doorslaan? Hoe moet ik dit beredeneren?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] Doorslag in een condensator

Je moet ook nog berekenen hoeveel spanning (verhoudingen) er over elke condensator afzonderlijk komt te staan.

Stel dat je 75kV op je schakeling plaatst, dan kan het best zo zijn dat over de glas-condensator 30kV komt te staan en over de ethyleen-condensator 45kV. Volgens jouw berekening slaat de condensatoren dan net niet door, maar in werkelijkheid is de glascondensator al lang doorgeslagen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Doorslag in een condensator

Ja gevonden :)

Zo had ik er nog niet over gedacht en nu begrijp ik ook direct waarom polyethyleen eerst zal doorslaan

Dj [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Doorslag in een condensator

Ik nog niet. Dus leg eens uit?? [rr] ik vermoed dat dat ergens in die gegeven permittiviteiten van glas en PE zit, maar ik zie het zo gauw niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Doorslag in een condensator

Welja, voordien in diezelfde oefening moesten we al eens de spanning berekenen over beide condensatoren bij 20k volt.

Bij de ene condensator was dat dan 2862V, bij de andere 17170V (mits wat afronding natuurlijk [rr] )

Nu keek ik gewoon hoeveel % van de tot spanning over condensator 1 stond en condensator 2

Bij die met glas was dat 14.2% Dus wil je nu een spanningsbron hebben die 15kV over die condensator kan zetten moet je dus 105kV hebben als spanningsbron (15000/0,142)

Bij die van polyethyleen schoot dus nog 85% over. Wil je nu weer een spanningsbron die 60kV over die consendator kan krijgen heb je een spanningsbron van 70kV nodig. (60000/0,858)

Dus de condesator met poly-etheleen slaat eerst door wanneer de spanningsbron meer dan 70k V levert. Wanneer deze doorslaat komt er dus de volledige 70k V op de 2de condensator en slaat die ook door.

Die permittiviteiten zijn alleen nodig om in het eerste geval je spanningen te berekenen. (Nouja ik had niet de hele oefening overgetypt omdat die vrij langgerekt was)

Berichten: 1

Re: [Elektriciteit] Doorslag in een condensator

ik vind de oplossing van deze oefening totaal niet. ik moest hier ook E1 en E2 en en de capaciteit berekenen.

A=200cm² was ook nog gegeven de andere gegevens zijn dezelfde. als iemand me zou kunnen helpen :?:
Cycloon schreef:Hier ben ik weer eens met een elektrisch vraagje :)

Ik heb dus 2 condensatoren die in serie geschakeld zijn met mekaar. De ene condensator heeft een tussenstof glas van 0,5mm dik, de andere is van poly-ethyleen die 1.5mm dik is.

\(\epsilon_{r-gl}= 5   en \epsilon_{r-PE}= 2.5\)

\(E_{d-gl}= 30  \frac{kV}{mm} en E_{d-PE}= 40  \frac{kV}{mm}\)

Nu de vraag:

Tot welke waarde mag de spanning oplopen zonder gevaar voor doorslag. Als ik dat dus een beetje logisch uitrekenen:

0.5mm * 30 kv/mm = 15kv voor glas en 1.5mm * 40 kv/mm = 60kv

Die dus optellen geeft 75kv. Dat is eigenlijk de maximum spanning. Nu staat er als antwoord in m'n boek 70kv. Wat doe ik fout?

Ook wordt er gevraagd wat er het eerst zal doorslaan? Hoe moet ik dit beredeneren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Doorslag in een condensator

sofia1 schreef:ik vind de oplossing van deze oefening totaal niet. ik moest hier ook E1 en E2  en en de capaciteit berekenen.

A=200cm² was ook nog gegeven de andere gegevens zijn dezelfde. als iemand me zou kunnen helpen   [rr]  
eenheid van capaciteit?? ......

welke formule hoort hierbij??......

welke grootheden die in de formule passen zijn gegeven??.......

En wat je met E1 en E2 bedoelt weet ik niet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer