Gesloten volume zodanig koud dat buitenkant bevriest?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Gesloten volume zodanig koud dat buitenkant bevriest?

Ik ben met een school project bezig en wil een fictieve sneeuwpop (sneeuwbot) bouwen die door een machine in deze mechanische pop vanzelf een ijslaag aan de buitenkant kan vormen. Deze wil ik ondanks dat het fictief is toch kunnen ondersteunen met technisch, realistische gegevens.(zie afbeelding voor meer informatie over de sneeuwbot).

Edit mod Mrtn: giga plaatje weggehaald. Als je plaatje wat kleiner maakt en mij dan een PB stuurt met de link, zal ik hem hier weer plaatsen.

De vraag die ik wou stellen kan ik het beste als volgt omschrijven: Hoe heet het proces waarbij gas in een gesloten volume zodanig koud wordt waardoor dat de condens (waterdamp) die op de buitenkant van het volume neerstrijkt bevriest (waardoor er dus een dikke ijslaag ontstaat)?

Ik vergelijk dit met het principe wanneer je met een deodorant bus lang genoeg spuit de buitenkant hiervan ijskoud wordt.

Kan jij mij uitleggen hoe dit systeem werkt, wat er bij komt kijken (temperaturen, soort gas, tijden, etc.), hoe dit proces heet (natuurkundige benaming) en misschien een voorbeeld hiervan waar ze dit principe in de industrie voor gebruiken.

Groeten Emiel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gesloten volume zodanig koud dat buitenkant bevriest?

Volgens mij bedoel je adiabatische expansie.

Je laat de inhoud arbeid verrichten.

Als de benodigde energie daarvoor niet uit de omgeving kan komen, moet die uit de inhoud komen.

Dat gaat dus ten koste van de inwendige energie van de moleculen in de inhoud.

Gevolg is dat de temperatuur van de inhoud daalt.

Een voorbeeld van dat proces staat bij iedereen in de keuken: de koelkast.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer