[Natuurkunde]Profielwerkstuk waterraket

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 112

[Natuurkunde]Profielwerkstuk waterraket

Voor mijn profiel werkstuk over de waterraket ben ik opzoek naar een ventiel dat pas lucht doorlaat vanaf een druk van ongeveer 3/4 bar bestaan deze ventielen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde]Profielwerkstuk waterraket

Een ventiel van een fietsband?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 112

Re: [Natuurkunde]Profielwerkstuk waterraket

mjah...maar bij een fietsband gaan ze volgens mij allemaal al heel snel luchtdoor laten...dus ik ben opzoek naar iets wat ongeveer net zo groot is (mag iets groter) en er hoeft geen fietspomp aansluiting op te zitten ofzo...dus hij moet gewoon vanaf bijvoorbeeld 4 bar pas lucht door laten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde]Profielwerkstuk waterraket

Dat principe wordt overal toegepast, dus die ventielen bestaan. Een veiligheidsklep van een drukvat is precies dat. Vraag is of ze een vorm hebben die jij kan gebruiken en een prijs hebben die jij kan en wil betalen. In principe is het een heel eenvoudige techniek, gewoon een klepje dat wordt dichtgedrukt d.m.v. een veertje. Door de voorindrukking van het veertje af te stellen kun je zo de druk bepalen waarbij de klep opengaat.

En een fietsventieltje kun je zo ook wel afstellen voor hogere druk in zekere mate. Een strakker/dikker ventielslangetje er rond, of het slangetje er dubbel op zien te krijgen. Met wat experimenteren moet je toch een aardig eind in de buurt van je gewenste waarde komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer